Konstigt fenomen efter upplåsning av kärnor

Permalänk

Konstigt fenomen efter upplåsning av kärnor

Mitt moderkort är ett GA-M720-US3
GA-M720-US3 (rev. 1.1) - GIGABYTE

Jag köpte en phenom IIx2 550 och aktiverade alla kärnorna.
Det enda jag gjorde var att sätta Advanced Clock Calibration i Auto-läget.

Sedan startade jag om,det tog ett tag att ladda bios.
Men när jag väl kommit in så hade jag fyra kärnor.

Jag körde Orthos i ett par timmar.
Samt höjde mina poeng 1 3D mark 06 med ca 2000-3000.

Allt funkar bra förutom att surfa. Det hänger sig efter ca 1-5 min.
Jag har provat både Chrome och Internett Explorer.

Jag har även provat att nolla cmos samt installerat om hela burken.
Men med samma fenomen.

Väldigt tacksam för hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att kärnorna var låsta av en anledning , typ att dom är trasiga.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

du ominstalerade om dator innan du ens övervägde att höja volten en smula ? det låter som du behöver fräscha kunskaper lite. läs lite FAQs om ämnet.
att installera om var totalt onödigt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Jag förstår att du tyckte det var onödigt att installera om burken.
Men jag bytte upp mig i minne från 2 till 4 gigg också ,och därför ville ha 64 bitars Windows.Så jag slog två flugor i en smäll.

Och tankar kring v-coren är att jag hade den på auto och tänkte att den knappast kunde vara för låg då?
Men jag kanske har fel?

Och att jag kunde köra orthos och 3d mark 06 utan problem.

Men så fort jag började surfa så låste sig datorn efter ett tag,gång på gång.
Jag kunde inte ens göra ctrl + shift + delete.

Jag hade inte något problem med någoting annat,att tanka torrents gick också helt smärtfritt.

Kan det vara något med att webläsaren använder flera kärnor,medans orthos och 3d mark 06 inte gör det?

Tacksam för all hjälp ,ett suveränt forum............

Permalänk
Avstängd

tvärtom är det: Orthos och 3DMark använder flera kärnor men jag tvivlar på att webläsaren gör det.

AUTO som inställning är dumt. Den fungerar knappast och när det väl gör det är det endast för att det övervoltar på tok för mycket.
Det hade du vetat om du lytt mitt råd och frågat google om en FAQ angående upplåsning av kärnor. Svaret finns tom i en guide här på forumet om du bara ansträngde dig en liten bit.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

testa med lite spel, testa Prime 95 istället för orthos. är den stabil några timmar i Prime och hänger sig i webbläsaren tror jag något annat spökar faktiskt.

testa även att manuellt ställa vcore på 1.35v till att börja med, sen kan du höja några små snäpp om det skulle behövas. håll koll på temp, och gå inte över 1.45V om du inte vet vad du sysslar med.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!