Needar vägledning inför mitt bygge :)

Permalänk

Needar vägledning inför mitt bygge :)

Tjenna grabbar

Har nyss inhandlat nya delar och hoppas att det är här man söker efter råd/tips/vägledning för just folk som sätter ihop delar för första gången.

Bakgrund : Efter att ha haft mkt mkt problem med min nuvarande dator har jag beslutat för att sälja de delar jag inte behöver och sparar chassi/dvd/nätaggregat och hårddisk.

Delar :
i5-760, Gigabyte P55-UD4, corsair xms3 1600 mhz 4gb, 2x gigabyte GTX 460 1gb, corsair tx650w, w7 64

Det jag först och främst behöver hjälp med är helt enkelt i vilken ordning jag ska göra sakerna. Något såhär hade jag tänkt gå tillväga :

1) Sätta in processorn och ram
2) applicera kylpasta och hyper 212+ kylare
3) Sätta in moderkortet i chassi
4) Koppla in ström och data-kablar ( hdd/optisk/nätagg sitter redan i chassit )
5) Koppla in chassi-kablar
6) Koppla in grafikkorten + sli-brygga

Vid det här laget blir jag lite fundersam på vilken ordning saker och ting ska se,

7) Se om pcn Postar, gå in i BIOS och uppgradera biosversion till senaste versionen ( F14 )
8) Boota med windowsskivan, se till att ta bort min nuvarande installation och göra en clean install.
9) Installera moderkortsdrivrutiner
10) installera grafikkorts drivrutiner.

Har jag missat något? Är min process fel, isf vad bör jag ändra? Kommer moderkortet "känna igen" min hårddisk eller måste jag justera något i BIOS?

Övrigt?

Tack på förhand

mvh

Permalänk
Medlem

Du kan uppdatera BIOS i efterhand när du installerat windows. Brukar vara smidigt att köra det här: @BIOS

Permalänk
Skrivet av dsk:

Du kan uppdatera BIOS i efterhand när du installerat windows. Brukar vara smidigt att köra det här: @BIOS

jag tänkte använda mig av Q-flash metoden av att updatea inuti bios vilket jag känner är säkrare. Kan jag göra det efter att ha installerat windows det med?