Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Fyra Core 2 till pension

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Fyra Core 2 till pension

I väntan på 32 nanometers Sandy Bridge avslöjar Intel att fyra processorer i Core 2-serien snart är ett minne blott.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010

Från kisel är du kommen, till kisel skall du åter vara..... B.I.P (bluescreen in peace)

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Feb 2008

Fick ett leende på läppen av föregående inlägg =D

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Asheileon:

Från kisel är du kommen, till kisel skall du åter vara..... B.I.P (bluescreen in peace)

Dagens!

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF600 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Asheileon:

Mycket Mycket bra!

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Sep 2008

Ge mig ett enda argument för att köpa en sån processor i dagens läge.

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Byske, Skellefteå
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av MulleEng:

Du kanske är ett stort fan till Intels Core 2 Quad-serie.

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av MulleEng:

om man har ett moderkort med socket 775 och inte vill byta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Asheileon:

Den passade bra in här!

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av MulleEng:

Ge mig en enda anledning till att köpa en i7:a...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Guteklockaren:

Den är snabb.

Nya Projektet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Guteklockaren:

Finns till 1156 och 1366, snabb, inte "så" dyr längre och inte så gammal..... än.

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
ängelhölm
Registrerad
Apr 2010

varför köpe en core 2 quad?
de säljer endå core 2 quad processorer på intet fortfarande!

dessa processorer är kända för:
-osynkade kärnor som inte jobbar bra tillsammans
-man kan inte nyttja kärnorna i multitasking
-ram minnet är inte direktkopplat till processorn.
-även om man kanske får hyfsad snitt fps i spel så får man inte så jämna fps, detta har de förbättrat på nya processorer.
tragiskt att man ser datorer med core 2 quad fortfarande, men de fick väl anti-amd rabatt.

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av adolf512:

-även om man kanske får hyfsad snitt fps i spel så får man inte så jämna fps, detta har de förbättrat på nya processorer.
tragiskt att man ser datorer med core 2 quad fortfarande, men de fick väl anti-amd rabatt.

öh?

Kan inte påstå att jag känner igen dom problemen alls, bortsett från stutter, men det var mitt Ati som hade sunkiga drivare den dagen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av adolf512:

Enligt mej så funkar en core 2 quad utmärkt till både spel & annat, du får nog ta & förklara dina påståenden, hur, var, när & varför händer detta? Osynkade? inte nyttjar kärnorna? ramminnet ej direktkopplat (behövs detta?). Jämnare fps, när då? enkeltrådade, multitrådade?

Självklart fungerar nyare processorer bättre pga nyare arkitektur, bättre på lite allt möjligt, klarar vissa beräkningar på färre klockcykler osv, men så är det ju alltid... vi går väll inte bakåt i tiden... men dina påståenden låter lite, ehm, konstiga...

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 Pro x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Det där är väll inte cpuer till stationära ens? Har för mig jag sett dessa i bärbara.

- i5 8600K@4.8ghz - 16gb DDR4@3000mhz - MSI Armor RTX 2070@ NZXT G12 + Corsair H55 - Fractal Mini C - AOC Agon AG271QG - Seasonic Focus Plantina 650w -

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sverige
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av adolf512:

Jo och vi vet ju alla att det är cpun det hänger på när du spelar också,men för all del spela på med din amd och integrerat grafikkort.För det är ju inte ett grafikkort som begränsar dig i spel utan vilken cpu du har främst:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vimmerby
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av adolf512:

Kända för i din värld isåfall.

Ghost S1 Large Top,Intel 9900K@4.8,Kraken X62,Z390 Phantom Gaming-ITX,32 GB GSKILL LED@CL16 3705,Nvidia 2080ti, Samsung 970 EVO 1TBx2 Raid0, Dell UP3218K,HP OMEN 35

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Är inte så stor skillnad på core2qattro & I7
visst I7 är snabbare men med ca 10-20 % (om jag inte minns fel på testerna som fanns när det var aktuellt ) Inväntar nästa serie tycker att min c2q 6850 duger så länge

Arne Berg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Dom där användes väl bara i märkesdatorer i vilket fall...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Asheileon:

Väldigt fint skrivet.

Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I Moto G6 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I Canon EOS M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av adolf512:

Pfft. Min Q9550 puttrar då på som bara den utan stuttering i 3,4GHz. Dom gångerna jag har problem är när ATi inte klarar av att skriva normala drivrutiner till stora titlar(muspekaren i SC2 tex).

BIP!

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Apr 2010

Ja inte lider då jag heller av dessa påståenden som adolf512 hävdar att core 2 quad ska ha.
Men såklart ska utvecklingen gå framåt och då läggs de äldre stutarna ner.
Blir en tår när 775 läggs ner för gott....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av coolacrille:

Pfft. Min Q9550 puttrar då på som bara den utan stuttering i 3,4GHz. Dom gångerna jag har problem är när ATi inte klarar av att skriva normala drivrutiner till stora titlar(muspekaren i SC2 tex).

BIP!

Kan ju bara ta och seconda detta. Är fortfarande EXTREMT nöjd med hur min Q9550 presterar. 3.8 ghz stabilt 24/7 i snart 2 år. Det e inte fy skam det!

Intel i7 2700K Asus Sabretooth, 16gb Corsair Dominator, Asus GF 580 GTX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Portland, USA
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av adolf512:

Du kanske har glömt att en hel del gamla "core 2 quads" presterar lika bra elller bättre i samma klock som i princip de flesta Phenom 2 som lanserat 1-3år efter Q6600

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Knuckles:

Du kanske har glömt att en hel del gamla "core 2 quads" presterar lika bra elller bättre i samma klock som i princip de flesta Phenom 2 som lanserat 1-3år efter Q6600

Var påstod han annat?
Det är nog svårt att hitta folk som tycker amd pII x4 presterar bra emot c2q (för det gör dom inte), Men däremot finns det nog många som tycker dom presterar bra för sitt pris.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norge
Registrerad
Aug 2007

I de flesta tester så är inte 775 quaden särskilt svagare än de nya i5 och i7 och när det kommer till spel så är väl i5 och i7 utdaterade före det sker något stort på spelfronten..då behövs flera kärnor och helt annan arkitektur..så det är väl inte alltid stor vits med att köpa det allra nyaste?

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pajala
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av MulleEng:

Den är snabb.

När ska folk lära sig att man inte behöver en Core i7 4Ghz för att surfa på nätet eller spela cs 1.6?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Gigabite:

När ska folk lära sig att man inte behöver en Core i7 4Ghz för att surfa på nätet eller spela cs 1.6?

Ungefär samtidigt som folk slutar försöka bevisa att de kan något.

Nya Projektet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pajala
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av MulleEng:

Ungefär samtidigt som folk slutar försöka bevisa att de kan något.

Jag har inte bevisat något?