cool and quiet, väcker inte alltid cpu när jag vill.

Permalänk
Medlem

cool and quiet, väcker inte alltid cpu när jag vill.

ibland märker jag att Cool´n quiet inte drar igång cpu på max trots att jag gör krävande saker där prestandan skulle bli bättre om den körde för fullt. . Min undran är då om det finns någon möjlighet i windowsmiljön att själv "väcka" upp cpu´n?

Permalänk
Medlem

Testa köra Super/Hyper PI i ett kort test (1 M typ), spara resultatet.
Sen går du in i energiegenskaper och går till avancerat, nästan längst ner finns en inställning för minimum och maximum CPU hastighet. Sätt då minimum på högsta och kör Super PI igen, jag kan nästan lova dig att resultatet kommer skilja _mycket_ lite.

Kort och gott, behåll CnQ. Under Phenom I tiden så var det plågsamt, men nu under Phenom 2 (som du har), så är det bara positivt.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naess:

ibland märker jag att Cool´n quiet inte drar igång cpu på max trots att jag gör krävande saker där prestandan skulle bli bättre om den körde för fullt. . Min undran är då om det finns någon möjlighet i windowsmiljön att själv "väcka" upp cpu´n?

du kan använda sig av Crystal CPU (om jag inte missminner mig) och göra en egen power plan men som postaren ovan skrev kommer det inte göra större skillnad.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Men, när jag kör super PI så vevar cpu´n igång till 100% (dvs ingen skillnad om jag ändrar energiegenskaperna) . Problemet är när cpu´n inte vevar igång alls, vilket händer när jag kör vissa program, och ligger kvar på "viloläge/lägsta prestanda". Vilket medför att programmen blir väldigt långsamma.