Fråga om ett äldre datorspel?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona/Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Fråga om ett äldre datorspel?!

Jag har en längre tid letat efter ett spel jag glömt namnet på?!

Äldre PC-spel (en liten chans att det var för Mac?)

Året var omkring 1997-1998?

Det var ett demo kommer jag ihåg, det kom i cd-format tillsammans med "PC för alla" eller "PCgamer" (om jag inte minns fel?)

Beskrivning
Strategi liknande spelplan med landområde till vänster och havsområde till höger. Point and click, mycket C&C (tiberium dawn) vibbar, fast i mycket enklare format där fokus låg på att bygga enheter/byggnader.

Spelet gick ut på att till en början skövla skog och där igenom tjäna pengar för att bygga kraftverk i.e. kolkraft, vindkraft, vattenkraft etc. målet var att under en bestämd tidsram uppnå en viss summa pengar 10,000,000:- lr liknande?

Det var även ett fokus på energinivå vad jag minns?

Spelet var utvecklat av en svensk som även hade gjort musiken, vilken var riktigt bra!

Intro-bilden eller själva startupen visade en bild på en skogsarbetare med motorsåg (in action)

Någon som har någon aning om vilket spel jag precis beskrivit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/Göteborg
Registrerad
Maj 2008

Total Annihilation... skogsarbetare ... nej.

Väntar på Doom4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona/Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Asaska:

Total Annihilation... skogsarbetare ... nej.

Nja, inte riktigt TA är iof ett riktigt bra spel men det jag söker är vad jag tror några år äldre och i sin tur mycket simplare.

några mer tankar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

När du säger att fokus låg på att bygga byggnader och enheter var det stridsenheter du syftade på eller? Eller var det här typ en strategispel som liknar Transport Tycoon istället?

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona/Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av M0rditz:

När du säger att fokus låg på att bygga byggnader och enheter var det stridsenheter du syftade på eller? Eller var det här typ en strategispel som liknar Transport Tycoon istället?

Det liknade faktiskt Transport Tycoon, men i ett mycket mycket simplare utförande.

Och om jag inte nämnde det innan, som svar på din fråga, är att spelet inte har någon krigs-tema i.e.
enbart fokus på att bygga upp en vinstgivande industri.

bra frågor btw!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Hmm, undrar om det kan vara en av de här:

Entrepreneur
Business Tycoon
Industry Giant
Capitalism
Zapitalism

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av M0rditz:

"Spelet var utvecklat av en svensk som även hade gjort musiken, vilken var riktigt bra!"

Vilket gör det svårare, tänkte lite på SimIsle först men så såg jag det där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona/Stockholm
Registrerad
Sep 2010

bra feedback ändå! vet inte om det är mer jag kan tillägga men spelet är inget avancerat i och med att det endast är en person bakom spelet i.e. inget mega känt spel och det är väl tyvärr det som gör det så svårt...