Permalänk

RallyLaxxens Dator

Hej, tänkte visa lite bilder på min nybyggda dator som innehåller följande:

Chassi: Fractal Design R3 Arctic White med alla fläktplatser fyllda med Fractal Design fläktar.
CPU: Intel Core i5 760 överklockad till 4.04GHz.
CPU-Kylare: Cooler Master V6 GT.
Minne: Corsair Dominator GT 1600Mhz 2*2 Gig.
Moderkort: Asus Maximus III LGA1156.
Grafikkort: Evga GeForce 470 Superclocked 1280mb med svart Ek backplate.
Nätaggregat: Corsair AX850.
Hårddiskar: Intel SSD 40GB(OS), Samsung 1TB 7200rpm(Filer).
OS: Windows 7 Ultimate 64bit.

Kringutrustnig:
Mus: Cooler Master Sentinel
Tangentbord: Razer Arctosa
Headset: SteelSeries 5H V2
Bildskärm: LG 2363D 120HZ 1920*1080.
Högtalare: Creative 7.1
3D Vision

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

riktigt fin setup där :D, men du borde ta och rensa hela processorn på kylpasta, det där kommer inte att kyla bra säger jag bara, du behöver bara en liten klick i mitten, den kletar ut sig själv när du pressar prosessorkylarn sedan vid montering.

Edit: Gillar cpukylarn som fan

Permalänk

Processorn ligger på ungefär 30 grader i idle och är trotsallt överklockad till 4.04GHz. Är inte det en ganska bra temperatur?

Permalänk
Medlem

Min idlar 45 :/ Jag körde ärt medoten, tror ni jag använde för mycket...?

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

som dom ovan säger för mkt kylpasta. Riktigt bra kylare om du bara ligger på 30 grader. Annars fint bygge

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Galet mycket kylpasta.

Annars fint bygge!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför du ska ha Skype, MSN och Spotify på din SSD?

Ingen av dom behöver ha snabbheten av SSD'n, flaskhalsen i dom programmen är deras egna fel..

Jag startar spotify lika snabbt på en 5200rpm hårddisk som min SSD (överdrivet men vi pratar milisekunder)

SSD är för OS och tyngre program, tex PS eller spel

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Får jag fråga varför du ska ha Skype, MSN och Spotify på din SSD?

Ingen av dom behöver ha snabbheten av SSD'n, flaskhalsen i dom programmen är deras egna fel..

Jag startar spotify lika snabbt på en 5200rpm hårddisk som min SSD (överdrivet men vi pratar milisekunder)

SSD är för OS och tyngre program, tex PS eller spel

Ok.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Kaijzeer:

Hej?

Permalänk
Medlem

Riktigt fränt bygge, Anton!

Mvh din bästa Stockholms kompis!

=(

Permalänk
Skrivet av cherl:

Riktigt fränt bygge, Anton!

Mvh din bästa Stockholms kompis!

=(

Ty

Permalänk
Medlem

Snyggt
kan man få se lite bilder ovanifran så man ser ek backplaten? Funderar på att köpa en likadan

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Snyggt
kan man få se lite bilder ovanifran så man ser ek backplaten? Funderar på att köpa en likadan

Svårt och få ngn bra bild med cpu-kylaren och ljudkortet ivägen. Men får ge det ett försök ngn gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Får jag fråga varför du ska ha Skype, MSN och Spotify på din SSD?

Ingen av dom behöver ha snabbheten av SSD'n, flaskhalsen i dom programmen är deras egna fel..

Jag startar spotify lika snabbt på en 5200rpm hårddisk som min SSD (överdrivet men vi pratar milisekunder)

SSD är för OS och tyngre program, tex PS eller spel

Sen tar ju varken MSN eller Spotify speciellt mycket utrymme så det kvittar lite vart man lägger dom

Permalänk
Skrivet av Infinity_90:

Sen tar ju varken MSN eller Spotify speciellt mycket utrymme så det kvittar lite vart man lägger dom

Sen har väl en SSD ett begränsat antal skrivningar, med mycket Spotify Cache kan det gå snabbare än man tror Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

EK backplaten va nice

Permalänk
Medlem

load temps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Sen har väl en SSD ett begränsat antal skrivningar, med mycket Spotify Cache kan det gå snabbare än man tror Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Helt korrekt.

Man ska ha så lite som möjligt som skriver till hårddisken på sin SSD, Spel osv skriver inget till hårddisken, utan skriver bara till extern databas

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Entusiast

Deaktivera Phys-X i 3dmark vantage för "korrekt" cpu-poäng...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KsKz_91:

riktigt fin setup där :D, men du borde ta och rensa hela processorn på kylpasta, det där kommer inte att kyla bra säger jag bara, du behöver bara en liten klick i mitten, den kletar ut sig själv när du pressar prosessorkylarn sedan vid montering.

Edit: Gillar cpukylarn som fan

Ja det är för mycket kylpasta. Dock så funkar det inte så bra med en klick i mitten med silverpastan du använder. Dra en klick i mitten och smeta ut det med lite gladpack på fingret. Det har jag gjort och fått fina temperaturer på min sovrumsrigg med exakt samma pasta.

Permalänk

Om ni undrar så tog jag en liten klick kylpasta i mitten på cpu:n och drog ut det med ett gammalt bankkort. Temperaturerna är ju bra så för mycket kylpasta kan det ju inte vara. Kanke att kylpastan ligger lite ojämt men kanska bara med 1mm eller något och borde inte kylaren pressa ut det ganska jämt ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ja det är för mycket kylpasta. Dock så funkar det inte så bra med en klick i mitten med silverpastan du använder. Dra en klick i mitten och smeta ut det med lite gladpack på fingret. Det har jag gjort och fått fina temperaturer på min sovrumsrigg med exakt samma pasta.

Skrivet av Rallylaxxen:

Om ni undrar så tog jag en liten klick kylpasta i mitten på cpu:n och drog ut det med ett gammalt bankkort. Temperaturerna är ju bra så för mycket kylpasta kan det ju inte vara. Kanke att kylpastan ligger lite ojämt men kanska bara med 1mm eller något och borde inte kylaren pressa ut det ganska jämt ändå?

i början när jag byggde datorer så höll jag okså på som ni.

sen insåg jag att man får mycket bättre tempraturer om man sätter en lite plutt i mitten.
och den ska värlkligen vara liten.

det ger absolut bäst temps.

och man ska inte smeta ut den.
låt den smeta ut si själv med kylaren

Permalänk
Skrivet av darrefreak:

i början när jag byggde datorer så höll jag okså på som ni.

sen insåg jag att man får mycket bättre tempraturer om man sätter en lite plutt i mitten.
och den ska värlkligen vara liten.

det ger absolut bäst temps.

och man ska inte smeta ut den.
låt den smeta ut si själv med kylaren

Håller med. Om man smetar ut den själv så blir det till 99% säkerhet mikroskopiska bubblor i pastan, och det gör mer än man tror. Till och med en lappad cpu och kylare som ser spegelblank ut har mikroskopiska luftfickor. Kylpastan är till för att fylla igen dessa. För att undvika dessa bubblor ska man bara lägga en lagom klick i centrum, som ett okokt riskort ungefär, och också försöka undvika att det blir "strängar" när man drar bort tuben. Har precis som darrefreak också erfarenhet om detta och vi två är inte ensamma om det heller.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

hoppas för din egen skull att du inte spelar på den lilla musmattan xD sexig dator i övrigt 4p

Permalänk
Medlem

ser du kör med physx on i 3dmark vantage

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk

Håller med de övriga at jag med gjorde felet innan att först lägga en 'stor' klick sen sätta dit kylaren. lyfta för att kolla om det vart bra och sen smäcka dit den igen. = Luftbubblor, Skit och ojämnt tryck och att det är för mycket. Nu för tiden lägger ja bara ett riskorn mitt på och sätter dit cpu kylaren utan att röra förmycket på den spänner åt och sen kollar temp. Har just nu en 125W AMD 940 på 3,4Ghz och toppar 46C med 4 kärnor i load.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Givetvis

Givetvis kör man alla program ifrån ssd, man köper saker för att använda dom!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Givetvis kör man alla program ifrån ssd, man köper saker för att använda dom!

klart man köper för att använda, men eftersom det gör mer skada än nytta så varför belasta ssd:n i onödan om han har en annan hårddisk? man vill ju att sakerna ska hålla så länge som möjligt....