Permalänk

Bygglogg: Bitfenix Colossus

Bitfenix är en ny aktör på marknaden och har precis släppt Colossus.

Innan bygget börjar vill jag tacka Bitfenix och PCB Distribution AB som sponsrat mig med ett pre-productionsample av just Colossus.

Färgschemat kommer att bli strikt svart, vitt och blått då i nuläget så sitter jag på ett Gigabytemoderkort och Gigabytegrafikkort vilka är blåa. Jag kommer även att senare tona ner belysningen då jag gärna vill ha mitt chassi "cleant".

Att göra:

[ ] Gå igenom chassit och dess intryck och montera över mitt nuvarande system i nya chassit
[ ] Se över möjligheterna för internt monterad vattenkylning.
[ ] Tona ljusramperna i front och sidor svarta
[ ] Sleeva nätaggregat och övriga kablar

Första intryck, utsida

Det som slog mig när jag hämtade ut lådan var att den var betydligt större än mitt Fractal Design R2
Chassit kom välemballerat, även då det tidigare varit uppackat.

Väl ute ur kartongen så inser man att det är ett stort och rymligt chassi

I taket finns en lucka som huserar 2st USB-kontakter, 2st USB 3.0-kontakter, E-sata samt utgångar för ljud och mikrofon. Här finns även reset- och powerknapp samt knappar för belysning och en ratt för att kontrollera fläktarna i chassit. På mitt exemplar så var det inga problem med att låsa denna lucka som det var i Sweclockers recension. Dock var luckan ett par mm skev i ena änden som gjorde att den inte riktigt flöt med chassits linjer

Här ser man den lilla skevningen.

Fronten kan man enkelt byta hållet den öppnas åt genom att skruva loss den och byta sida på gångjärnen. Man kan också dra kablar ifrån utgångarna i luckan på taket genom kanalerna i fronten ner till golvet, kan vara bra för t.ex. långa hörlurskablar

I taket sitter en 230 mm fläkt monterad under ett, i min mening väldigt snyggt och välgjort nät.

På chassits baksida finner vi att nätaggregatet monteras nere vid golvet. Det finns plats för en 140mm fläkt och även 4 hål för externt monterad vattenkylning. Den lilla invändning jag har är att fläktplatsen borde haft skruvhål för 120mm fläktar likt Fractal Designs lösning.

Intryck, insida

När man öppnar chassit ser man hur rymligt det är. Det finns 5 st 5,25"-platser och 7st hårddiskplatser. Det följer även med en adapter för att göra om en 5,25"-plats till 3,5". Alla platser är bestyckade med verktygsfri montering, vilket kan vara trevligt. Det finns gott om kanaler för att dra sladdar och gömma dem bakom moderkortsplåten. Dock verkade mitt chassi sakna en gummibeklädnad i hålet över nätagget.
Nätagget monteras på gummibussningar vilket bådar gott för att stoppa vibrationer. Både fläkthålet för nätaggregatet och 140mm-fläkthålet i botten har borttagbara dammfilter.

Hårddiskslädarna i mitt chassi är desamma som på det exemplar som Sweclockers recenserade och jag stämmer in i deras kritik. Dock skall detta vara ordnat i den slutgiltliga produkten. Här syns också 230mm-fläkten som sitter monterad i fronten.

Lösningen för verktygslös montering av instickskort känns mycket gedigen och det faktum att skyddsplåtarna är ventilerade är en bra detalj.

I taket finns en massiv 230mm-fläkt monterad. Hur dessa två fläktar uppför sig tänker jag titta på senare i byggloggen när jag monterat hårdvaran i chassit.

På mitt exemplar så var sidoplåtarna mycket mer gedigna än i Sweclockers chassi och färgen mellan metall och plast är identisk. Monterar man isär sidoplåtarna så ser man den intressanta skivan som lyser upp sidorna. Dessa skall jag senare tona svart.

Bakom moderkortsplåten finns det gott om rum för kabeldragning, och till chassit följer generöst med kabelklämmor som fästs med dubbelhäftande tejp. Kabeldragning är av allt att döma väldigt enkel i detta chassi. Här ser man dessutom alla kablar frontanslutningar och fläktkontroller. Hålet i moderkortsplåten är väl tilltagen och bör inte medföra någon inkompabilitet.

Summa summarum, första intryck

Chassit är väldigt gediget byggt, plåten är stabil och inga vassa kanter återfinns. Det är rymligt och bådar för goda möjligheter för kylning. Möjligheterna till en bra, och enkelt, kabeldragning är också goda. Mycket av det jag inte var helt nöjd med uppger Bitfenix vara åtgärdat i den färdiga produkten. Nästa steg blir att montera hårdvara i chassit samt att se över möjligheterna att få plats med en 360 radiator i chassit.

Stavfel
Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Intressant, ska följas. Lycka till!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt chassi tycker jag och det verkar ju vara riktigt bra efter att dom hade förklarat sig på sweclockers
Skall följa detta med stora ögon
lycka till
//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk

Har nu monterat ner chassit i molekyler (bilder kommer) och insett att man kan montera en 240 radiator i taket utan moddning, finns hål för en 280 rad med så det borde gå. Mycket positivt!

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se vad chassit går för. Använd gärna en snabbare bilduppladdningstjänst orkar inte vänta in alla bilderna.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska följas även om bilderna må vara små.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Ska följas även om bilderna må vara små.

Kommer ladda upp bilderna någon annanstans nästa gång

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk

Nu har jag monterat över min nuvarande hårdvara i chassit och bilder kommer upp antingen imorgon eller på torsdag (studentevent imorgon ).

PCB Distribution var även snälla att sponsra mig med ett:
NXZT Hale90 1000W
så det kommer en liten genomgång av detta finfina agg också

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Hur går det?

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce