Kraschat usb-minne??

Permalänk
Medlem

Kraschat usb-minne??

Nu när jag ska använda mitt usb-minne står det "Disken i enhet I: behöver formateras innan den kan användas" när jag försöker öppna mappen. Och man kan endast klicka på Formatera disken eller Avbryt.

Kan innehållet räddas eller är det kört??

Isabel

Permalänk
Skrivet av lsabel:

Nu när jag ska använda mitt usb-minne står det "Disken i enhet I: behöver formateras innan den kan användas" när jag försöker öppna mappen. Och man kan endast klicka på Formatera disken eller Avbryt.

Kan innehållet räddas eller är det kört??

Isabel

usb minnen har en livslängd på 5-10år om du använder den normalt, vilket operativsystem har du ?
skulle ditt minne ha krashat skulle den nog inte kommit upp i *den här datan* testa om den funkar på annan dator med annat OS

ja innehållet kan räddas de finns företag i Frankrike som tar fram filer från hårdiskar/minnen med då snackar vi flera hundra kr/ Megabyte

kan ju rekommendera nåt minne son tål mer dom i plast brukar gå sönder rätt snabbt
LaCie - USB Keys

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsabel:

Nu när jag ska använda mitt usb-minne står det "Disken i enhet I: behöver formateras innan den kan användas" när jag försöker öppna mappen. Och man kan endast klicka på Formatera disken eller Avbryt.

Kan innehållet räddas eller är det kört??

Isabel

Det är inte USB-minnet, som kraschat utan filsystemet på minnet. Orsaken till att filsystemet kraschat är troligen att du tagit ut minnet utan att först ha avmonterat filsystemet (säker borttagning).

Gör en avbild av minnet med dd eller ddrescue under linux (live-CD). Kör sedan ett dataräddningsprogram på avbilden.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Finns det ngn som kan beratta hur man anvander programmet ddrescue, for en person som kor Linux Ubuntu for forsta gangen?

Jag skrev iallafal in ''sudo apt-get install gddrescue'' i terminalden och da verkade det som om programmet installerades, men sen vet jag inte hur jag ska anvanda det?

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt att ingen föreslår att du ska försöka fixa ev. fel på USB-minnet.

chkdsk x: /f

x: är enhetsbeteckningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte921:

Finns det ngn som kan beratta hur man anvander programmet ddrescue, for en person som kor Linux Ubuntu for forsta gangen?

Jag skrev iallafal in ''sudo apt-get install gddrescue'' i terminalden och da verkade det som om programmet installerades, men sen vet jag inte hur jag ska anvanda det?

Google annars ---> http://www.debianadmin.com/recover-data-from-a-dead-hard-driv...

Permalänk
Sötast

Typiskt fel för dem som sliter ut minnet utan att göra säker borttagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte921:

Finns det ngn som kan beratta hur man anvander programmet ddrescue, for en person som kor Linux Ubuntu for forsta gangen?

Jag skrev iallafal in ''sudo apt-get install gddrescue'' i terminalden och da verkade det som om programmet installerades, men sen vet jag inte hur jag ska anvanda det?

Verkligen OT.
Vad har detta med kraschat USB-minne att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Typiskt fel för dem som sliter ut minnet utan att göra säker borttagning.

Det du skriver är enbart delvis riktigt. Som default väljer Win "Snabb borttagning (Standard)".
Då är "Säker borttagning...." inte nödvändig.
Väljer du "Bättre prestanda" däremot, använd ikonen.

(Win_7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonmyr:

Verkligen OT.
Vad har detta med kraschat USB-minne att göra?

Inte alls OT. Varför anser du att det är OT att fråga om hur ett program för att rädda datat används?

Här ett par länkar rörande användningen av ddrescue.
http://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual.h...
http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue

Visa signatur

Fagerja