Köpguide: AMD AM3

Permalänk
Medlem

Antar väl det var menat jämfört med intel c2d (aka intel budgetklass)?

Permalänk

Sweclockers har verkligen börjat prestera artiklar med kvalitet, proffsigt! Keep it up

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Entusiast

Var det bara ett par exempel bland moderkorten? Jag har nämligen denna ---> Komplett.se - ASUS M4A89TD PRO/USB3, Socket-AM3 och den har ju 890FX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Såg också det, den har väl varit där sen 939?

Skulle snarare tippa på s754.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Varför skulle 880G och 890GX vara bättre för de flesta jämfört med 870? Då har man inte undersökt moderkorten tillräckligt noga då inget moderkort med 880G och extremt få med 890GX har 8 fasers ström-försörjning till processorn vilket verkligen är att rekommendera om man klockar. Behöver man mer än inbyggd grafik och ska klocka så väljer man mellan bättre 870 moderkort, 890FX eller 790X moderkorten som är bättre än både 890GX och 880G trots att de är äldre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

En Phenom X6 1055 vs 1075 BE

Kommer båda processorerna fungera bra med Cool 'n Quiet (klocka ner sig till 800mhz typ) eller är det bara BE processorerna som gör det?

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Angående skillnaden mellan de dyraste och medeldyra moderkorten.
Förutom antalet finesser, finns det skillnader i kvalite, tex bättre kylning och kvalite på kondensatorer och övriga komponenter?

edit Ser att Typhonos delvis svarat på min fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av winmine:

En Phenom X6 1055 vs 1075 BE

Kommer båda processorerna fungera bra med Cool 'n Quiet (klocka ner sig till 800mhz typ) eller är det bara BE processorerna som gör det?

Båda fungerar med C&Q. Spelar ingen roll vilket du väljer.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Varför skulle 880G och 890GX vara bättre för de flesta jämfört med 870? Då har man inte undersökt moderkorten tillräckligt noga då inget moderkort med 880G och extremt få med 890GX har 8 fasers ström-försörjning till processorn vilket verkligen är att rekommendera om man klockar. Behöver man mer än inbyggd grafik och ska klocka så väljer man mellan bättre 870 moderkort, 890FX eller 790X moderkorten som är bättre än både 890GX och 880G trots att de är äldre.

Ska det inte stå 790FX eller var det så du menade?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av winmine:

En Phenom X6 1055 vs 1075 BE

Kommer båda processorerna fungera bra med Cool 'n Quiet (klocka ner sig till 800mhz typ) eller är det bara BE processorerna som gör det?

Alla dessa processorer har bestämda scheman för C&Q. Beroende på satt standard klockfrekvens kan de skilja sig åt något. Jag kan ha fel, men det tycks som om senare generationer av AMD processorer har sänkt lägsta frekvensen från 1000MHz till 800MHz (har jag fel?). Schemat för 1090T är 3.20 GHz, 2.40 GHz, 1.60 GHz, 800 MHz.

...

Visst har det blivit lite fel när det på sida 5 i artikeln står "AMD Phenom II X6 1055T 2,8 GHz Black Edition"? Som sida 4 visar finns det väl ingen BE version av just den processorn?

Permalänk
Medlem

Blir inte detta en ren reklamkampanj för Amd plattformen ,har länge förstått att man hejat på Amd framför Nvidia & Amd istället för Intel ,bra & stödja dom små men detta blir bara löjligt. Man bör nog ta med alt.från båda åtminstånde MVH Arne
P.s varför är det inget gnäll över att Ati låst ute andra tillverkare av chipset till Amdplattformar förut var dom ju rätt kassa på & göra egna så är väl tur att dom får lite ensamrätt så kanske dom lär sig

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Tack trevlig läsning Sweclockers

Skrivet av Scirocco:

Inget SLI moderkort alls längre från AMD? Hmm får leta upp nått nforce moderkort då istället, men du skriver att dem inte utveklar dem längre?

