Permalänk
Medlem

Gog.com stängs

Läste på Slashdot.org att GOG.com skall stängas/ förändras:

Citat:

"Just a day after adding a new game and a handful of promotions, GOG.com, a seller of classic games in a DRM-free format, has closed shop, leaving only a sparse placeholder page and a mention on Twitter that 'sometimes it's really hard being DRM-free... hard to keep things the way they are and keep management and publishers happy.' The site mentions that games purchased in the past will become accessible for downloading within the week, but there is no word on how long this will continue to be possible"

Permalänk
Medlem

Detta har dock visat sig med största sannolikhet vara en (rätt sjuk) PR-kupp.

Deras placeholder-sida länkar till en youtube-film där de tycks tacka för den tid som de fick ligga uppe, men saktar man ned filmen och kollar individuella frames ser man bland annat knappar på hemsidan med "GOGmix" på, som aldrig funnits där förut, samt en skärm med Baldurs Gate, som de aldrig sålt... Så antagligen tänker de helt enkelt starta om i en ny och mer community-orienterad version. Den kryptiska texten på placeholdersidan är också helt i linje med den möjligheten, och ett officiellt statement ska komma i dag kl. 18:00 svensk tid...

Läs med på deras Facebook-sida: GOG.com - DRM-free classic PC games. Cheap. | Facebook

Folk tycks i allmänhet vara förbannade över lurendrejeriet, men om det är sant kommer jag personligen att gråta lyckotårar. Jag upptäckte GOG för bara två dagar sen, när jag letade efter den i princip omöjliga att få tag på EGA-versionen av Space Quest I, och hittade ett tips om just GOG. Mycket riktigt hade de spelet, men jag hann inte köpa det just då. I kväll kom jag plötsligt ihåg att jag aldrig hann köpa det, och gick in på sidan för att åtgärda saken....och så har den lagts ned!!!! Jag trodde att mina chanser att hitta SQ1 EGA (jag SPYR på VGA-remaken!!) hade gått upp i rök för alltid!!

Men så visade det sig vara....fake? Låt oss hoppas att det är så

Här är youtube-länken förresten: YouTube - GOG

Permalänk
Medlem

Det blir en nystart av GOG.com :

Citat:

First of all we would like to apologize everyone who felt deceived or harmed in any way by us closing down GOG.com without any warning and without giving access to your games. We apologize for that from the bottom of our hearts!

Now it's time we put an end to all the speculations once and for all. It’s true that we decided that we couldn't keep GOG.com the way it was… so we won’t. As you probably know by now, GOG.com is entering its new era with an end of the two-years beta stage and we're launching a brand new GOG.com with new, huge releases.

The new GOG.com will launch at 8.00 a.m. EDT (2 p.m. CET). Later today we'll provide you here with 4 videos where you'll find all needed information about the current events, as well as news on the new GOG.com, the upcoming big releases and the summary of the last two years.