Video: Asus Rampage III Formula

Permalänk
Melding Plague

Video: Asus Rampage III Formula

Asus pressar priserna med moderkortet Rampage III Formula till Intel LGA 1366 som likt storebror Extreme ingår i den entusiastinriktade serien Republic of Gamers. SweClockers tar en titt på Asus senaste tillskott i klassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns ju rätt bra kort.. Skulle dock funnits en bra motsvarighet till AMD's proppar.

Dock så Använder inte överklockare PS/2 kontakten i bios för att ibland så funkar inte USB tangentbord.

Sen så använder jag fortfarande PS/2 tangentbord och mus på min prim.
Ser ingen nackdel i det direkt.

Bra Video för övrigt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Känns ju rätt bra kort.. Skulle dock funnits en bra motsvarighet till AMD's proppar.

Dock så Använder inte överklockare PS/2 kontakten i bios för att ibland så funkar inte USB tangentbord.

Sen så använder jag fortfarande PS/2 tangentbord och mus på min prim.
Ser ingen nackdel i det direkt.

Bra Video för övrigt

Nu vart det väl lite fel eller?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent ute av ASUS, men trevlig recension.
Kul ansiktsuttryck i slutet där, kändes lite "Hopp, nu var det äntligen slut"...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

AAAHHHHHII :3 Den kom till sist ändå, jag som vart så orolig att jag skulle behöva importera det från något asiatiskt land för att få det Riktigt roligt med en "unboxing" och en genomgång av moderkortet. Tummen upp!!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar verkligen Sweclockers videos! Fler vill vi se! Även lite mer ingående skulle vara kul, jag sitter gärna och kollar på en recension i 20-30 min om det är något intressant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

snyggt kort men alldeles för sent ute :/ LGA 1366 börjar bli gammalt och Intel tåget tuffar vidare

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av aMp:

Jag uppskattar verkligen Sweclockers videos! Fler vill vi se! Även lite mer ingående skulle vara kul, jag sitter gärna och kollar på en recension i 20-30 min om det är något intressant.

Kul att det uppskattas!
Vi försöker varva lite och ta upp saker i videos som vi kanske skulle hoppat över helt annars på grund av till exempel tidsbrist. Handlar det om större artiklar försöker ibland vi satsa på både recension och kompletterande filmklipp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

<-- En(ingen) som använder ps2 tangentbord
Sedan nämnde ni inte att de fimpat ide-porten
Tummen upp för fler (moderkorts)unboxningar.

Permalänk
Medlem

Backslicken diggas. Även videon för den delen ^^

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

<-- En(ingen) som använder ps2 tangentbord
Sedan nämnde ni inte att de fimpat ide-porten
Tummen upp för fler (moderkorts)unboxningar.

ps2 tangentbord här också (keytronic<3)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

snyggt kort men alldeles för sent ute :/ LGA 1366 börjar bli gammalt och Intel tåget tuffar vidare

Fel, X58/1366 är fortfarande aktuell i och med att den var bra designad från start. USB3 och SATA 6Gb/s har moderkortstillverkarna lagt på genom extra kretsar, t.ex. NEC krets för USB3. Nya moderkort från Intel kommer inte ännu även om det snackas mycket om SandyBridge. Dessutom kommer inte entusiastmodellerna först heller.

Sen undrar jag om Sweclockers missat kommentarerna den andra tråden om detta kort, där det har sagts att Rampage III Formula inte kommer att säljas i Europa. Bekräftat av Kinc på Asus dessutom enligt n1ck0.
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/947713-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Fel, X58/1366 är fortfarande aktuell i och med att den var bra designad från start. USB3 och SATA 6Gb/s har moderkortstillverkarna lagt på genom extra kretsar, t.ex. NEC krets för USB3. Nya moderkort från Intel kommer inte ännu även om det snackas mycket om SandyBridge. Dessutom kommer inte entusiastmodellerna först heller.

Sen undrar jag om Sweclockers missat kommentarerna den andra tråden om detta kort, där det har sagts att Rampage III Formula inte kommer att säljas i Europa. Bekräftat av Kinc på Asus dessutom enligt n1ck0.
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/947713-...

ja aktuellt ja...men inte nymodigt...X58 är gammalt....

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Buio:

Fel, X58/1366 är fortfarande aktuell i och med att den var bra designad från start. USB3 och SATA 6Gb/s har moderkortstillverkarna lagt på genom extra kretsar, t.ex. NEC krets för USB3. Nya moderkort från Intel kommer inte ännu även om det snackas mycket om SandyBridge. Dessutom kommer inte entusiastmodellerna först heller.