Skrivet av soderkvist:

Tror mitt nästa köp bli AMD just för att de bara har en socket åt gången och den har de kvar länge. Nackdelen som jag kan se är dock inget stöd för SLI. Då är man ju förpassad till AMD-grafik om man vill ha flera grafikkort.

Skrivet av Anton00b:

Det här verkar ju vara ett bra ställe för min fråga. Jag ska köpa nytt och hade då bestämt mig för en Phenom II x4 955 3,2 GHz, men jag ska ha ett moderkort som passar mina behov också. När det gäller grafik så är jag inriktad på ATI, om det blir ett 5770 eller 5830 har jag inte bestämt mig för ännu (lämna gärna synpunkter på det), eftersom de nya moderkorten inte stödjer SLI som det verkar så blev nVidia uteslutet (men jag skulle gärna ha ett GTX460...).
Jag vill att moderkortet ska ha USB 3.0, gärna SATA 6 GB/s och det ska stödja crossfire (eller SLI om det nu finns).

Finns ju iaf två som bygger på nForce 980a SLI-krets och stödjer SLI, ASUSTeK Computer Inc. - Motherboards - ASUS M4N98TD EVO och MSI Global ? Computer, Laptop, Notebook, Desktop, Mainboard, Graphics and more.
Nu vet jag inte tillgängliheten av dessa i svedala men tror jag sett Asuskortet på Inet och sen så är 980a i sann nVidia-anda en gammal krets med ett nytt namn, 780a tror jag.

Skrivet av winmine:

En Phenom X6 1055 vs 1075 BE

Kommer båda processorerna fungera bra med Cool 'n Quiet (klocka ner sig till 800mhz typ) eller är det bara BE processorerna som gör det?

Upplåst multipel betyder att den är upplåst uppåt i skalan, du kan alltid sänka multipeln på icke-BE processorer(manuellt eller CnQ).

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Blir inte detta en ren reklamkampanj för Amd plattformen ,har länge förstått att man hejat på Amd framför Nvidia & Amd istället för Intel ,bra & stödja dom små men detta blir bara löjligt. Man bör nog ta med alt.från båda åtminstånde MVH Arne
P.s varför är det inget gnäll över att Ati låst ute andra tillverkare av chipset till Amdplattformar förut var dom ju rätt kassa på & göra egna så är väl tur att dom får lite ensamrätt så kanske dom lär sig

Menar du att swec skulle göra reklam för AMD iom denna artikel? Kommer ju en om Intel senare, läs allt innan du postar.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Lika viktigt att dom fixar länkar tester till AMD då

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Det slutsatsen säger är att Amd är bra system för bla bla inte översta prestandatoppen, men annars
,mao så blir budskapet är du inte rik så du köper en i7 så köp en Amd.
ingen hänvisning till konkurrans mellan dom båda
tycker att det borde finnas med alt från andra tillverkare oxå (intel,via)
,var bara det jag menade med mitt inlägg

reagerade kanske lite väl starkt vid mitt 1a inlägg men kan vara farligt att testa ett system föreslå lösningar av system utan , att komma med alternativ från dom andra
var därför jag reagerade så starkt
skönt att dom inte gjort om denna sida till en tillbehörssida för konsoller & att dom fortfarande testar hårdvara här (fz har ju blivit ett skräckexempel på detta förfarande)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

P.s varför är det inget gnäll över att Ati låst ute andra tillverkare av chipset till Amdplattformar förut var dom ju rätt kassa på & göra egna så är väl tur att dom får lite ensamrätt så kanske dom lär sig

Tror du blandar ihop intel och amd nu,
för det är precis vad intel gjorde när dom lanserade core i7
men om du är med i svängen så har nvidia precis fått tillbaka rättigheterna till att göra chipset till intel igen pga en rättegång.

