Permalänk
Medlem

Project: DeskComputer (Bygglogg)

Jag har funderat länge på att bygga mig ett skrivbord. Och dator intresserad som jag är så tänkte jag att jag skulle bygga mig ett skrivbord med en dator inbyggd! Och jag kan inte ljuga att jag blev extra inspirerad och sugen efter sett några av SweClockers project och byggen!

Det ska vara sagt att jag har inte gjort några "större" mods på mina datorer de senaste åren. Bytat fläkt här och där, satt in ett ljusrör. Rätt så basic stuff. Ska även vara sagt att jag inte är en möbelsnickare... Så det kan ju gå lite hur somi helst det här.

Som student så är min budget inte sådär jättestor, försöker få morsan och farsan att sponsra material kostnader till själva skrivbordet. Ska bara hitta ett passande material och mäta upp det och kolla upp priser.

Om ni har förslag på bra material, så kom gärna med förslag!
Även om ni har ett coolare project namn än "DeskComputer" så be my guest och föreslå.

För att även folk som inte är såbra på svenska ska förstå (har ett gäng vänner som inte är svenskar) så har jag gjort en blogg, där jag skriver på engelska. Ska försöka uppdatera både bloggen och denna tråden så ofta jag kan. ->> BLOGGEN <<-

Men ja, har suttit rätt mycket i SketchUp de senaste 2 veckorna och detta är vad jag har kommit fram till:

Byggt ihop alla mina delar i SketchUp och fått fram detta

Såhär ska själva datorn se ut

Kom gärna med kritik, förslag och ja, vad som helst!

Permalänk
Medlem

Najs! Kunde dock kommit på ett bättre namn Men det blir riktigt intressant

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Najs! Kunde dock kommit på ett bättre namn Men det blir riktigt intressant

Haha, jag vet, är värdelös på att komma på namn, har suttit och funderat och funderat.. Men kom inte på något bättre så fick bli det.

Permalänk

Ser riktigt trevligt ut! Lycka till!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Ta med den på lan sen

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Ser riktigt trevligt ut! Lycka till!

Tackar!

Skrivet av Tyran26:

Ta med den på lan sen

Haha, ja det var min plan

Liten uppdatering...
Efter att ha letat efter material att bygga med.. Så hittade jag Hyllplan Furu, Stavlimmad, 18x600x2350mm ifrån ByggMax.

Och efter lite beräkningar så behöver jag två sådana skivor för att bygga mitt högra ben eller mitt chassi så att säga. Hade tänkt börja bygga chassit först och sen fortsätta på resten av skrivbordet.

Dags att börja smöra för morsan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trostmir:

Tackar!

Haha, ja det var min plan

Liten uppdatering...
Efter att ha letat efter material att bygga med.. Så hittade jag Hyllplan Furu, Stavlimmad, 18x600x2350mm ifrån ByggMax.

http://www.byggmax.com/image/products/534x534/09126_534x534.j...

Och efter lite beräkningar så behöver jag två sådana skivor för att bygga mitt högra ben eller mitt chassi så att säga. Hade tänkt börja bygga chassit först och sen fortsätta på resten av skrivbordet.

Dags att börja smöra för morsan!

Hoppas du tänker måla det där ^^ Sorry, men jag är lite anti furu

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skarhed:

Kunde dock kommit på ett bättre namn

Vilken tur att namnsprutan Mr Skarhed är här då

Ska bli intressant att se var detta slutar.
Som sagt, tanken är att "bordsbensdatorn" ska vara portabel för eventuella LAN?

Lycka till!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut :), ska följas !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Skall bli kul att följa detta bygge.
Ett tips kan vara att du skall kolla på MDF, det är kanonbra material att jobba med.

Sedan undrar jag över skärmplaceringen,är jag korkad eller är den uppfällbar eller skall du sitta och titta rakt ner iden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Hoppas du tänker måla det där ^^ Sorry, men jag är lite anti furu

Tanken var att betsa i någon mörk nyans och sedan lacka skiten. :P. OM det inte behövs spacklas lite när den börjar bli klar, för då blir det någon färg. Vilken har jag inte bestämt, men om jag kommer dit, så gör jag det då!

Skrivet av Blackgoat:

Vilken tur att namnsprutan Mr Skarhed är här då

Ska bli intressant att se var detta slutar.
Som sagt, tanken är att "bordsbensdatorn" ska vara portabel för eventuella LAN?

Lycka till!

//BG

Haha, det är en awesome idé att kunna plocka ut datorn ur chassit och ta med den på LAN. Så ett litet chassi inne i ett större chassi? Men nej, det verkar lite för overkill för mig. :

Skrivet av Quart:

Skall bli kul att följa detta bygge.
Ett tips kan vara att du skall kolla på MDF, det är kanonbra material att jobba med.

Sedan undrar jag över skärmplaceringen,är jag korkad eller är den uppfällbar eller skall du sitta och titta rakt ner iden ?

Har kollat på MDF, men det ger inte samma slutfinish som jag vill ha. Jag vill att det ska se träigt ut. Robust helt enkelt.

Och placeringen av skärmen, tangentbordet och musen kommer att vara som på ett vanligt skrivbord, rakt upp och ner på. Den lilla "skärmen" du ser till höger är ett fönster ner till moderbordet.

Uppdatering:
Beställde 3 fläktar från inet.se för 2 dagar sen. Och jag fick dem igår! Så här ser de ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

"bordsbensdatorn"

Nu förstår du väl att du kom på det perfekta namnet på detta projekt? Och du försökte inte ens.

Permalänk

ser fram emot nästa uppdatering

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Ska följas

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av Mewgh:

Nu förstår du väl att du kom på det perfekta namnet på detta projekt? Och du försökte inte ens.

OM han gör som jag tänkte ja

Alltså som jag tänkte, datorn är en egen modul i bordsbenet.
Kanske att bordsbenet är format som ett "L" där datorlådan sen får plats.
Insug i sidan och utblås där bak så blir det lite drag i lådan å.

You feel me ?

Blir kul att följa detta!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |