AutoHotKey får spelkonton avstängda.

Permalänk
Entusiast

AutoHotKey får spelkonton avstängda.

Fler och fler spelföretag går ut med hårdare detekterings-system för mjukvaru-bottar, fusk, hacks skripts med mera. och på senaste tiden har de flesta av dessa detekteringar inkluderat programmet AutoHotKey i den listan.

Det är bra att fuskarna hålls i schack, men när oskyldiga stryker med i rensningen börjar det gå för långt.
Själv använder jag programmet AutoHotKey till mycket i mina programmerings-projekt och för att automatisera databas-hanteringen.

Senaste versionerna av AutoHotKey är riktigt avancerade och har kapacitet att helautomatisera även spel, med funktioner såsom pixel-detektering, avancerade scannings-funktioner för att hitta specifika regioner på bildskärmen, med mera.
Man kan förstå varför dem vill spärra AutoHotKey, med tanke på hur avancerad den är.

En bekant till mig var hemma hos mig nyligen och är aktiv i spelet Modern Warfare 2 (MW2)
Han fick låna min bärbara och installerade MW2. Han loggar på och några sekunder senare får han reda på att kontot hans är spärrat på grund av fusk. -"VAD I #¤%&"

Efter mycket letande runtom på forum så fann vi den gemensamma nämnaren: AutoHotKey, som jag använder i min databas-hantering. Den är installerad på min bärbara som han nu fick låna.
Jaha, det var det kontot. Spärrat för ett oskyldigt misstag.
Jag förstår att AutoHotKey är sett som ett spelfusk, med tanke på hur avancerad den är och kan användas för att skapa riktigt avancerade bottar med.

Men man kan ju tycka att en direkt-ban utan förvarning för ett annars oskyldigt program är lite väl hårt.
Det verkar som om flertal av speltillverkarna därute går ut extremt hårt med storsläggan på den här typen av program. Det resulterar i "collateral damage" som tillverkarna inte verkar bry sig om.
Kan inte dem bara låta klienten logga ut och slänga upp en varning om att olämplig mjukvara finns installerad, så man kan åtgärda saken?

Tydligen är det samma sak med World of Warcraft och en del andra MMORPG spel (någon som kan bekräfta?)

Jag söker ett tips om program liknande AutoHotKey, men inte som detekteras som fusk bland många populära spel. Någon?
EDIT Jag är inte intresserad av detekterings och scanningsfunktionerna, uten enbart ett enkelt program kapabel för enklare tangentbords-macron och hantera in och ut-data.

-------

En varning:
INSTALLERA INTE AUTOHOTKEY PÅ SAMMA DATOR SOM DU HAR DINA SPEL!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

blev okså bannad i mw2 utan anledning

iwnet suger

Permalänk
Medlem

Här har du en bra och korrekt sammanfattning: "Det verkar som om flertal av speltillverkarna därute går ut extremt hårt med storsläggan på den här typen av program. Det resulterar i "collateral damage" som tillverkarna inte verkar bry sig om." Så är det. Sen är det inte speltillverkarna utan i detta fall VAC.

Å andra sidan, hur skulle de gjort? Du säger själv att du lätt förstår att programmet kan användas för att fuska. Lite kul iofs eftersom det finns folk på det här forumet som svurit sig blåa efter att ha blivit bannade pga AHK med motiveringen att det inte ens går att fuska med det... De kan ju inte gärna återkoppla till fuskaren i realtid och tala om att "ditt fusk är nu konfigurerat så att vi kan upptäcka det, var vänlig skaffa ett annat fusk som vi inte upptäcker", eller hur?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Är kanske dags att skriva ett program själv som ser till att Autohotkey och Steam inte körs samtidigt.
Dock så tycker jag Steam borde varna. "Vi ser att autohotkey körs, var god avsluta(avinstallera?:/) AHK innan du startar något spel".
Själv är jag nojjig som fan att man blir bannad av något random på steam.

Vill du har vanliga keyboard/mouse macros finns det ju tangentbord med det (som lagras i tangentbordets egna minne).
Ex. Logitech G110 som jag själv använder. Det skall gå att programmera ganska advancerade macron i LUA också.

Dock så har jag hört att detta också är "ett fusk" i bl.a. WoW, men det kan ju inte detekteras innan man använder det som potentiellt fusk i spelet.