Permalänk
Medlem

Dator/xbox 360 bord chassi

Hej jag har gått och funderat under en vecka nu om det skulle gå att bygga ett bord av metall som stomme (har inte kommit så långt som material) och plexiglas som ``bords sak..´´

Jag gjorde en snabb skiss i Inventor och såhär blev resultatet

Yfrog Image : yfrog.com/c8projektbordbildj - Uploaded by Imageshack user

Har tänkt mig ett Xbox 360 på vänster sidan av bordet ( inbyggt ) och en dator på högersidan (inbyggd oxå )

Ge mig några idéer om ni tycker det e galenskap eller en bra ide om ett höst projekt.

Permalänk
Medlem

Verkar bli nice! Skulle dock personligen ha mer raka ben...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag tycker det är en kanonidé!, har tänkt på de jag med men jag är så kass på att bygga grejer

jag tror helt klart de skulle kunna bli bra, så länge man har verktygen o bra material, bordsben kan man ju köpa separat från t ex Ikea eller liknande!
o bara du får en stabil "botten" så att säga så kommer det nog bli grymt

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Kan hända du är lite inspirerad av denna

http://www.sweclockers.com/nyhet/9404-skrivbordet-som-blev-et...

//Patrik

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Jo den patrik.maria linka såg fin ut och jag fick genast några nya idéer^^
Men glaset blir not plexiglas för det är bättre pris och mer lätt hanterligt.
T.ex att använda en glasbotten men fasta sidor och glastoppen.
Och när jag va ute och gick lite så kom att men kan göra så att bordsbena blir avtagbara (lättare att ta av) så man kan ha med sig det på t.ex lan lr likanade.

Permalänk

Ser fram emot bygglogg med mkt bilder

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga? Kan man koppla in grafikkortet separat till moderkortet typ via en kabel eller liknande så man slipper göra bordet 23 cm i bas höjd alltså utan ben?

Permalänk
Skrivet av PewPew93:

Jag har en fråga? Kan man koppla in grafikkortet separat till moderkortet typ via en kabel eller liknande så man slipper göra bordet 23 cm i bas höjd alltså utan ben?

Man kan köpa PCI-E risers som lägger ner grafikkortet över moderkortet. Vet inte om det finns längre så man kan lägga den på sidan om, men du får googla

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

t.ex en sådan 1U PCI-E to PCI-E RISER CARD (x16) ?????
för och ska nog skaffa kolla material idag så jag vill inte ha konstiga mått så det blir en massa material över...

Permalänk
Skrivet av PewPew93:

t.ex en sådan 1U PCI-E to PCI-E RISER CARD (x16) ?????
för och ska nog skaffa kolla material idag så jag vill inte ha konstiga mått så det blir en massa material över...

T ex en sån ja.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

materialet blev plywood för att det är lätt att arbeta med och plexiglas som botten och toppen lägger ut en ny skiss under veckan om den nya idéen^^
kom fram till ett ungefär pris: ca 600 sek. för bara bordet. super nöjd så nu ska jag till närmaste bygghandel och skaffa trät och nån dag under veckan ska jag skaffa plexiglas^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PewPew93:

Jag har en fråga? Kan man koppla in grafikkortet separat till moderkortet typ via en kabel eller liknande så man slipper göra bordet 23 cm i bas höjd alltså utan ben?

Här finns upp till 15" = ~38CM i längd: http://www.risercards.com/products/PCI-Express-X16-Flexible-E...

Jag vet dock inte hur pass pålitliga de är.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PewPew93:

materialet blev plywood för att det är lätt att arbeta med och plexiglas som botten och toppen lägger ut en ny skiss under veckan om den nya idéen^^
kom fram till ett ungefär pris: ca 600 sek. för bara bordet. super nöjd så nu ska jag till närmaste bygghandel och skaffa trät och nån dag under veckan ska jag skaffa plexiglas^^

Skulle rekomendera MDF, lättarbetat, ljuddämpande (används till många högtalare och basar), ger inte vibrationsljud som plywood och är massivt ( kan vara negativt ). Priset blir dock lite högre men slutfinishen blir nog mycket bättre! jag har byggt en del med både MDF/plywood och tycker om MDF mest!

Dock bör du tänka på att bara köra basen i mdf/ply och använda ett skivmaterial till överdel!

Permalänk
Medlem

Det blev design trä. (sa de på återförsäljaren)
Används till t.ex möbler av ofta till att göra möbler mm.
kommer nog använda min dator som försökskanin om inte jag hittar en gammal fungerande dator för nån hundring.
dessutom har jag bestämt mig att använda en 1U PCI-E to PCI-E RISER CARD (x16) till grafikkortet.
ska börja med en slut skiss i Inventor, kommer antagligen läggas ut senast torsdag.

om någon har lite tips så skulle jag bli mycket tacksam om ni ville dela dem med mig^^ Det gäller datorkomponenter (typ billig speldator) och annat^^