Vad ska jag uppgradera för runt 3500-4000:- för att få ut mest?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag uppgradera för runt 3500-4000:- för att få ut mest?

Hej.
Vill göra en uppgradering på den gamle burken och funderar på vilket som ger mest prestanda per kr/ändamål.

Det den har i nuläget är:
Intel E8400 3ghz@3.6ghz
4GB PC6400 CL5
ATI 4870 512MB
Asus P5Q Deluxe
Antec NeoHE 430w
Några samsung F3 1TB Diskar.

Det jag funderat på är:
4GB DDR3
Moderkort
Core i5 760

Eller:
Nvidia GTX 460 1GB
80GB SSD Disk.

Jag spelar mest WOW+SC2 just nu, annars är det mest lite småspelande på diverse nya spel som kommer.
Annars görs inte direkt mycket krävande på datorn, ingen rejäl bildhantering, videoredigering eller liknande.

Jag kommer även köpa ny skärm med 1920x1080 ifrån 1680x1050 som jag har nu.

Tack på förhand.
MVH

Permalänk

GTX460 och en SSD kommer ge den överlägset största skillnaden.

E8400 hänger med helt okej fortfarande när den är överklockad en bit som din.

GTX460 är ungefär 50% bättre än 4870 och en SSD är den datordel som ger den överlägset största prestandaboosten på marknaden just nu

Permalänk

Jag hade uppgraderat processorn, moderkort och minnen i första hand då många nya spel stödjer fler än två kärnor och det skulle ge mest prestanda för pengarna. 4870 duger rätt bra, lite synd att det bara är 512Mb grafikminne, 1Gb hade inte skadat i 1920x1080.

SSD och ett lite bättre grafikkort ger sjävlklart snabbare laddningstider men grafikkortet är inte så pass mycket bättre så att det skulle vara värt att byta ut det gamla (enligt mig).
Om du börjar med processor m.m. så kanske du efter ett tag ändå har råd med nytt grafikkort (om du inte är nöjd med prestandan), SSD ger ju "bara" snabbare laddtider och är kanske inte något som har så jättehög prioritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

GTX460 är ungefär 50% bättre än 4870 och en SSD är den datordel som ger den överlägset största prestandaboosten på marknaden just nu

Oj oj, Källa ? Dock så ger ju en SSD inte mer FPS, utan är mer en lyxgrej enligt mig. Jag skulle absolut kört på ny processor och mobo+ minne. Och sedan köpa nytt grafikkort vid jul eller när du får pengar. Då har ju även 6xxx serien släppts.

Lycka till!

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

Jag hade uppgraderat processorn, moderkort och minnen i första hand då många nya spel stödjer fler än två kärnor och det skulle ge mest prestanda för pengarna. 4870 duger rätt bra, lite synd att det bara är 512Mb grafikminne, 1Gb hade inte skadat i 1920x1080.

SSD och ett lite bättre grafikkort ger sjävlklart snabbare laddningstider men grafikkortet är inte så pass mycket bättre så att det skulle vara värt att byta ut det gamla (enligt mig).
Om du börjar med processor m.m. så kanske du efter ett tag ändå har råd med nytt grafikkort (om du inte är nöjd med prestandan), SSD ger ju "bara" snabbare laddtider och är kanske inte något som har så jättehög prioritet.

Processorn kommer absolut inte göra lika mycket skillnad som GTX460 och en SSD. Så att säga att processorn skulle ge mest prestanda för pengarna är ju faktiskt helt baklänges.

Permalänk
Skrivet av ax69:

Oj oj, Källa ? Dock så ger ju en SSD inte mer FPS, utan är mer en lyxgrej enligt mig. Jag skulle absolut kört på ny processor och mobo+ minne. Och sedan köpa nytt grafikkort vid jul eller när du får pengar. Då har ju även 6xxx serien släppts.

Lycka till!

Om du tittar på detta så är GTX460 runt 30-40% bättre än ett 5770 som i sin tur är snäppet bättre än 4870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Processorn kommer absolut inte göra lika mycket skillnad som GTX460 och en SSD. Så att säga att processorn skulle ge mest prestanda för pengarna är ju faktiskt helt baklänges.

Måste han välja mellan processor och grafikkort så ger ju grafikkortet såklart mest JUST NU. Dock så är ju 2 kärniga processorer snart historia, och jag skulle hellre stått ut med ett HD4870 ett tag än hans processor. Och framför allt så släpps nya grafikkort snart och då skulle jag hellre uppgradera processorn. Visst, det kommer alltid nya saker men nu är endå 6xxx serien såpass nära.

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

Processorn kommer absolut inte göra lika mycket skillnad som GTX460 och en SSD. Så att säga att processorn skulle ge mest prestanda för pengarna är ju faktiskt helt baklänges.

Med tanke på att han vill spela bl.a. SC2 på datorn så anser jag att han skulle få bäst prestanda om han uppgraderade processorn i första hand och sedan ev. grafikkortet om det skulle visa sig behövas.

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

Om du tittar på detta så är GTX460 runt 30-40% bättre än ett 5770 som i sin tur är snäppet bättre än 4870.

Källa på att 5770 är 10-20% snabbare än 4870?

Permalänk

Amen va fan ta allting istället xD

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

Med tanke på att han vill spela bl.a. SC2 på datorn så anser jag att han skulle få bäst prestanda om han uppgraderade processorn i första hand och sedan ev. grafikkortet om det skulle visa sig behövas.

Vet inte riktigt om det stämmer. 2-kärniga processorer hänger med bra i SC2.

Benchmark Results: CPU Performance : StarCraft II Beta: Game Performance Analyzed

Starcraft 2 Beta: CPU benchmarks ? Core i5/i7 leading - Starcraft 2 Beta, Test, CPU, Processor, Benchmark, Performance - PC Games Hardware

Och här ser du lite jämförelser med grafikkort. Tänk på att det är 4870 1GB i den grafen, 512MB kommer vara en bit efter i den upplösningen.

StarCraft II: Wings of Liberty GPU & CPU Performance > 1920x1200 Ultra Performance - TechSpot

Permalänk
Medlem

Hm lite blandade tankar här
Tack för all feedback hitills