Skrivet av Halogen:
1) Du behöver något att driva den med.
2) Vad ska du ha den till?
3) Köp aldrig någonsin från Billebro. Skitföretag.
2+
Detta skrev jag i en annan tråd om Billebro. Billebro är det största skämtet genom tiderna det finns faktisk inget annat företag jag någonsin sett vad jag kan komma på sådär på rak arm som jag skulle avråda mer från!
"hehe denna är rätt klockren ur listan på omdömen på prisjakt. Gå in och läs fler det är rätt underhållande
"Kent Billebro som äger butiken har ju blivit lite av en legend i stockholm, inte minst för att han titulerar sig själv som Sveriges bästa dj, bor i nån sorts kollektiv på värmdö och har mkt kass service i butiken. O då frågar ni er, varför skulle jag någonsin handla där med denna vetskapen? Jo för att han är billig på många produkter, det är därför han finns kvar. Tricket är bara att ha rätt inställning när man handlar där.
1) förvänta dig ingensomhelst service.
2) ta reda på allt du behöver … Läs helaveta om produkten någon annanstans.
3) köp bara grejer du litar på för att minimera risken för reklamationer.
4) pruta på priset då allt är förhandlingsbart i den butiken
5) ge fan i deras postorder. Bor du inte i stockholm, handla inte där. (man måste lätt kunna ta sig dit o möta dem personligen vid problem med produkten eftersom de inte svarar på mail/telefonsamtal).
"
Lols jag skulle dock aldrig handla där alls eller rekommendera någon att göra det
Asså jag tog det väldigt lugnt i min tidigare kritik i och med att jag jobbar i branschen känns det inte helt ok att snacka ner andra företag, men skall göra ett lite undantag
Men om man skall förtydliga lite, de där lådorna är mer eller mindre skit. Det är billig skit och man får vad man betalar för. Det är dock såpas lite för ett par PA toppar så det är ändå ett inte allt för dåligt pris/prestanda förhållande det är dock obefintlig prestanda Man får tänka på att det finns riktigt skapliga hifi golvare för runt 2k/st men 2st 215 i PA sammanhang kan du glömma med en budget på 4k om du skall ha nya grejer (med en jäklar tur kan du hitta ett par halv hyfsade beggade 215 med lite renoveringsbehov för runt 4k)
Hur kommer det sig då att Billebro kan vara så "billiga" (det är dem egentligen inte om man ser vad man får för pengarna) Min rätt välgrundade teori (byggd på vad jag kunnat läsa mig till samt lite allmänt skvaller och deras egen hemsida)ser ut så här:
1 dem jobbar till 90% med riktiga budget grejer, som inte kostar skit att köpa in pga att dem inte kostar skit att tillverka samt inte har någon ordentlig QC (om man skulle köra med vettig QC på lowend grejer så ökar produktions kostnaden en hel del och skulle ta bort vitsen med det hela)
2 dem gör det antingen medvetet eller omedvetet svårt för kunden att reklamera defekta produkter.
3 dem jobbar med direkt import (på sina billigaste grejer 99% av dessa görs idag i China) vilket iofs kan vara lönsamt och bra i stor skala eller om man jobbar med produkter som inte är teknisk avancerade.
Om man jobba med lite mer avancerade produkter som tex slutsteg så har man som importör ett ansvar att alla saker följer rådande bestämmelser och normer för så väll EU som Sverige.
Jobbar man mot en Europa grossist eller tillverkare så har dem ett produkt ansvar gällande säkerhet men även funktion etc detta vill dem naturligtvis ha betalt för.
4 Dem har inte direkt högkompetent (dyr) personal i alla fall inte vad gäller deras sortiment Alla jag vet som jobbar inom branschen skulle inte kunna med att sälja en del av grejerna dem faktiskt har till salu Tex vafan är det här Billebro Eventure Ljud Ljus DJ PA Karaoke Uthyrning Butik Aktiv Högtalare Inverter Controller Mixerbord Rökmaskin Strob Moving Head DMX Scanner Snömaskin Skummaskin DJ-mixer CD-spelare Hazer Aktiv Sub Bilbas Bilhögtalare Slutsteg DMX-kontroll Studioh På Ullareds teknikavdelning med inriktning på pojke som gillar blinkande lampor och stora saker som väsnas snarare en låter sure, men i sortimentet på ett företag som skall vända sig till folk som sysslar med PA?
5 Den mycket intressanta marknadsföringen. På var och varann produkt står det tillverkade i den och dens fabrik (se mitt förra inlägg), nästan lika stark som etc. Asså det låter ju inte direkt som att man ens själv tror på produkten om man inte kan låta den tala för sig själv I dessa fall handlar det väldigt ofta om billiga rip offs av märkes produkter (vilket är extremt vanligt i asien, ni som varit där vet vad jag pratar om) att man sedan försöker få det att låta som att dem är typ lika bra fast mycket billigare tycker jag säger en hel del.
Man skall däremot inte förväxla detta med att det inte finns många väldigt bra märken på marknaden idag som bygger professionellt men inte tar lika mycket betalt för sin brandig. För att skilja på vad som är vad krävs dock en rätt hög kompetens gällande byggsätt, komponent val och ingenjörstänk. Det är likadant när det gäller datorkomponenter som när det gäller PA Tex ta en 1" B&C driver vs en Noname china 1" driver det är ett rätt enkelt val likaså är ett Corsair HX850W vs ett Hiper 850W ett rätt enkelt val
Jag hittar dock inga sådana märken som har bra komponenter och byggsätt utan dyr branding alls hos Billebro. Då hade det även varit specat att produkten innehåller detta och detta, kom och lyssna jämför gärna med någon av de kända jättarna etc etc.
Gällande specar så tycker jag att sättet dem specar sina grejer är rätt oseriöst. Det är inte så att dem direkt ljuger (i alla fall inte där det går att kontrollera enkelt, ) men dem vinklar sina specar väldigt mycket så att dem som inte är jätte insatta får en orealistisk förväntan på produkten.
Bara lite exempel på lådan TS kikat på:
1 dem börjar med att skiva 1600W. När man parata om en enskild effekt inom PA pratar man normalt alltid rms, aes (aes är på väg ut dock) eller åtminstone program effekt (ca dubbla rms effekten). Det kommer först längre ner att den faktiska rms effekten är 400w (lite creed skall dem ha att det står med alls)
2 "Fullrange-högtalare lämplig för festlokal, konsert, turné, klubb och disco"
Uttrycket fullrange är rätt omstritt i sig men ok låt gå för det. Lämplig för festlokal sure om den inte är större än för 50 pers och dem inte har några som helst ljudkrav. Lämplig för konsert no f***ing way att jag skulle ta med den på ett live gig Turné... jag skulle vilja träffa den turnéledare eller produktions ansvarige som gjorde det produkt valet
3 Det finns en hel drös andra saker till men det som ändå är mest roligt är hur de får ihop frekvens specen 22Hz till 20KHz med en delning på 4KHz. Menar de att dem alltså skulle fått tag i ett 15” element som funkar bra mellan 22Hz och 4KHz ;D De flesta 15” som går ner lite i basen med andra ord runt 40Hz gillar inte att bli delande över max 2Khz. I lite bättre lådor har men en driver som klara att dela en bit under det för att det skall låta bra (normalt mellan 1200-1600Hz)
Det här börjar bli väldigt långt Men avslutningsvis så kan jag ju säga att på de ytterst få produkter som jag kunde hitta som är något att ha tex Billebro Eventure Ljud Ljus DJ PA Karaoke Uthyrning Butik Aktiv Högtalare Inverter Controller Mixerbord Rökmaskin Strob Moving Head DMX Scanner Snömaskin Skummaskin DJ-mixer CD-spelare Hazer Aktiv Sub Bilbas Bilhögtalare Slutsteg DMX-kontroll Studioh som är en rätt trevlig allround plastlåda, så är Billebro inte ens särskilt billiga. Jag skulle kunna erbjuda den lådan för 5900kr ink moms och ända tjäna ok med pengar på den Detta trotts att vi inte ens jobbar med EV överhuvudtaget i vanliga fal.
Jag skulle iofs i den prisklassen rekommendera något helt annat som ger mer ”bang for the buck” och som vi brukar jobba med i vanliga fall och har bättre priser på. Samt att jag skulle definit rekommendera ett mindre bas/top system framför ett par stora ensamma toppar.
LOl detta blev långt Hoppas detta kan vara till någon nytta"
Jag har jobbat professionellt med ljud i över 10 år om du vill ha hjälp så skriv vad det får kosta, vilka grejer du har idag, vad ungefär det är du vill uppnå, vilken musik du lyssnar på och hur stort ditt rum är så skall vi nog kunna komma på något bra