AMD Radeon HD 6800 "Barts" på bild

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon HD 6800 "Barts" på bild

Kinesiska Chiphell publicerar bilder på vad som sägs bli Radeon HD 6800, ett grafikkort med kodnamnet Barts.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste säga att det var en av de fulaste kylarna på ett grafikkort, någonsin.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte att grafikkorten blir ännu längre än vad dom redan är. Snart får man kapa av framsidan av chassit för att få plats med allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SkorutansteN:

Måste säga att det var en av de fulaste kylarna på ett grafikkort, någonsin.

Prototyp kylare som används under tillverkningen...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vad menas med "pinkompatibel" med HD58xx?

Permalänk

Kul med referensrött pcb lite tråkigt med en begränsning på 2-way CFx

Permalänk
Medlem

Någon annan som tycker att det är märklig placering av vrm? samt hur liten vrm kylaren är...

Man kanske gör som med GTX460, att man gör 2-way väldigt effektivt och struntar i att göra drivruntiner för 3/4-way crossfire.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SkorutansteN:

Måste säga att det var en av de fulaste kylarna på ett grafikkort, någonsin.

Måste säga att det var ett av de fulaste grafikkorten jag sett under en lång tid.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Kineser upphör aldrig att förvåna. Det där är dock knappast en referenskylare, och eftersom jag vill se en sådan så säger inte bilden jättemycket till mig.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Vad menas med "pinkompatibel" med HD58xx?

ungefär att man kan rycka ur ett 5800 chip ur en 5800 bräda och byta ut den mot ett 6800 chip , fortfarande på 5800 brädan.

så skulle jag tolka det i alla fall.

kan också vara att 5800 och 6800 har samma antal pins/motsvarande på chippen,

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Prototyp kylare som används under tillverkningen...

Men gud förlåt, det förstod till och med jag, var bara tvungen att påpeka att det är extremt ful.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Men gud förlåt, det förstod till och med jag, var bara tvungen att påpeka att det är extremt ful.

mjo , men jag tror de har vettigare saker att göra än att göra en mer i ögonfallande prototypkylare.

men givetvis ska folk få ha sin egna åsikt hursomhelst , även när det gäller prototypkylare.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Prototyp kylare som används under tillverkningen...

Kommer ju antagligen också en kåpa ovanför, vem vet om de kommer använa en rund? kanske är effektivare

Permalänk
Medlem

Dubbla 6-pins strömförsörjning? Det innebär ju en TDP på över 150W. Skulle inte 6800-serien ska ligga på samma nivå som 5700-serien relativt de två serierna? Rent TDP-mässigt så verkar ju 6800-serien dra ungefär lika mycker som 5800-serien...
Eller har de återanvänt PCB'n från 5800-serien till prototypen, och att slutgiltiga produkten kommer bara ha en 6-pinnare?
Edit: Nej, det är inte samma PCB som 5800-serien. VRM-kretsarna sitter på andra sidan om GPU'n så det är en helt annan design.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Majora:

Vad menas med "pinkompatibel" med HD58xx?

Saxar det jag skrivit tidigare i en annan tråd:

Pinkompatibel betyder att två olika GPU:er har identisk BGA-layout (Ball Grid Array). Men det betyder inte att man kan ta ett kretskort designat för en äldre GPU och använda en ny GPU rakt av. Man kan räkna med att vissa modifikationer krävs. Anledningen till att man designar en GPU i ett identiskt paket som en äldre är att det minskar kostnader kring utveckling av kretskort och kylning. Något som i sin tur ger möjlighet till att placera den slutliga produkten mer konkurrenskraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Saxar det jag skrivit tidigare i en annan tråd:

Pinkompatibel betyder att två olika GPU:er har identisk BGA-layout (Ball Grid Array). Men det betyder inte att man kan ta ett kretskort designat för en äldre GPU och använda en ny GPU rakt av. Man kan räkna med att vissa modifikationer krävs. Anledningen till att man designar en GPU i ett identiskt paket som en äldre är att det minskar kostnader kring utveckling av kretskort och kylning. Något som i sin tur ger möjlighet till att placera den slutliga produkten mer konkurrenskraftigt.

Mjo men det ska bli intressant att se om kortet hamnar i den prisgrupp det hör hemma, med tanke på den prissättning AMD visat under det gångna året så lär det väl inte bli så.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

Ser ut att vara 30cm+ då. Och Orb kylarna är tillbaka ser jag

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friche:

Någon annan som tycker att det är märklig placering av vrm? samt hur liten vrm kylaren är...

Jepp, men det är förstås bara en prototyp så inget är väl 100% säkert.

Kanske har de flyttat vrm-kretsarna för att kunna minska på kortets längd (inte just det här, men kanske referenskortet blir kortare), och för att kunna kyla dem mer effektivt? Hoppas på båda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Ser ut att vara 30cm+ då. Och Orb kylarna är tillbaka ser jag

AMD/ATI brukar väl oftast/alltid ha sådana kylare på sina prototyper, men aldrig i produktion?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

man får hoppas att dom inte dumpar referenskylaren

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Ser ut att vara 30cm+ då. Och Orb kylarna är tillbaka ser jag

Ser ut att vara ~24cm... (PCIe kontakten är 8,5cm)

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Dubbla 6-pins strömförsörjning? Det innebär ju en TDP på över 150W. Skulle inte 6800-serien ska ligga på samma nivå som 5700-serien relativt de två serierna? Rent TDP-mässigt så verkar ju 6800-serien dra ungefär lika mycker som 5800-serien...

Mer troligt att AMD höjer frekvenserna när utrymmet finns.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

hoppas verkligen inte kylarna blir av denna stil, blir så jäkla varmt om man kör cf, för att inte tala om värmen i lådan :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikrokiwi:

Ser ut att vara ~24cm... (PCIe kontakten är 8,5cm)

Jo det stämmer. Sry!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Baksidan på "Cayman". VRM sitter på bakre delen av kortet mot främre på Chiphell.com samt att det finns två CF bryggor... jag är förvirrad, är det två olika modeller?

Picture of AMD ''Cayman'' Prototype Surfaces | techPowerUp

Edit: fatta att det Cayman och Barts

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Baksidan på "Cayman". VRM sitter på bakre delen av kortet mot främre på Chiphell.com samt att det finns två CF bryggor... jag är förvirrad, är det två olika modeller?

Picture of AMD ''Cayman'' Prototype Surfaces | techPowerUp

Den länkade bilden är på Cayman, den här på Sweclockers är Barts. Förmodligen 69xx respektive 68xx.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Kul med referensrött pcb lite tråkigt med en begränsning på 2-way CFx

känns väl inte som så många kommer köra 3 eller 4 sådana här grafikkort då det trots allt är mellanklassen.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

känns väl inte som så många kommer köra 3 eller 4 sådana här grafikkort då det trots allt är mellanklassen.

Ja, och då "billiga" så man kan köpa fler

Permalänk
Medlem

Jag har ett 6800 i farsans gammeldator. Kan fo kopas for en billig peng!

Permalänk
Skrivet av Can0n:

Jag har ett 6800 i farsans gammeldator. Kan fo kopas for en billig peng!

Jag kör på ett 6800 Ultra just nu

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless