Asus Crisshair IV Formula Bios korrupt..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

Asus Crisshair IV Formula Bios korrupt..

Problem löst

Okej fick ingen tempratur på processorn med nya moderkortet så tänkte uppdatera bios och mitt under flashningen så startade datorn om sig.. vilket resulterade i att biosen blev korrupt..

så skulle uppskattas att få lite hjälp med hur jag ska gå till väga för att fixa detta utan att behöva skicka in det till komplett och vänta 3 veckor till...

det ända som kommer upp är detta

Boot Block Compatible version ver .000
bad bios chechsum. starting bios recovery
Checking for usb device . .
usb device not found
Checking for CD rom . . .
CD not found
Checking for usb device. .
usb device not found
Checking for CD rom . . .
CD not found

osv

Edit:
Lösningen var att lägga in rom filen på en usb sticka och döpa om den till C4F.ROM

here we go!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
frosmofjället
Registrerad
Feb 2010

reset cmos?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av biffen_OC:

reset cmos?

hade inget bios ens.. så va lite svårt.. fick det dock att funka... visade sig vara så simpelt som att lägga bios rom filen på en usb sticka och döpa om den till C4F.rom ^^

here we go!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av norrby89:

hade inget bios ens.. så va lite svårt.. fick det dock att funka... visade sig vara så simpelt som att lägga bios rom filen på en usb sticka och döpa om den till C4F.rom ^^

Satte flashningen igång direkt när du döpte filen rätt? Jag har samma problem på ett Asus P5W DH Deluxe. Döper filen rätt men det står endast "Reading file P5WDH.ROM" och den kommer inte vidare? Jag har testat att ladda ner filen flera gånger så den är inte korrupt eller liknande.

(Sorry för att jag bumpar en så pass gammal tråd men hittar inte speciellt mycket om detta problem generellt)

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Kr^PacMan:

Satte flashningen igång direkt när du döpte filen rätt? Jag har samma problem på ett Asus P5W DH Deluxe. Döper filen rätt men det står endast "Reading file P5WDH.ROM" och den kommer inte vidare? Jag har testat att ladda ner filen flera gånger så den är inte korrupt eller liknande.

(Sorry för att jag bumpar en så pass gammal tråd men hittar inte speciellt mycket om detta problem generellt)

prova med några äldre bios versioner och kolla vad alla heter.. problemet jag hade om jag minns rätt var att dom nya bios filerna inte hade samma namn som dom gamla.

here we go!