Sen undrar jag om Sweclockers missat kommentarerna den andra tråden om detta kort, där det har sagts att Rampage III Formula inte kommer att säljas i Europa. Bekräftat av Kinc på Asus dessutom enligt n1ck0.
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/947713-...

Som jag har förstått det hela kommer kortet att säljas i Skandinavien, men resten av Europa blir utan. Har väntat ett tag på detta nu så får hoppas att det verkligen blir så.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Grymt trevligt med film, och genomgång av bios. Mer sånt Swec!

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

ps2 tangentbord här också (keytronic<3)

+1!
Sluta snacka skit om oss, ta aldrig bort PS2-porten!

Permalänk

Ett fel i recensionen:
Någon, jag, använder PS2-kontakten.
I övrigt en fullgod recension även om jag inte begriper varför intel-kort alltid ska vara så dyra för.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Skulle bara säga att jag använder fortfarande PS2 kontakten till tangentbord då man slipper ghosting effekten med den om man har rätt tangentbord. vet även andra duktiga gamers som gärna använder PS2 istället för USB.

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem

PS2 kontakten här med, ser ingen mening med att ta bort den i dagsläget då en väldigt stor del faktiskt fortfarande använder dom.

Permalänk
Medlem

Har läst på flertalet sidor som testat moderkortet att det inte kommer släppas i Europa. Vet inte riktigt vad man ska tro på.
Jag köpte ett på Ebay

Visa signatur

Corsair 750D Airflow Edition | Gigabyte X570 Aorus Pro | AMD Ryzen 9 3950X | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | ASUS GeForce GTX1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Vore inte helt fel om dom tog bort IDE, PCI och PS/2 på vissa moderkort för dom som inte vill ha det (jag).

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Nu vart det väl lite fel eller?

skrev lite luddigt. men det var problem förr och är idag att vissa tangentbord inte funkar i bios mm därför de har kvar PS/2 kontakten.

Och ta aldrig bort PS/2 kontakten.. den är ju guld värd!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

skrev lite luddigt. men det var problem förr och är idag att vissa tangentbord inte funkar i bios mm därför de har kvar PS/2 kontakten.

Och ta aldrig bort PS/2 kontakten.. den är ju guld värd!

Jo visst är det det, har själv påpekat det i ett antal trådar.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Jag använder mitt PS/2 på mitt Rampage II Extreme, trådlösta tangentbordet jag har är PS/2 + USB.. sen har jag ett gammalt Compaq PS/2 som jag använde sedan mitt Logitech G15 slutade fungera

Så ta fan inte bort PS/2 på ett bra tag imo

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur prestandan på detta skiljer sig mot ett extreme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

ja aktuellt ja...men inte nymodigt...X58 är gammalt....

Vad finns det som är nytt och bättre nu då? Visst man kan vänta 5 månader på första Sandybridge. Men ska man vänta så länge kan man ju vänta 5 månader till efter Sandybridge på att AMD kommer med Bulldozer. Jag fattar vad du menar, och det här kortet lär ju inte få så väldigt lång livslängd i affärerna. Men hos de som köpt det så kommer det nog vara riktigt bra även långt efter nya plattformen.

Skrivet av Kompressor:

Som jag har förstått det hela kommer kortet att säljas i Skandinavien, men resten av Europa blir utan. Har väntat ett tag på detta nu så får hoppas att det verkligen blir så.

Ok, det kan ju stämma. Bara konstigt att inblandade på Asus Sverige svarade avvikande för någon dag sedan.

Permalänk

Jag som handlade Extremekortet för 3,5 laxx hade uppskattat om detta hade släppts då.

Ett givet köp för er som ska uppgrada 1366 riggen.

Tack för videorecensionerna Swec. Mycket kul.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Jag använder PS/2-porten!

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

Någon som vet hur prestandan på detta skiljer sig mot ett extreme?

Det borde inte skilja sig ett dyft då det är samma krets fast på något bantat kort med något mesigare kylning vad jag kan se.
En pci-Xpress mindre.
Mindre hårdvaru tweaks onboard.
Extremen har bluetooth, vet inte om denna har det.

Kan tillägga, trots en plattform som funnits ett tag på marknaden så kom en BIOS-upgrade så sent som förra veckan som fixade mina minnen till fullo.

Låg på halva bandbredden förut (se sign).

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Känns ju rätt bra kort.. Skulle dock funnits en bra motsvarighet till AMD's proppar.

Dock så Använder inte överklockare PS/2 kontakten i bios för att ibland så funkar inte USB tangentbord.

Sen så använder jag fortfarande PS/2 tangentbord och mus på min prim.
Ser ingen nackdel i det direkt.

Bra Video för övrigt

??? http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/927106-crosshair-iv-f... ???

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...