Bitfenix svarar på SweClockers test av Colossus

Permalänk
Melding Plague

Bitfenix svarar på SweClockers test av Colossus

I SweClockers test av datorlådan Bitfenix Colossus upptäcktes flera allvarliga brister. Nu bemöter företaget kritiken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det här förklarar ju en hel del
Även fast inte lådan tilltalade mig personligen så är det kul att lådan får en andra chans så att säga
Alltid kul när mindre företag slår sig in på marknaden!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Så trevligt men har de skickat en massproducerad variant för omtest då?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk

Tyckte det ver undligt med leds'en men kul med en förklaring även om det inte var en liten miss, borde också uppfattats av SweC bättre
Hoppas på en ny "recension" kanske

Permalänk

Jäkligt skoj att de kommer med ett rakt och troligheten riktigt svar. det låter rätt så rätt att Swec ha fått ett gammalt Ex.

Hade dock varit skoj att de får ett nytt och testa och se om alla missar är fixade.
Tycker att företaget får en stjärna i kanten att de bemöter 'kritiken' på ett bra sätt och informerar vad som har blivit fel och vad som har hänt.
Jag är väl lite anti mot lysande lådor men ett produkt test är alltid skoj att läsa om då man har något att jämnföra mot vad man får och inte får på liknande produkter.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Bra jobbat Bitfenix. Skicka en ny då!

Härligt att dom kontaktar Sweclockers.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Swede:

Så trevligt men har de skickat en massproducerad variant för omtest då?

Jag undrar detsamma.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vi kommer inte att testa en "fixad" låda.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vi kommer inte att testa en "fixad" låda.

Varför inte? Är ju roligt att ni har sådan makt att ni kan påverka tillverkare på detta sätt?
Och sedan bör ni ju testa för att se om det verkligen är en skillnad så inte tillverkare kan skriva lite meningslöstext och inte göra några ändringar men ändå få kundernas förtroende?

Permalänk
Medlem

ojoj hade varit roligt att se ett testa på en "riktig" låda annars kommer inte mina doubts att försvinna... Nu blir det väl att sitta kvar på dessa då och köpa annat :/

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Varför inte? Är ju roligt att ni har sådan makt att ni kan påverka tillverkare på detta sätt?
Och sedan bör ni ju testa för att se om det verkligen är en skillnad så inte tillverkare kan skriva lite meningslöstext och inte göra några ändringar men ändå få kundernas förtroende?

Jag får nog hålla med dig i detta.

Visst det är kanske inte stora ändringar men helhetsintrycket på lådan kommer ju förändras.
Som MooDHooDs's skriver så känns det lite som att görs det inget nytt test så kan ett företag/person trolla hur mycket de vill. Inte för att jag tror att ett seriöst företag skulle göra det men ett nytt produkttest känns som det hade varit på plats.

Förövrigt så bör den recensionen av lådan märkas med *beta-test av ofärdig låda etc* så folk inte tror att det är så den ska se ut.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Håller med.
Borde skrivas på videorecensionen att det är ett beta test av en ofärdig produkt och länka till detta.
Får vända sig till någon annan sida för att läsa en riktigt recension på chassit

Permalänk
Geeks
SweClockers

Ett nytt test skulle inte bevisa någonting, vi har inte möjlighet att kontrollera Davids uppgifter om att vi fått en tidig prototyp. Ett nytt exemplar skulle givetvis vara ordentligt inspekterat i förväg och det är först när användarrecensionerna dyker upp som vi vet hur lådorna som hittar ut till butiker fungerar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av definition:

Håller med.
Borde skrivas på videorecensionen att det är ett beta test av en ofärdig produkt och länka till detta.
Får vända sig till någon annan sida för att läsa en riktigt recension på chassit

Håller med helt och hållet, eller ännu bättre ta bort videoklippet och artikeln helt och hållet då dem är totalt orellevanta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag får nog hålla med dig i detta.

Visst det är kanske inte stora ändringar men helhetsintrycket på lådan kommer ju förändras.
Som MooDHooDs's skriver så känns det lite som att görs det inget nytt test så kan ett företag/person trolla hur mycket de vill. Inte för att jag tror att ett seriöst företag skulle göra det men ett nytt produkttest känns som det hade varit på plats.

Förövrigt så bör den recensionen av lådan märkas med *beta-test av ofärdig låda etc* så folk inte tror att det är så den ska se ut.

Får nog hålla med här faktiskt, visst man skulle kunna säga att de ska stå sitt kast... men det känns ändå lite hårt. :/ Behöver ju inte vara lika genomgående som första testet utan bara kollla de punkter som nu anmärkte på chassit. Troligtvis borde inte chassit ha blivigt sämre!?

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Ett nytt test skulle inte bevisa någonting, vi har inte möjlighet att kontrollera Davids uppgifter om att vi fått en tidig prototyp. Ett nytt exemplar skulle givetvis vara ordentligt inspekterat i förväg och det är först när användarrecensionerna dyker upp som vi vet hur lådorna som hittar ut till butiker fungerar.

Bra tänk lägg upp en del på sidan där medlemmar kan lägga upp egna recensioner så behöver ju inte ni göra det längre.

Permalänk
Medlem

Låter som att Chefredaktören antyder att Davids uttalande är lögn och dikt...
Märklig approach, ta in ett massproducerat exemplar så man får se om det är åtgärdat.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan så bör väl tillverkarna vara mer måna om att få bra testresultat så att de borde ha bättre koll på vilken modell som skickas in för test. Om de skickar in en gammal prototyp så får de litegrann skylla sig själva tycker jag. Men man kan ju tänka sig motsatsen att tillverkaren skickar in en specialtrimmad "engineering sample" som är bättre än vad man sedan i genomsnitt hittar på butikshyllorna.

Egentligen borde sweclockers plocka produkterna från butikshyllan istället om man vill testa det som konsumenterna kan köpa i butik. EDIT: Men då blir det förstås svårt att recensera något nytt som ännu inte hittat ut till butikshyllorna.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av TK-Guru:

Låter som att Chefredaktören antyder att Davids uttalande är lögn och dikt...
Märklig approach, ta in ett massproducerat exemplar så man får se om det är åtgärdat.

Vi har ingen anledning att misstro David, det är säkert så att vi fått ett tidigt exemplar och att Bitfenix rättat till problemen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Håller med Andreas. känns lite som att Bitfenix bara hittar på detta som ursäkt. Och skulle dom skicka en "riktig" låda så skulle dom förmodligen kolla så att allt är som det skulle.

Ett alternativ är ju att vi medlemmar betalar sweclockers för att gå och köpa en "riktig" låda och recensera den

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ett nytt test skulle inte bevisa någonting, vi har inte möjlighet att kontrollera Davids uppgifter om att vi fått en tidig prototyp. Ett nytt exemplar skulle givetvis vara ordentligt inspekterat i förväg och det är först när användarrecensionerna dyker upp som vi vet hur lådorna som hittar ut till butiker fungerar.

Men om jag nu som kund om ett halv år ska kolla på olika chassin och söker och hittar eran recension på ett beta-exemplar där ni sågar lådan på en massa fel som den massproducerade produkten inte har är ju det missledande.
Jag tycker inte att ni ska ha kvar recensionen uppe då om det är ett beta exemplar är väldigt missledande.

Permalänk
Medlem

Ni fick säkert inte en "riktig" låda, men jag tycker inte att det är rättvist att ha kvar recensionen ni gjort.
Det borde göras om.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Helt ok att Swec låter det hela bero tills färdiga serieproducerade lådor hittar ut i handeln.. Bitfenix kunde skicka Swec ett presentkort på en ny Colossus som Swec kan köpa över disk i valfri butik. Den kan Swec sen göra en ny review på.. Den blir trovärdig, både från Swec och från Bitfenix sida.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Stalld Olle står.

Klart att recensionen ska vara kvar. Den recenserade ju ett före-marknadsexemplar. Att det sker ändringar på en produkt gör ju inte att gamla recensioner ska tas bort. Tillverkaren har till och med fått chansen att förklara vilka ändringar de tänkt att det ska vara på marknadsexemplaret.

Information är ju färskvara - nu känner vi till detaljerna i detta forum, i framtiden så finns ju möjligheten att omvärdera värdet av den, men det är som sagt i framtiden. Nu går vi vidare.

Skrivet av Infinity_90:

Men om jag nu som kund om ett halv år ska kolla på olika chassin och söker och hittar eran recension på ett beta-exemplar där ni sågar lådan på en massa fel som den massproducerade produkten inte har är ju det missledande.
Jag tycker inte att ni ska ha kvar recensionen uppe då om det är ett beta exemplar är väldigt missledande.

Visa signatur

DATOR, har jag ingen, för då måste man betala TV -licens till RADIO -tjänst...

Permalänk
Medlem

Hörde jag att sweclockers ska bli beta-testare? Här har ni deg pojkar!

Skicka era trasiga produkter, vi hittar fel och brister och skickar det till er innan vi gör en recensionen av skapelsen. d($_$)b

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Sweclockers kan inte låta sig påverkas av tillverkares kommentarer om resultatet av ett test om det inte finns några brister i testutförandet. Det skulle undergräva deras trovärdighet och ifrågasätta huruvida de är opartiska eller ej. Om detta skulle ske så minskar det trovärdigheten av alla tidigare och kommande tester. Alla tillverkare måste naturligtvis behandlas lika. Slutsatsen blir att publicerat test förblir publicerat.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Infinity_90:

Men om jag nu som kund om ett halv år ska kolla på olika chassin och söker och hittar eran recension på ett beta-exemplar där ni sågar lådan på en massa fel som den massproducerade produkten inte har är ju det missledande.
Jag tycker inte att ni ska ha kvar recensionen uppe då om det är ett beta exemplar är väldigt missledande.

Den ursprungliga artikeln länkar till Bitfenix svar. Läsaren har alltid möjlighet att bilda sig en egen uppfattning.

Skrivet av KKay:

Ni fick säkert inte en "riktig" låda, men jag tycker inte att det är rättvist att ha kvar recensionen ni gjort.
Det borde göras om.

Vi har ingen anledning att avpublicera en recension som är korrekt utförd.

Skrivet av lacrits:

Helt ok att Swec låter det hela bero tills färdiga serieproducerade lådor hittar ut i handeln.. Bitfenix kunde skicka Swec ett presentkort på en ny Colossus som Swec kan köpa över disk i valfri butik. Den kan Swec sen göra en ny review på.. Den blir trovärdig, både från Swec och från Bitfenix sida.

Det skulle kunna vara en möjlig lösning, men precis som du säger är det omöjligt för oss att i nuläget kontrollera vare sig det ena eller andra (lådan finns inte i butik). Att testa ytterligare en låda direkt ifrån Bitfenix skulle varken göra från eller till.

Skrivet av hppazzo:

Klart att recensionen ska vara kvar. Den recenserade ju ett före-marknadsexemplar. Att det sker ändringar på en produkt gör ju inte att gamla recensioner ska tas bort. Tillverkaren har till och med fått chansen att förklara vilka ändringar de tänkt att det ska vara på marknadsexemplaret.

Information är ju färskvara - nu känner vi till detaljerna i detta forum, i framtiden så finns ju möjligheten att omvärdera värdet av den, men det är som sagt i framtiden. Nu går vi vidare.

Helt rätt.

Skrivet av GeneT1c:

Hörde jag att sweclockers ska bli beta-testare? Här har ni deg pojkar!

Skicka era trasiga produkter, vi hittar fel och brister och skickar det till er innan vi gör en recensionen av skapelsen. d($_$)b

Oh teh irony.

Vi är som sagt inga betatestare, skickar en tillverkare en produkt till oss för recension måste vi förutsätta att det är ett färdigt exemplar som är identiskt med de som skickas ut till butiker, om inget annat framgår vill säga.

Skrivet av pemt512:

Sweclockers kan inte låta sig påverkas av tillverkares kommentarer om resultatet av ett test om det inte finns några brister i testutförandet. Det skulle undergräva deras trovärdighet och ifrågasätta huruvida de är opartiska eller ej. Om detta skulle ske så minskar det trovärdigheten av alla tidigare och kommande tester. Alla tillverkare måste naturligtvis behandlas lika. Slutsatsen blir att publicerat test förblir publicerat.

Här har vi en som förstått hur det hela fungerar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Musikälskare

Vilken tabbe Men försåtligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

SweC, ni missar en grej: Bitfenix lät er ovetandes testa en Beta-låda vilket imho resulterade i en Beta-artikel. Bitfenix har nu uppgraderat sin låda vilket ni borde göra mer ER produkt - artikeln - vilket analogt borde betyda att ni tar bort er artikel. Ifall ni gör en ny test eller ej är ju en annan fråga. Mikrodatorn eller någon annan kanske hinner före...

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst en tidigare test på ett beta-ex tyckte jag det var konstigt att ni inte nämnde/kontrollerade att det gick att få chassits belysning enfärgad.