4 minnes moduler med olika volt fungerar det 1par med 1.9v 1 par med 1.6v

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
närke
Registrerad
Dec 2005

4 minnes moduler med olika volt fungerar det 1par med 1.9v 1 par med 1.6v

som rubriken säger så undrar jag om jag kan använda minnen som har olika volt samtidigt
jag har ett par ocz 1600 mhz 7.7.7.20 1.9 volt ,och dessa hittar jag inte på någon site längre men det finnes liknande minnen att köpa och dom specifikationerna är ocz 1600 mhz 7.7.7.20 1,65 volt

så min fråga är ju då !
kan jag stoppa in dessa olika och ha olika volt inställningar i bios eller tvingar jag dom alla fyra att gå med 1.9 eller 1.65 volt

eller fixar datorn det själv och ger rätt volt efter specifikationerna på minnena

vad min utrustning är ser ni i signaturen under som flicka sa
tjoo flöjt

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Nej, BIOS kräver att alla minnena är av samma typ (och speciellt spänningen).
Det är bara att titta i BIOS om manuella inställningar over spänning och klockningar...
där finns ingenstans möjlighet att ställa in per minnesplats eller hur !?

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
närke
Registrerad
Dec 2005

min tanke var ju mest om det skulle dyka upp någon ny rad i bios när man stoppat in flera minnen där man skulle kunna styra dom olika kanalerna för sig .
jag hade ju hoppas att det skulle räcka med att dom var lika i parvis montering
i manualen står det inget om detta så jag hade ju hoppas på att någon här hade erfarenheter att dela med sig av

det verkar ju inte vara helt självklart att det inte skulle fungera eftersom det bara är 1 person som svarat ,
då kan man ju anta att det är många som är osäkra på detta.
för i mitt fall så är det bara volten som skiljer sig åt ( 0,25 volt )

hoppas någon mer kan ge ett svar
sedan om det blir liknande svar som jag nyss fått så kan man väll börja anta att det är rätt som du säger

osäkert svar ger ju funderingar

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Spänningar osv tas från SPD på minnena. I den utsträckning man inte petat på dem manuellt. Vanligtvis är det lägst / långsammast som gäller, med andra ord lägst spänning, och högst timings som styr. Du borde med andra ord inte riskera att bli av med några minnen för att du petar i de olika samtidigt, men risken finns att det ena paret inte får godtagbar drivspänning. Memtest? Med lite tur kan du hitta någon sorts gemensam nämnare. Där de båda fungerar, utan att resten av grejerna på moderkortet brinner upp.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.