Liknande högtalare för lyssning? Dynavoice Magic F-6 EX

Permalänk
Medlem

Liknande högtalare för lyssning? Dynavoice Magic F-6 EX

Hej,

Jag och min sambo har tagit beslutet av att köpa ett hemmabio-paket.
Efter lite kikande så verkar detta paket vara väldigt prisvärt Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se
Problemet är att vi gärna vill lyssna på högtalarna innan vi köper dem.
Vet ni om det finns något motsvarande (ljudmässigt) som vi kan lyssna på i Stockholmstrakten?
Ni får gärna komma med andra förslag på paket givetvis.
Det ska främst användas till Film&Musik.

Tack på förhand

Permalänk

Jag tror inte att man kan hitta något liknande för lyssning, men det jag undrar lite är vad ni tänkt använda systemet till?

Om det bara är hemmabio/musik kommer ni garanterat bli nöjda då det är de mest prisvärda/billigaste bra högtalarna på marknaden. Är ni audiofiler kommer ni märka att man inte kan använda högtalarna som referens till exempelvis EQ och mastring när man mixar en studioskiva utan någon mer neutral referens.

Kort sagt kommer de prestera väldigt bra till film/musik/spel då de låter helt underbart till just det.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar Deathdancer.
Det vi främst kommer att använda det till är musik/film/spel. Finns det någon hundmall på hur man bör spela in ett par "riktiga" högtalare?
Det lutar starkt mot en beställning!

Permalänk
Avstängd

ljud är väldigt individuellt sak. det är inte som grafiken hos tex datorer där man kan mäta kort a mot kort b och se direkt att kort b har fler fps=bättre.
i ljudvärlden kan ett par högtalare som jag tycker låter gudomligt låta skit i en annan människas öron och vice versa så jag tycker TS gör helt rätt i försöka få tillfälle att lyssna själv.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Jag kan garantera att ni inte kommer bli missnöjda med dom högtalarna! Jag har själv ett par F6(icke-EX) och dom låter helt gudomligt! Det enda man möjligtvis kan klaga på är att dom saknar lite djupbas, men det går att fixa med sub om man skulle vilja det. Dock kan jag tänka mig att EX-versionen har något djupare bas. Men annars så är den basen som finns väldigt behaglig och både mellanregister och diskant låter helt underbart! Helt otroligt rent och klart ljud i dom, speciellt med tanke på det löjligt låga priset. Precis som Deathdancer säger så lär det vara dom mest prisvärda högtalarna på marknaden, man får otroligt mycket ljud för pengarna!

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Gick från några random småa satelliter till F-6 EX och skillnaden är enorm , nu har jag ju inte mycket att jämföra med men jag tycker att högtalarna är riktigt bra.Köpte dom utan att lyssna då dom har fått enormt bra och många betyg.

F-6 ska ju spela lika bra/bättre än högtalare för 7k på och så var det någon sorts musik där den var bättre än högtalare för 10k, och F-6 EX ska ju vara ännu bättre.

Dynavoice F-6 - Bild & Ljud Hemma

har du några speciella frågor så säg till !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

F-6 ska ju spela lika bra/bättre än högtalare för 7k på och så var det någon sorts musik där den var bättre än högtalare för 10k,

Ta det med en stor nypa salt....

Finns många som är bra i -10k klassen.

Permalänk
Skrivet av LaloThe1:

Ta det med en stor nypa salt....

Finns många som är bra i -10k klassen.

Jo det är ju klart det finns bättre men man får ju en liten uppfattning av hur prisvärda dom är

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Det största hindret just nu är egentligen storleken som min sambo inte riktigt gillar, men det ska nog gå!

Permalänk
Skrivet av Kajmaj:

Det största hindret just nu är egentligen storleken som min sambo inte riktigt gillar, men det ska nog gå!

När jag köpte mina trodde jag att dom skulle vara jätte stora i mitt 10kvm rum men inte är dom så värst stora , finns ju även satelliter men själv tycker jag inte man får ut så mycket kraft och bas från dom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajmaj:

Du kan ju locka med att hon kan få ställa en blomma eller nåt annat krimskrams på dem. Big no-no i min värld men ibland får man kompromissa..

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett vilket så blir det aldrig riktigt kul hemmabio utan en sub. Det är ett väldigt prisvärt set ni kollat på även onkyo 508 är en riktigt trevlig instegs förstärkare. Jag skulle rekommendera att ni kompletterar medhttp://www.fynda.se/index.php?prodid=4225 för att få en ordentlig hemmabio setup. Om storleken är ett problem så kör på ett satellit sub set men för att det skall bli kulfår du å upp en del i pris och kolla på focal, KEF eller liknande men då ligger du strax under 10k bara på högtalarna.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

har inte tagit mig tid att läsa igenom hela tråden, men jag ville bara berätta att om det är hemma bio ni är ute efter så lägg på en subwoofer på det där 5.0 som du länkade, förhöjer verkligen filmupplevelsen mer än något annat då dessa dynavoice(och inga andra golvare i denna prisklass) klarar av att leverara de allra lägsta frekvenserna.

Och om du lutar aningen, lite mer åt musik hållet så ska jag absolut avråda dig ifrån att ha surround, jag har själv ett 2.1 system till min "bio anläggning" och tycker det går utmärkt, för mig är dessa surround budget system (4000-6000kr) rätt så likgiltliga med ett vanligt 2.1 system.

Slutsats; själv föredrar jag verkligen 2.1 före surround.
Slutsats .2; du måste lägga till en subwoofer som klarar de lägsta registren om du vill ha äkta upplevelse, kan inte beskriva hur mycket mer känsla det blir med en subwoofer som dånar ut de allra lägsta frekvenserna så det skakar i bröstkorgen på en!

MvH
BATMAN

Visa signatur

Phenom 1090T 4,0 GHZ, HD 7970, Corsair AX 850+, Xonar essence STX, Gigabyte 890FX A-UD5

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Det kommer förekomma lika mycket filmtittande som musiklyssnande. Tanken är att helt enkelt sätta på stereo vid uppspelning av musik.
@Adamok: Är det så stor skillnad med en subwoofer? Ursäkta min inkompetens inom detta område, men vad är det för skillnad mellan en aktiv respektive passiv subwoofer?

Mvh

Permalänk
Medlem

ska du ha en passiv subwoofer måste du ha ett separat subw. slutsteg, i de aktiva är själva slutsteget inbyggt i subben.

samma med aktiva högtalare, de som ej är aktiva (passiva) ska du ha förstärkare till, ett exempel på aktiva högtalare är logitech z-5500

och ja, absolut, det är förbövelens viktigt med subwoofer när det gäller filmtittandes, jag skulle säga att i en hemmabio ljudanläggning så tycker jag att subben står för minst 50% av intrycket, dvs att spenderar du 3000 på 5.0 system och 3000 på subwoofer så låter det bättre än ett 15000kr 5.0 system

du får sjukt mycket mer känsla och upplevelse iom subköp jämfört med om du skulle lägga ner samma pengar på bättre högtalare

Visa signatur

Phenom 1090T 4,0 GHZ, HD 7970, Corsair AX 850+, Xonar essence STX, Gigabyte 890FX A-UD5

Permalänk
Skrivet av Adamok:

ska du ha en passiv subwoofer måste du ha ett separat subw. slutsteg, i de aktiva är själva slutsteget inbyggt i subben.

samma med aktiva högtalare, de som ej är aktiva (passiva) ska du ha förstärkare till, ett exempel på aktiva högtalare är logitech z-5500

och ja, absolut, det är förbövelens viktigt med subwoofer när det gäller filmtittandes, jag skulle säga att i en hemmabio ljudanläggning så tycker jag att subben står för minst 50% av intrycket, dvs att spenderar du 3000 på 5.0 system och 3000 på subwoofer så låter det bättre än ett 15000kr 5.0 system

du får sjukt mycket mer känsla och upplevelse iom subköp jämfört med om du skulle lägga ner samma pengar på bättre högtalare

Nu tycker jag du överdriver lite här, för 15kkr så kan du så fina frontar (med center och surr) som levererar betydligt mer i basväg än vad en sub för 3kkr gör.

tex canton:S RC-L, går hela vägen till 18hz!
Det gör inte en sub för 3kkr

Permalänk
Medlem

Okej, kanske jag överdrev lite.. men du förstår vad jag menar, att om man ska köpa ett paket med stärkare och 5 st högtalare utan sub så får man räkna med att lägga ut mer än ett lite billigare 5.1 system, i förhållande till pris/upplevelse

en sub är någonting jag starkt rekommenderar till de han länkade i alla fall.

Visa signatur

Permalänk

jodå jag förstår precis
fast jag skulle hellre rekommendera att köpa lite vettigare högtalare och sen spara till en sub

Permalänk
Medlem

Det som kniffarn skriver kan vara en idé dock så vet jag att just dynavoice golvarna låter väldigt bra för sitt pris, är dock väldigt osäker på de andra surroundarna

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MichaSWE:

Oavsett vilket så blir det aldrig riktigt kul hemmabio utan en sub. Det är ett väldigt prisvärt set ni kollat på även onkyo 508 är en riktigt trevlig instegs förstärkare. Jag skulle rekommendera att ni kompletterar med Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se för att få en ordentlig hemmabio setup. Om storleken är ett problem så kör på ett satellit sub set men för att det skall bli kulfår du å upp en del i pris och kolla på focal, KEF eller liknande men då ligger du strax under 10k bara på högtalarna.

Citerar väl mig själv då Asså jag skulle kunna bli jätte långrandig på temat varför man skall ha en dedikerad sub som tar han om omnidirekt bas (främst under 100 Hz) och hur det funkar. Men varför inte bara köpa att det är så? Det finns subar matchade även för B&W 800 serien, Dali Helicon, KEF Referens eller Focal Electra. Då pratar vi om golvare i 100K + klassen och visst fan skall man ha en sub även till dem för att det skall bli optimalt till hembio ljud (nu skulle jag iofs om jag byggde hemmabioljud för runt en halv miljon ändå se på helt andra lösningar men det är en annan fråga). Det har framförallt att göra med tekniken för hur man avkodar och bäst avlyssnar flerkanaligt inspelat ljud och mindre med att göra om man har dyra golvare eller inte.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Jovisst. Det finns få golvare som levererar samma tryck som en "matchande" sub. Det har jag märkt själv. Även många dyrare högtalare kan kännas basfattiga till viss musik. Men ibland så är det bättre att börja utan sub om man är ute efter ljudkvalitet. Sedan kan man köpa en sub. Totalt kommer det att kosta mer men man blir mer nöjd så också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

får väl dra till med "det finns ingen genväg till det perfekta ljudet!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniffarn_:

får väl dra till med "det finns ingen genväg till det perfekta ljudet!"

Det enda perfekta ljudet är att höra musiken live, utan PA-högtalare eller liknande helt utan högtalare över huvudtaget. Det är ju det man försöker återskapa med hjälp av högtalare, förstärkare och annan elektronik.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare