Nytt moderkort = ingen temp på processorn ??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

Nytt moderkort = ingen temp på processorn ??

fick precis hem mitt nya moderkort idag (Asus Crosshair IV Formula) och installerade det och all mjukvara.. sen nu när jag uppdaterat bioset och ska börja klocka så ser jag att tempraturen är på 0 i everest och AMD overdrive samt att Core temp inte äns får upp alla tempraturer..

är det processorn som har tagit skada eller något? har kollat att alla pins är raka och har provat med 2 olika bios versioner..

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Maj 2010

Förmodar att du gjort en "load defaults" efter du uppgraderade biosen?

Dubbelkolla:
Bios -> Advanced -> CPU Configuration ->
Core Unlocker = Disabled
CPU Core Activation = Auto

Angående temp: coretempen ska du inte gå efter, utan CPU temp vilken ligger ca 10-15C över. Du kan kolla den i bios, annars PC Probe II som följde med moderkortet, alternativt HWiNFO32.
CPU temp ska ej överstiga 62C på en 1055T, optimalt ca 55C i full load.

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av nex_73:

Förmodar att du gjort en "load defaults" efter du uppgraderade biosen?

Dubbelkolla:
Bios -> Advanced -> CPU Configuration ->
Core Unlocker = Disabled
CPU Core Activation = Auto

Angående temp: coretempen ska du inte gå efter, utan CPU temp vilken ligger ca 10-15C över. Du kan kolla den i bios, annars PC Probe II som följde med moderkortet, alternativt HWiNFO32.
CPU temp ska ej överstiga 62C på en 1055T, optimalt ca 55C i full load.

Eem varför ska jag kolla core unlocker och core activation ?? ända problemet jag har är att jag inte ser tempraturen.. och det är tempen på kärnorna som är det intressanta..

Edit: avaktiverade core unlocker vilket gjorde att tempsen kom fram

samt om cpu tempen ligger 10-15c över core tempen så är det nog något fel.. har aldrig haft mer än 5-7c mer på cpu än på kärnorna..

men själva problemet är att jag inte ser någon temp över huvud taget.. ser cpu temp i bios men varken core temp (programet), everest eller AMD OverDrive visar någon temp...

here we go!