AMD phenom ii x4 965 chipset stift böjda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hofterup
Registrerad
Nov 2009

AMD phenom ii x4 965 chipset stift böjda

tjo, fick hem datorn idag och skulle sätta ihop den men märkte att processorn hade böjda stift innan jag satte i den, vet inte vad jag ska göra, kan man skicka tillbaka den och få en ny? eller går det att fixa själv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Maj 2009

På med glasögonen, Tänd en stark lampa och ta ett kreditkort eller liknande i plast.
Sedan kan du försiktigt räta ut piggarna Genom att ''kamma'' lite försiktigt
Min AMD Phenom II x4 920 Hade några piggar böjda när den kom, men det är lätt att böja tillbaks.
Titta lite mot ljuset så ser du om raderna är raka.
Svågern köpte en hel pall med transportskadade 386or eller om der var 486or som blev lite knöliga i datorns barndom och han lyckades att räta ut nästan alla.
Dock var det inte lika månda pinnar på den tiden.
Jag hade en annan av mina AMD proppar med böjda pinnar som kom i kläm när jag skulle låsa fast processorn,
Dom är inte så ömtåliga som tur är.
Prova lite försiktigt. sedan ska den passa i sockeln utan tryck, den ska falla ner med låsspaken uppe.
Det kan vara svårt att övertyga leverantören om att det är ett fabriksfel för det brukar ju vara väl inpackat.
Det fins en del trådar om detta där folk bråkar med leverantörer.

GALLERI AMD_PERA | Define R2,R3,R4 & Mini | FD ARC & ARC Mini | Obsidian800D
Jag har bara bra skit: AMD, ASUS, Gigabyte, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Crucial, WesternDigital, Sapphire, XFX,
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu kommer det en del intel processorer också...intel_pera...kanske...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hofterup
Registrerad
Nov 2009

tack så mycket för ditt svar blev riktigt bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Wlox:

tack så mycket för ditt svar blev riktigt bra

Kul!
Jag kollar alltid mot en lampa innan montering.
Hade en intel oxå med en massa små bleck som var felböjda det var inte kul.

Jag har bara bra skit: AMD, ASUS, Gigabyte, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Crucial, WesternDigital, Sapphire, XFX,
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu kommer det en del intel processorer också...intel_pera...kanske...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2009

fick böja pinnar när cpu följde med hela stockkylaren när jag skulle byta :S

tog först en tandpetare och försökte räta upp dom så mycket som möjligt sen tog jag kreditkort och drog mellan raderna för att få dom att stå helt raka

funka prima för mig iaf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av TrahN:

fick böja pinnar när cpu följde med hela stockkylaren när jag skulle byta :S

tog först en tandpetare och försökte räta upp dom så mycket som möjligt sen tog jag kreditkort och drog mellan raderna för att få dom att stå helt raka

funka prima för mig iaf

Ja vissa kylare har lim istället för pasta.
Slutade med stockkylare efter Athlon 5600+.
Den är inte äns användbar med undervolt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hofterup
Registrerad
Nov 2009

jag tog en trubbig kniv för de va svårt att få in ett kreditkort först men efter en stund pillande med kniven kunde jag få in ett kreditkort som det gick ganska lätt med.