Behöver hjälp med vad koppla var.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Jun 2010

Behöver hjälp med vad koppla var.

Hej!

Håller på att sätta ihop min första dator men förstår inte riktigt var jag ska sätta sladdarna på mitt morderkort bara. Jag har ett Asus Forumla IV.

Jag har två sladdar där det står POWER LED + och en som där står -.

En som där står HD AUDIO på som sedan är vidare kopplad till en som heter AC´97.

Sen har jag två som heter SW RESET och SW POWER.

Jag kollar i manualen men jag hittar inte vart jag ska koppla. Någon som kan hjälpa mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av fifthy:

Hej!

Håller på att sätta ihop min första dator men förstår inte riktigt var jag ska sätta sladdarna på mitt morderkort bara. Jag har ett Asus Forumla IV.

Jag har två sladdar där det står POWER LED + och en som där står -.

En som där står HD AUDIO på som sedan är vidare kopplad till en som heter AC´97.

Sen har jag två som heter SW RESET och SW POWER.

Jag kollar i manualen men jag hittar inte vart jag ska koppla. Någon som kan hjälpa mig?

Det finns en liten vit koplingslist (Q-Connector) med i lådan till moder kortet, använd den, där står vilka var kontakterna ska sitta. sid 2-40 i manualen.
AC'97 kan du hoppa över, kopla in HD AUDIO i plinten längst ner till vänster, se sid 2-6 i manualen märkt nr 19

GALLERI AMD_PERA | Define R2,R3,R4 & Mini | FD ARC & ARC Mini | Obsidian800D
Jag har bara bra skit: AMD, ASUS, Gigabyte, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Crucial, WesternDigital, Sapphire, XFX,
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu kommer det en del intel processorer också...intel_pera...kanske...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Jun 2010

Det löste sig tack!

Men jag har två usb kablar som är kopplade till framsidan men var ska jag koppla dem på moderkortet? De är fortfarande "USB-A".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
närke
Registrerad
Dec 2005

hmm manualen brukar ju vara så himla bra utförd på msi och gigabyte
har asus ingen beskrivning?
det brukar ju följa med en stor bild på moderkortet(stor som en idol poster) där det brukar vara utmärkt vad varje kontakt är till
och på mina moderkort så brukar det stå på moderkortet vad kontakterna heter också
det brukar vara så utförligt så nybörjare ska kunna klara sig
men har inte asus det så är det ju dåligt av dom!

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Kolla efter usb på sid 2-6 som antagligen ger en överblick av moderkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av jocke92:

Kolla efter usb på sid 2-6 som antagligen ger en överblick av moderkortet.

Där har jag kollat men de är typ tio-pin eller liknande och min sladd ser ut typ som bilden här nere. Jag kan väl inte bara trycka på den där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av fifthy:

Där har jag kollat men de är typ tio-pin eller liknande och min sladd ser ut typ som bilden här nere. Jag kan väl inte bara trycka på den där?

http://thecoolgadgets.com/wp-content/uploads/2009/08/usb-3.0....

Det där är usb-3-kontakt. Den får du dra till en usb-3-port bak på datorn. Det finns ännu ingen standard för interna usb-3-kontakter. Har du inte usb-3 ska det går att köra i en vanlig usb-port med vanlig hastighet