Kontrollera en trasig raid, raidutil funkar inte.

Permalänk

Kontrollera en trasig raid, raidutil funkar inte.

Tjenare,
Har en FreeNAS server med problem med en raid, för er med tålamod kan ni se hur allt har fortlöpt här: https://sourceforge.net/apps/phpbb/freenas/viewtopic.php?f=79...

Jag har fått tipset att kontrollera raiden genom att starta en live skiva med FreeBSD och köra "raidutil -L all".
Jag kan inte starta det i vanligt läge då jag får någon felkod om cdasync. I safemode samt singel usermode bootar den i alla fall färdigt så jag kan försöka köra raidutil, problemet är att den bara säger att kommandot inte finns.

Jag är inte hemma med FreeBSD för fem öre så jag kan inte riktigt klura ut vad som är felet.

Någon här som har några tips?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Vila i frid

Använd "-v" parametern när du bootar FreeBSD för felsökning av cdasync.

Permalänk

Okey, så fort jag får möjlighet till det så skriver jag in -v och hoppas att det kan lösa cdasync?
Tror du att det är så att jag måste boota upp normalt för att kunna köra raidutil? Jag vill ju bara kunna se vad som är felet på min raid.

Värt att notera är att linux och freebsd är min motsatts till överklockning, jag saknar all kunskap och finnes. Därför kan det komma frågor som synes jävligt korkade. Hjälp uppskattas mycket, servern har legat nere snart en månad och jag fasar att jag förlorar all data som för mig är ovärderlig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

raidutil är inte en del av vanliga FreeBSD-base. Det tillhör drivrutinerna för ditt raidkort.

Testa att köra [code]man gradi5[/man] för att se om det finns något spännande.

Permalänk

Okey, då förstår jag. Raiden är mjukvaru raid som freenas satt upp, vilket gör det svårare att fixa antar jag. Ska testa att köra det när jag kommer hem.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06