Och om jag ska utveckla en teori om varför det finns så få amd moderkort med nforce chipset
är det pga att fermi inte blev den hit dom hade hoppats på, inte förens nu iaf i och med 460 gtx.
en annan faktor kan vara att intel låste ut dem och såg att det inte skulle vara lönsamt att utveckla ett nytt chipset till amd endast.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Tror du blandar ihop intel och amd nu,
för det är precis vad intel gjorde när dom lanserade core i7
men om du är med i svängen så har nvidia precis fått tillbaka rättigheterna till att göra chipset till intel igen pga en rättegång.

Och om jag ska utveckla en teori om varför det finns så få amd moderkort med nforce chipset
är det pga att fermi inte blev den hit dom hade hoppats på, inte förens nu iaf i och med 460 gtx.
en annan faktor kan vara att intel låste ut dem och såg att det inte skulle vara lönsamt att utveckla ett nytt chipset till amd endast.

¨Ja exakt + att dom bestämmde sig för att göra chipseten själva & inte ge via & nvidia nya licenser att fortsätta tillverka gäller både AMD & Intel så gnäll på AMD oxå
(Nvidia 7xx e väl fortfarande det sista chipet med sli sen började Amd göra sina chip själva,
en anledning kan ju vara att nvidia hade 60-80% av marknaden för AMD MK )

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Det slutsatsen säger är att Amd är bra system för bla bla inte översta prestandatoppen, men annars
,mao så blir budskapet är du inte rik så du köper en i7 så köp en Amd.
ingen hänvisning till konkurrans mellan dom båda
tycker att det borde finnas med alt från andra tillverkare oxå (intel,via)
,var bara det jag menade med mitt inlägg

reagerade kanske lite väl starkt vid mitt 1a inlägg men kan vara farligt att testa ett system föreslå lösningar av system utan , att komma med alternativ från dom andra
var därför jag reagerade så starkt
skönt att dom inte gjort om denna sida till en tillbehörssida för konsoller & att dom fortfarande testar hårdvara här (fz har ju blivit ett skräckexempel på detta förfarande)

Tycker du överreagerar i allt du säger, förutom om fz =). Intel kommer senare, som skrivet och sagt. Kanske kommer en VIA senare vem vet.

Mycket bra artikel, går i AMD tankar. Det bästa är alla kommentarer, det är oftast här man "lär" sig, tack alla! Dumma Bulldozer ställer till det, är så "damn" sugen på riktiga prestanda siffror...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det slutsatsen säger är att Amd är bra system för bla bla inte översta prestandatoppen, men annars
,mao så blir budskapet är du inte rik så du köper en i7 så köp en Amd.
ingen hänvisning till konkurrans mellan dom båda
tycker att det borde finnas med alt från andra tillverkare oxå (intel,via)
,var bara det jag menade med mitt inlägg

Jag är ledsen, men detta är väldigt svårförståeligt. Man kan förstå större delen, men försök gärna skriva en text som faktiskt är grammatiskt korrekt, eller med mindre missar. Att det kommer enskilda grammatiska fel kan nog alla acceptera, men det här är ju nästintill oförståligt.

Som svar på det du(antagligen) menade så skriver de klart och tydligt att de kommer skriva om Intel i framtiden.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

¨Ja exakt + att dom bestämmde sig för att göra chipseten själva & inte ge via & nvidia nya licenser att fortsätta tillverka gäller både AMD & Intel så gnäll på AMD oxå
(Nvidia 7xx e väl fortfarande det sista chipet med sli sen började Amd göra sina chip själva,
en anledning kan ju vara att nvidia hade 60-80% av marknaden för AMD MK )

Menar du att AMD har hindrat Nvidia från att tillverka chipset till deras plattformar? Intressant i så fall. Kan du möjligen presentera en länk eller annan hänvisning till där jag kan läsa mer om detta?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Hade gärna satsat på AMD om det inte vore deras processorers höga energiförbrukning. Det lutar snarare åt en Intel i3.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Varför skulle 880G och 890GX vara bättre för de flesta jämfört med 870? Då har man inte undersökt moderkorten tillräckligt noga då inget moderkort med 880G och extremt få med 890GX har 8 fasers ström-försörjning till processorn vilket verkligen är att rekommendera om man klockar. Behöver man mer än inbyggd grafik och ska klocka så väljer man mellan bättre 870 moderkort, 890FX eller 790X moderkorten som är bättre än både 890GX och 880G trots att de är äldre.

Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingsthrone:

Hade gärna satsat på AMD om det inte vore deras processorers höga energiförbrukning. Det lutar snarare åt en Intel i3.

Hmm drar de värkligen så mycket mer?..har du några effekt diagram på det? "nyfiken"

Phenom II X6 1055T and 1090T review

Men vissiligen mot i3 så kan det nog stämma lite bättre men den är ju lite sämre än i7 och X6

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Hmm drar de värkligen så mycket mer?..har du några effekt diagram på det? "nyfiken"

Phenom II X6 1055T and 1090T review

Men vissiligen mot i3 så kan det nog stämma lite bättre men den är ju lite sämre än i7 och X6

1055T ska även komma i en lågenergi version: http://www.sweclockers.com/nyhet/12269-stromsnal-phenom-ii-x6...

Permalänk

Mycket bra artikel

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingsthrone:

Hade gärna satsat på AMD om det inte vore deras processorers höga energiförbrukning. Det lutar snarare åt en Intel i3.

Enligt mina tester så drar en Athlon II x4 lika mycket ström som en i3 530 när båda används 100%, och AMD leder i prestanda.
Notera att 100% betyder att alla kärnor används.

Permalänk
Medlem

Kollar du ex. denna lista ligger snålaste AMD:n, Athlon II 255, cirka 30% högre förbrukning vid x264 HD Benchmark 3 (som jag förstår utnyttjar alla kärnor till 100%), snålaste x4:an ligger cirka 55% över. Även här hamnar AMD en bra bit efter(ingen Athlon där iof), 67% mer ström drar en P2 720 än en i3 530, P2an har visserligen bättre prestanda.
Tycker det ser liknande ut om man kollar de flesta tester. Sen hur det är med prestanda vet jag inte.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Inlägg till tidigare diskution ovan.

AMD tillverkar kretsar till ATI grafikkort.
Nvidia får väl tillverka sina kretsar själva.

AMD tillverkar Processorer med kretsar som passar dessa.
ATI (AMD) tillverkar Grafikkort som passar där det sitter AMD kretsar - vad är det för konstigt med det?

intel tillverkar Processorer med kretsar som passar dessa.
intel har inga grafikkort att hurra för.

nvidia tillverkar inga processorer.
nvidia tillverkar Grafikkort som passar där det sitter kretsar som passar.
Det är väl upp till moderkortstillverkarna att lösa det problemet.

Om inte AMD är pigga på att tillverka kretsar som passar SLI så förstår jag det.
Att nvidia inte har full koll på sina SLI patent, då är det ju synd att satsa på det systemet.
nvidia är ju beroende av både intel och AMD för att få in sina grafikkort på moderkorten.

ATI &AMD fixar allt själva, med en stabil plattform i hela ledet.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Inlägg till tidigare diskution ovan.

Om inte AMD är pigga på att tillverka kretsar som passar SLI så förstår jag det.
Att nvidia inte har full koll på sina SLI patent, då är det ju synd att satsa på det systemet.
nvidia är ju beroende av både intel och AMD för att få in sina grafikkort på moderkorten.

Nu är det väl så att nvidia inte tillåter SLI om det inte sitter nvidiakrets på moderkortet men AMD 'lånar ut' sitt Crossfire, på Intelkort som stödjer både SLI & Crossfire sitter det ju nf200-krets men inget AMD-chip.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10