Permalänk

18-tums sub

Tja alla blev medlem här i dag.
Jag känner mig lite förvirrad just nu jag undrar om Billebro Eventure Ljud Ljus DJ PA Karaoke Uthyrning Butik Aktiv Högtalare Inverter Controller Mixerbord Rökmaskin Strob Moving Head DMX Scanner Snömaskin Skummaskin DJ-mixer CD-spelare Hazer Aktiv Sub Bilbas Bilhögtalare Slutsteg DMX-kontroll Studioh

Går att koppla till datorn är inte något proffs på ljud och är det något man behöver köpa för att få det att funka tex ljud kort eller förstärkare eller något aja hoppas någon där ute vet.

Tack för svar från de som vet lite mer.

Permalänk
Medlem

"garanterar en imponerande bas oavsett om du använder dem till PA, disco eller hem. Hög verkningsgrad, kan användas till förstärkare från 75W till 400W max." så för mig låter de som en vanligt koppar kabel men trycker i en förstärkare

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

1) Du behöver något att driva den med.
2) Vad ska du ha den till?
3) Köp aldrig någonsin från Billebro. Skitföretag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

+1

Sedan undrar jag varför man vill ha en 18" bas till datorn. Låter underligt enligt mig. Då en bra 8" eller 10" duger gott och väl. Är man basnarkoman kan man fläska på med två st 10" fortfarande av bra kvalitet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Det är skräp, fundera inte ens på att köpa en sån. Max 400W till en 18" låter inte alls vettigt.

Permalänk

Precis som alla andra sagt, det där är skräp och borde vara straffbart att sälja.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

haha väger bara 15 kg lär inte vara något värt i den! Prosons 10 tummare väger ca 16,5 kg utan slutsteg alltså måste det vara något skumt.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Som andra säger bara skräp. Vill du ha en baslåda till datorn kan vi säkert hjälpa dig med det om du säger mer exakt vad du vll ha.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

200W RMS låter kanske mesigt, men tänk sedan på att den har 99dB känslighet, om det är mätt vid 1W så kommer man kunna spela runt 120dB kontinuerligt. Ser endast ut att behöva slutsteg och delningsfilter.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

för dom pengarna får man tex en peerless sls 10:a plus lådmaterial, den spelar betydligt bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniffarn_:

för dom pengarna får man tex en peerless sls 10:a plus lådmaterial, den spelar betydligt bättre!

Eller RSW-1060 om den fortfarande såldes. Dock så kan man får en eller två RSW-1060A som är lika bra men tyvärr så kommer man inte spela infrabas med dom vilket RSW-1060 klarar av enligt farbror SDX på minhembioforum.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Eller RSW-1060 om den fortfarande såldes. Dock så kan man får en eller två RSW-1060A som är lika bra men tyvärr så kommer man inte spela infrabas med dom vilket RSW-1060 klarar av enligt farbror SDX på minhembioforum.

Så sant så.. hade varit kul att pröva ett par av dem och se hur dem spelade

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniffarn_:

Så sant så.. hade varit kul att pröva ett par av dem och se hur dem spelade

Jag har två st hemma som jag ska använda tills jag skaffar CSS SDX10. Du kan få köpa dom sen om du fortfarande är intresserad då. Sedan har jag en defekt RSW-1060 också. Och enligt farbror SDX så kan det vara en limklick mellan talspolen och elementet, ska gå att peta bort. Ska ta och testa det någon dag.
Sedan så har jag en RSW-1060A men den tänker jag vänta med att sälja tills den utgått ur sortiment.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halogen:

2+

Detta skrev jag i en annan tråd om Billebro. Billebro är det största skämtet genom tiderna det finns faktisk inget annat företag jag någonsin sett vad jag kan komma på sådär på rak arm som jag skulle avråda mer från!

"hehe denna är rätt klockren ur listan på omdömen på prisjakt. Gå in och läs fler det är rätt underhållande

"Kent Billebro som äger butiken har ju blivit lite av en legend i stockholm, inte minst för att han titulerar sig själv som Sveriges bästa dj, bor i nån sorts kollektiv på värmdö och har mkt kass service i butiken. O då frågar ni er, varför skulle jag någonsin handla där med denna vetskapen? Jo för att han är billig på många produkter, det är därför han finns kvar. Tricket är bara att ha rätt inställning när man handlar där.
1) förvänta dig ingensomhelst service.
2) ta reda på allt du behöver … Läs helaveta om produkten någon annanstans.
3) köp bara grejer du litar på för att minimera risken för reklamationer.
4) pruta på priset då allt är förhandlingsbart i den butiken
5) ge fan i deras postorder. Bor du inte i stockholm, handla inte där. (man måste lätt kunna ta sig dit o möta dem personligen vid problem med produkten eftersom de inte svarar på mail/telefonsamtal).
"
Lols jag skulle dock aldrig handla där alls eller rekommendera någon att göra det

Asså jag tog det väldigt lugnt i min tidigare kritik i och med att jag jobbar i branschen känns det inte helt ok att snacka ner andra företag, men skall göra ett lite undantag

Men om man skall förtydliga lite, de där lådorna är mer eller mindre skit. Det är billig skit och man får vad man betalar för. Det är dock såpas lite för ett par PA toppar så det är ändå ett inte allt för dåligt pris/prestanda förhållande det är dock obefintlig prestanda Man får tänka på att det finns riktigt skapliga hifi golvare för runt 2k/st men 2st 215 i PA sammanhang kan du glömma med en budget på 4k om du skall ha nya grejer (med en jäklar tur kan du hitta ett par halv hyfsade beggade 215 med lite renoveringsbehov för runt 4k)

Hur kommer det sig då att Billebro kan vara så "billiga" (det är dem egentligen inte om man ser vad man får för pengarna) Min rätt välgrundade teori (byggd på vad jag kunnat läsa mig till samt lite allmänt skvaller och deras egen hemsida)ser ut så här:

1 dem jobbar till 90% med riktiga budget grejer, som inte kostar skit att köpa in pga att dem inte kostar skit att tillverka samt inte har någon ordentlig QC (om man skulle köra med vettig QC på lowend grejer så ökar produktions kostnaden en hel del och skulle ta bort vitsen med det hela)

2 dem gör det antingen medvetet eller omedvetet svårt för kunden att reklamera defekta produkter.

3 dem jobbar med direkt import (på sina billigaste grejer 99% av dessa görs idag i China) vilket iofs kan vara lönsamt och bra i stor skala eller om man jobbar med produkter som inte är teknisk avancerade.
Om man jobba med lite mer avancerade produkter som tex slutsteg så har man som importör ett ansvar att alla saker följer rådande bestämmelser och normer för så väll EU som Sverige.

Jobbar man mot en Europa grossist eller tillverkare så har dem ett produkt ansvar gällande säkerhet men även funktion etc detta vill dem naturligtvis ha betalt för.

4 Dem har inte direkt högkompetent (dyr) personal i alla fall inte vad gäller deras sortiment Alla jag vet som jobbar inom branschen skulle inte kunna med att sälja en del av grejerna dem faktiskt har till salu Tex vafan är det här Billebro Eventure Ljud Ljus DJ PA Karaoke Uthyrning Butik Aktiv Högtalare Inverter Controller Mixerbord Rökmaskin Strob Moving Head DMX Scanner Snömaskin Skummaskin DJ-mixer CD-spelare Hazer Aktiv Sub Bilbas Bilhögtalare Slutsteg DMX-kontroll Studioh På Ullareds teknikavdelning med inriktning på pojke som gillar blinkande lampor och stora saker som väsnas snarare en låter sure, men i sortimentet på ett företag som skall vända sig till folk som sysslar med PA?

5 Den mycket intressanta marknadsföringen. På var och varann produkt står det tillverkade i den och dens fabrik (se mitt förra inlägg), nästan lika stark som etc. Asså det låter ju inte direkt som att man ens själv tror på produkten om man inte kan låta den tala för sig själv I dessa fall handlar det väldigt ofta om billiga rip offs av märkes produkter (vilket är extremt vanligt i asien, ni som varit där vet vad jag pratar om) att man sedan försöker få det att låta som att dem är typ lika bra fast mycket billigare tycker jag säger en hel del.

Man skall däremot inte förväxla detta med att det inte finns många väldigt bra märken på marknaden idag som bygger professionellt men inte tar lika mycket betalt för sin brandig. För att skilja på vad som är vad krävs dock en rätt hög kompetens gällande byggsätt, komponent val och ingenjörstänk. Det är likadant när det gäller datorkomponenter som när det gäller PA Tex ta en 1" B&C driver vs en Noname china 1" driver det är ett rätt enkelt val likaså är ett Corsair HX850W vs ett Hiper 850W ett rätt enkelt val

Jag hittar dock inga sådana märken som har bra komponenter och byggsätt utan dyr branding alls hos Billebro. Då hade det även varit specat att produkten innehåller detta och detta, kom och lyssna jämför gärna med någon av de kända jättarna etc etc.

Gällande specar så tycker jag att sättet dem specar sina grejer är rätt oseriöst. Det är inte så att dem direkt ljuger (i alla fall inte där det går att kontrollera enkelt, ) men dem vinklar sina specar väldigt mycket så att dem som inte är jätte insatta får en orealistisk förväntan på produkten.

Bara lite exempel på lådan TS kikat på:

1 dem börjar med att skiva 1600W. När man parata om en enskild effekt inom PA pratar man normalt alltid rms, aes (aes är på väg ut dock) eller åtminstone program effekt (ca dubbla rms effekten). Det kommer först längre ner att den faktiska rms effekten är 400w (lite creed skall dem ha att det står med alls)

2 "Fullrange-högtalare lämplig för festlokal, konsert, turné, klubb och disco"
Uttrycket fullrange är rätt omstritt i sig men ok låt gå för det. Lämplig för festlokal sure om den inte är större än för 50 pers och dem inte har några som helst ljudkrav. Lämplig för konsert no f***ing way att jag skulle ta med den på ett live gig Turné... jag skulle vilja träffa den turnéledare eller produktions ansvarige som gjorde det produkt valet

3 Det finns en hel drös andra saker till men det som ändå är mest roligt är hur de får ihop frekvens specen 22Hz till 20KHz med en delning på 4KHz. Menar de att dem alltså skulle fått tag i ett 15” element som funkar bra mellan 22Hz och 4KHz ;D De flesta 15” som går ner lite i basen med andra ord runt 40Hz gillar inte att bli delande över max 2Khz. I lite bättre lådor har men en driver som klara att dela en bit under det för att det skall låta bra (normalt mellan 1200-1600Hz)

Det här börjar bli väldigt långt Men avslutningsvis så kan jag ju säga att på de ytterst få produkter som jag kunde hitta som är något att ha tex Billebro Eventure Ljud Ljus DJ PA Karaoke Uthyrning Butik Aktiv Högtalare Inverter Controller Mixerbord Rökmaskin Strob Moving Head DMX Scanner Snömaskin Skummaskin DJ-mixer CD-spelare Hazer Aktiv Sub Bilbas Bilhögtalare Slutsteg DMX-kontroll Studioh som är en rätt trevlig allround plastlåda, så är Billebro inte ens särskilt billiga. Jag skulle kunna erbjuda den lådan för 5900kr ink moms och ända tjäna ok med pengar på den Detta trotts att vi inte ens jobbar med EV överhuvudtaget i vanliga fal.

Jag skulle iofs i den prisklassen rekommendera något helt annat som ger mer ”bang for the buck” och som vi brukar jobba med i vanliga fall och har bättre priser på. Samt att jag skulle definit rekommendera ett mindre bas/top system framför ett par stora ensamma toppar.

LOl detta blev långt Hoppas detta kan vara till någon nytta"

Jag har jobbat professionellt med ljud i över 10 år om du vill ha hjälp så skriv vad det får kosta, vilka grejer du har idag, vad ungefär det är du vill uppnå, vilken musik du lyssnar på och hur stort ditt rum är så skall vi nog kunna komma på något bra

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Okej det värkar vara ett S**** företag rent sagt.
Men det är det att jag vill ha ett bra paket till datorn med Djup gående Bas rätt tung bas som passar både till tex hardstyle och hip hop typ a milli..
Om det är någon där som vet hör gärna av er ps Tack för alla svar ang 18" aren

Permalänk
Medlem

Mycket bra inlägg där, MichaSWE!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av R0yal1331:

Okej det värkar vara ett S**** företag rent sagt.
Men det är det att jag vill ha ett bra paket till datorn med Djup gående Bas rätt tung bas som passar både till tex hardstyle och hip hop typ a milli..
Om det är någon där som vet hör gärna av er ps Tack för alla svar ang 18" aren

Vill du ha djup bas så skulle jag inte välja något billigt 18" element. Snarare en 10" eller 12" av bra kvalitet.
Hur djupt måste du kunna spela? Du vet väl att 30hz är djupare än man tror faktiskt. Infrabas lär du knappast behöva.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe thx var ju ett citat som jag skrivit tidigare till en kille som funderade på ett par toppar hos Billebro tomtarna Sak samma även gällande basen dock rätt otroligt att dem fortfarande finns kvar

Nu till TS. Du vill ha ett system som pumpar tung bas för bland annat hardstyle? som du vill koppla in till datorn direkt utan extra förstärkare etc?. Om detta är rätt behöver jag veta 2 saker till. 1 vad får kalaset kosta och 2 ungefär hur stort är rummet det skall vara i.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

rummet är inte stort inte :P

Rummet är rätt litet men jag vill ha en bas runt 2000-3000 kr bas system högtalare om ni du förstår vill att ljudet ska höras bra

Permalänk
Medlem

Hej
För det första LOL 18 tum. Tyckte det lät skumt när jag läste det första inlägget men sedan läste jag fler och då fattar jag vad vi pratar om. För det första går det inte ens ihop 18 tum för 2-3k då är det verkligen skit på hög nivå. Hur som helst skall jag nu inte kommentera det. Kanske en Velodyne imapct serien ligger på mellan 2-4k många säger att minivee är en bra sub från samma märke, men då kostar det 6k, lite mer kött på benen om märket http://www.velodyne.com/vabout/velodynestory.aspx hur som helst som föregående säger en bra sub med 6,5-12 tums element gör mer nytta. Kan bara säga att du har bra hörsel om du hör oerhört låga ljud, under 20hertz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hej
För det första LOL 18 tum. Tyckte det lät skumt när jag läste det första inlägget men sedan läste jag fler och då fattar jag vad vi pratar om. För det första går det inte ens ihop 18 tum för 2-3k då är det verkligen skit på hög nivå. Hur som helst skall jag nu inte kommentera det. Kanske en Velodyne imapct serien ligger på mellan 2-4k många säger att minivee är en bra sub från samma märke, men då kostar det 6k, lite mer kött på benen om märket http://www.velodyne.com/vabout/velodynestory.aspx hur som helst som föregående säger en bra sub med 6,5-12 tums element gör mer nytta. Kan bara säga att du har bra hörsel om du hör oerhört låga ljud, under 20hertz.

Örat hör inte frekvenser under 20hz. Säger man att man hör under 20hz så ljuger man.

Dock så kan man uppfatta infratoner, men då är det hela kroppen som "agerar öra".

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Exakt det jag ville komma till, formulerade lite fel. Lite seg i skallen, sockerbrist.

Permalänk
Rekordmedlem

Bas är roligt, handla därför inte på Billebro, själv har jag Behringer B2092A till datorn, trevlig modell om man vill ha en bra liten och billig modell, den spelar stark och rimligt lågt i frekvens. Att spela riktigt stark i samma lokal som hårdiskar är inte bra eftersom de påverkas av vibrationerna. Att ha billiga 18" inne i ett litet rum lär inte låta bra, satsa på att bygga själv eller köp nått begagnat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vet att många kommer att gnälla som f*n på mig för att jag skriver detta men vill du mycket bas:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303911

Vet att det finns mycket bättre, men jag sitter på z-5500 själv och måste säga att jag är relativt imponerad över ljudet.
Basen framförallt smäller på brutalt mycket om man har mer än 70%

Edit: Dock bara 10" bas, men duger gott och väl!

Mvh Daniel!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Vet att många kommer att gnälla som f*n på mig för att jag skriver detta men vill du mycket bas:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303911

Vet att det finns mycket bättre, men jag sitter på z-5500 själv och måste säga att jag är relativt imponerad över ljudet.
Basen framförallt smäller på brutalt mycket om man har mer än 70%

Edit: Dock bara 10" bas, men duger gott och väl!

Mvh Daniel!

Basen brölar och saknar helt definition. Till film och partydunk kanske den kan duga. Men till musik så är den värdelös.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Basen brölar och saknar helt definition. Till film och partydunk kanske den kan duga. Men till musik så är den värdelös.

Misstänkte att någon skulle ta upp detta!
Men jag märker definitivt inte att den "brölar" om man inte har 100% på. Men självklart finns det hur många system som helst som slår dem utan problem.

Måste bara fråga, hur kan ni veta så här mycket om ljudkvalité? "Brölig" bas förstår jag inte heller riktigt hur du menar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Men jag märker definitivt inte att den "brölar" om man inte har 100% på. Men självklart finns det hur många system som helst som slår dem utan problem.

Måste bara fråga, hur kan ni veta så här mycket om ljudkvalité? "Brölig" bas förstår jag inte heller riktigt hur du menar?

Hur jag vet så mycket om ljudkvalitet? Jo, jag lyssnar på musik ca 5-6 timmar per dag och har gjort det dom senaste 2-3 åren. Senaste 1½-2 åren så har jag varit väldigt intresserad av hi-fi. En veckas prao på hi-fi klubben där det enda jag gjorde var att se på film och lyssna på musik på vilken anläggning i affären jag ville.
I höstas var jag ner på Arkenmässan i Göteborg. Kollar du denna bild http://piclair.com/1c0q9 så är det jag som sitter i svart tröja och grå keps längst fram.
Jag har byggt mina egna högtalare och också läst otroligt mycket om hur ljud uppför sig, hur det fungerar osv.

Brölig bas kommer från en baslåda med lång grupplöptid samt ett baselement med dåligt transientsvar. Alltså, baselementet har inte så bra kontroll på sig själv. Det har svårt att starta och stanna precis som det ska. Om du googlar transientsvar och grupplöptid så kanske du hittar något intressant.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Hur jag vet så mycket om ljudkvalitet? Jo, jag lyssnar på musik ca 5-6 timmar per dag och har gjort det dom senaste 2-3 åren. Senaste 1½-2 åren så har jag varit väldigt intresserad av hi-fi. En veckas prao på hi-fi klubben där det enda jag gjorde var att se på film och lyssna på musik på vilken anläggning i affären jag ville.
I höstas var jag ner på Arkenmässan i Göteborg. Kollar du denna bild http://piclair.com/1c0q9 så är det jag som sitter i svart tröja och grå keps längst fram.
Jag har byggt mina egna högtalare och också läst otroligt mycket om hur ljud uppför sig, hur det fungerar osv.

Brölig bas kommer från en baslåda med lång grupplöptid samt ett baselement med dåligt transientsvar. Alltså, baselementet har inte så bra kontroll på sig själv. Det har svårt att starta och stanna precis som det ska. Om du googlar transientsvar och grupplöptid så kanske du hittar något intressant.

Inte illa! Även jag har haft prao på hifi-klubben, det var rätt så intressant men jag lärde mig inte mycket om hur det fungerar tyvärr. Även jag lyssnar väldigt mycket på musik om dagarna, är jag inte hemma har jag alltid musik på i mobilen, så jag hör definitivt skillnad på bra kvalitet och dålig kvalitet. Jag ska kolla upp det med baselement när jag kommer hem, måste iväg en stund nu. Men tack för att du förklarat lite iallafall, ha det bra!

Mvh Daniel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

z5500 borde inte rekomenderas till någon om det koster mer än 1000kr..
Basen "brölar" som han sejer och hinner inte med! Det käns nästan som att den slår i sidleds ist för att snärta fram å ge den här sköna känslan i bröstet.. Känns som att det bara sitter en vibrator i som får saker att dura.. Samt sateliterna bara skrålar å skricker! Inget fågel sång ur dom inte.. Köpte mina z5500 för 1800kr nya å det var dom sämst spenderande pengarna i hela mitt liv! Duger fint till film i sovrummet inget annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

z5500 borde inte rekomenderas till någon om det koster mer än 1000kr..
Basen "brölar" som han sejer och hinner inte med! Det käns nästan som att den slår i sidleds ist för att snärta fram å ge den här sköna känslan i bröstet.. Känns som att det bara sitter en vibrator i som får saker att dura.. Samt sateliterna bara skrålar å skricker! Inget fågel sång ur dom inte.. Köpte mina z5500 för 1800kr nya å det var dom sämst spenderande pengarna i hela mitt liv! Duger fint till film i sovrummet inget annat!

Sant. Till film och spel så är det svårt att få något bättre för samma pris (finns i stort sett inget annat att välja på om man måste ha 5.1 surround för typ 2-3k). Men till musik så är det faktiskt bland det sämsta man kan välja. Även om man vill ha fet bas så går det att få på andra sätt.

T.ex. så är det många som tycker att basen i Logitech Z-4 är fet. Det är en 4" bas och jag kan upplysa alla om att mina stativare spelar ofantligt mycket mer, djupare, renare samt "snabbare" bas trots att det inte är några bashögtalare jag sitter på utan högtalare som är tänkt att ta hand om allt från djupaste bas till högsta diskant.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000