Filmer man måste ha sett - Lista dina favoriter

Permalänk

Filmer man måste ha sett - Lista dina favoriter

Kanske har funnits en sådan här tråd tidigare men inte på senaste?

Så vilka är dina favoritfilmer? Jag försöker uppdatera mitt inre videobibliotek (de jag sett) och har säkerligen missat en hel del bra filmer. Jag ser på väldigt mycket film och på grund av det så blir det lätt så att det inte ofta finns så mycket film att kolla på, då man redan sett det mesta. Det ska krävas ganska mycket för mig att se en film en andra gång.

Inget krav på hur många dina favoriter är, bara så länge du skriver ut dem. Trailers, IMDb-länk är självfallet bra om du länkar med, men inget krav.

Några av mina favorter:
Nyckeln till frihet - IMDd - Trailer
Amélie - IMDb - Trailer
Mystic River - IMDb - Trailer
Gran Torino - IMDb - Trailer
Crash - IMDb - Trailer

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Permalänk
Medlem

Här är min "Must See" lista på IMDB -> My Movies

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Här är min "Must See" lista på IMDB -> My Movies

Du gillar Sci-Fi en del?

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandstorm:

Du gillar Sci-Fi en del?

Japp

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lite kul. För någon månad sen på jobbet så satt vi snacka om filmer, varpå de kommer på att jag missat de mest klassiska filmerna genom tiderna. Det slutade med att det gjorde en lista på typ 20 filmer som jag inte sett, varpå en massa kollegor kommer dit och typ skrattar åt mig.
Ett litet axplock från listan (av filmer jag ej sett):
Rocky 1-3
Rambo 1-3
Gudfadern
Scarface
Terminator 1-3
Dödligt vapen 1 och 2
Die hard (typ alla)
med flera.
Har lite att titta på

Några jag tycker är sevärda:
Nyckeln till frihet
The Rock
Rush Hour
Dum och Dummare
Independence Day

Permalänk

Sedär, fick man några tips, Magnolia, Cool Hand Luke och Once Upon A Time In America. Har hört talas om dem men inte sett

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Har du sett allt regisserat av David Fincher? (Fight Club, Se7en, Bound osv) Annars är det ett tips.

Permalänk

Ingen har nämnt Avatar
Oavsett om man tycker den är bra eller dålig så är den något man inte bör missa.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

2001, Full Metal Jacket, Plutonen?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ingen har nämnt Avatar
Oavsett om man tycker den är bra eller dålig så är den något man inte bör missa.

Den ligger i min imdb lista

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av getskägg:

Har du sett allt regisserat av David Fincher? (Fight Club, Se7en, Bound osv) Annars är det ett tips.

Har sett det mesta han regisserat. Bra snubbe det där..

Skrivet av anton_mjor:

Ingen har nämnt Avatar
Oavsett om man tycker den är bra eller dålig så är den något man inte bör missa.

Tycker den är överreklamerad, helt ok men..

Skrivet av Cropsgrinder:

2001, Full Metal Jacket, Plutonen?

Får jag kika närmare på!

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Skrivet av Sandstorm:

Tycker den är överreklamerad, helt ok men..

Kanske det, men man måste ändå ha sett den.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Synechdoche, New York
Requiem for a Dream
The Fountain
Pusher I, II och III
Irréversible
Eyes Wide Shut
Vanilla Sky
Inglourious Basterds
Fear and Loathing in Las Vegas

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Stranger Than Paradise
Das Boot
Raging Bull
Barry Lyndon
La battaglia di Algeri

För att nämna några. Samt de flesta av Werner Herzogs äldre rullar.

Sedan finns ju boken "1001 filmer du måste se innan du dör", jag har hittills betat av en fjärdedel.

Visa signatur

ny signatur kommer snart

Permalänk
Medlem

Allt av herr Tarantino framförallt Pulp Fition

Och min senaste favorit film, den är helt enkelt fantastisk alla måste se den!

Big Fish

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

The clockwork orange
The shining
Man from earth
Alien 1-3
The big lebowski

För att nämna några...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Pan's Labyrinth
PI
The Wrestler
It's a Mad Mad Mad Mad World
Dr. Strangelove
Falling Down
Office Space
The Usual Suspects
V For Vandetta

Permalänk
Medlem

Finns många men här är några som man borde se tycker jag:
American History X
Lilja 4-ever
Schindlers List
Deer Hunter
The Usual Suspects

Främst för att de har något att berätta, sen finns det ju ett gäng filmer man borde se eftersom filmerna är jävligt bra, såsom:
Fight Club
Shawshank Redemption
Donnie Darko
Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo
+
+
+

Visa signatur
Permalänk

Sådär ja, nu tickar det ju på med tips! Ganska roligt.. ett enda tips på en svensk film, säger ganska mycket ;). Jag har ganska svårt för svensk film, det gör inte så ofta bra svensk film. Har ni några svenska favoriter?

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Exempel på svenska filmer man borde se är väl bland annat "en liten film om"-serien såsom, en liten film om att göra någon illa, en liten film om manlig vänskap, en liten film om döden och en liten film om ensamhet.

I övrigt kanske man borde sett:
Apocalypse Now
Little Shop of Horrors (den med jack Nicholson)
Matrix
Fargo
Life of Brian
... för att nämna några

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem

Har ingen sagt Lejonkungen? Skäms på er!

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandstorm:

Sådär ja, nu tickar det ju på med tips! Ganska roligt.. ett enda tips på en svensk film, säger ganska mycket ;). Jag har ganska svårt för svensk film, det gör inte så ofta bra svensk film. Har ni några svenska favoriter?

Måste nog bli Smala Sussie :). Har galet svårt för seriösa svenska filmer, känns jättekonstigt.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Big0:

Måste nog bli Smala Sussie :). Har galet svårt för seriösa svenska filmer, känns jättekonstigt.

Hehe ja den är rolig. Ja skådespeleriet är ganska svårt ta seriöst.

Mina svenska favoriter:
Fyra Nyanser Av Brunt
Smala Sussie
Samtliga Jönssonligan

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk

På tal om svenska filmer så är ju Let the Right One In (2008) en svensk film man måste se imho.

Permalänk

papillion

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Hedersmedlem

Kubrick ligger bra till ser jag (och Dr Strangelove är som sagt ett måste).

Permalänk
Medlem

Listar filmer ur olika genrer som jag gillar. Utan någon speciell rangordning.

Drama:

Scent of a Woman

Info: Charlie tar ett extrajobb under lovet till en blind man, Frank Slade. Som spelas av Al Pacino och som också oscars belönades för prestationen.

Crime:

To Catch A Killer

Info: Sann berättelse om en av USA värsta seriemördare - John Wayne Gacy

Western:

The Good, the Bad and the Ugly

Info: En trio män letar efter en skatt under amerikanska inbördeskriget på 200000$

Action:

Predator

Info: Djupt inne i Latinamerikas djungler blir ett team av elitsoldater slaktade av ett mystiskt rovdjur. De är inte längre jägarna - de är bytet ...

Sci-Fi:

Aliens

Riply återvänder till planeten hon lyckades komma ifrån i första filmen. Med ett gäng marinsoldater så hoppas de kunna rädda kolonisatörerna som de tappat kontakten med.

Skräck/Rysare:

The Ring

Info: Journalisten Rachel börjar nysta i några märkliga dödsfall, eftersom en av de döda är hennes yngre brorsdotter. Rachel lägger ganska snart märke till att de döda hade en sak gemensamt, de har alla sett på ett och samma VHS band.

Komedi:

Spaceballs

Info: Parodi som driver med de flesta Sci-Fi filmerna som gjorts fram till 1987

Tecknad

The Iron Gigant

Info: Filmen tar plats i USA under -50 talet där Pojken Hogarth finner och blir kompis med en över 20 meter hög robot med minnesförlust.

Anime

Ninja Scroll

Info: En ninja vid namnet Jubei bestämmer sig för att hjälpa en kvinna i en strid mot ett stenmonster men det hela visar sig vara en bricka i ett mycket större spel, nämligen att i landet pågår en politiskt strid för att få makten.

Thriller:

The Usual Suspects

Info: I hamnen ligger ett utbränt skepp med 27 rykande kroppar. En FBI-agent har en misstänkt under förhör, men vad var det igentligen som hände...

Äventyr/Fantasy

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Info: Del ett av tre där man får följa den unge hoben Frodo och dennes brödraskap på deras försök att återföra och förstöra härskarringen.

Tryckfelsnisse
Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