Problem, 3pin till USB med Y-kabel för extra ström...

Permalänk

Problem, 3pin till USB med Y-kabel för extra ström...

Jag köpte denna kabeln eftersom 2 USB skulle ge mer kräm men just nu ger den samma effekt oavsett jag har 1 eller 2 inkopplade. Vad jag märkte var att den extra USB´n hade en tunnare kabel. Kan det vara så att det bara finns 2 sladdar i den och att den tjockare har 4st sladdar(vilket jag vet)?
För när jag löddade ihop USB-kabeln med fläkten så löddade jag bara svart med svart och röd med röd. De två andra kablarna isolerade jag bara(vit och grön, tror jag det var).

http://www.inet.se/artikel/8300498/u...mini-b-ha-1-8m

Kan det vara så att jag ska lödda svart+vit på svart och röd+grön på röd för att utnyttja båda USB-kablarna? Alternativt tvärt om eller någon annan kombination?

Bild på hur det ser ut nu, kanske inte säger så mycket...
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e74201091523Pb873

Permalänk

You can't get 10v using two USB ports.

Each USB port can provide 500mA of current at 5v. You can use one of those double adaptors to get more current, ie 1000mA at 5v, but you CANNOT wire the usb ports in series to get 10v. Trying to do so will most likely cause serious damage (as you effectively short circuit the 5V power supply behind the 500mA current limiters). The fan still spins at the same speed because its still only getting 5v (and using less than 500mA)

Ditch the 12v fan, and buy a 5v one instead. Make sure it's rated less than 0.5A

Kan detta stämma?

Permalänk

USB y kablarna är mer till för att ge extra kräm till USB hårddiskar etc.

Röd kabel är 5v. Svart är jord, grön och vit är data kablar. Därför är den enda kabeln tunnare, den har bara röd och svart. Ska du driva nåt på 5v bara behöver du inte vit och grön.

Jag lödde ihop en egen USB Y kabel, för att driva en USB hubb på en 10 meters förlängning. Funkar utan problem nu med en extra 5v matning.

Som det står där ja. Du får inte 10v, du får högre ström på 5v.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |