Zoneminder/NAS/asterisk samt CSP

Permalänk
Medlem

Zoneminder/NAS/asterisk samt CSP

Hej alla!

Jag är i början av ett projekt och är inte helt hundra på vilken dist av Linux jag ska välja.

Är det möjligtvis Ubuntu som gäller? Är tidigare lite inkörd på Debian...

Kommer att köra en zoneminder server, (cctv) med totalt 4 kameror, en NAS server med totalt
3*2 tb diskar, samt en Asterisk (ip telefoni växel) med totalt 3-4 anknytningar. Minnet bör
i alla fall bli minst 4 gb, men hur kraftfull processor behövs egentligen för detta? Vilket moderkort
samt vad för raidkort bör jag satsa på? Eventuellt kan det i framtiden bli fler hårddiskar. Kommer även ansluta med en HTPC samt en wd-tv live burk för att streama filmer i 1080p.

Räcker en Intel Atom exempelvis D525 eller ska jag satsa på en Intel Core 2 Duo eller kanske tom
kraftfullare?

Är det galenskap att köra alla fyra "servrar" på samma burk?

Permalänk
Medlem

Eller ska man möjligtvis köra någon Vmware lösning...? Alla förslag mottages

Permalänk
Medlem

Är du inkörd på debian så är väl det ett utmärkt alternativ. Känns som ett bättre alternativ än ubuntu på en server.

Videokompression är ganska krävande och troligen använder väl Zoneminder sådant ganska flitigt? Telefonväxeln kör nog ljudkompression och det tar väl viss kraft också men mycket mindre krävande än video. Har själv t.ex. problem att få Skype med webkamera att flyta på en netbook på grund av klen Atom-processor så jag skulle nog rekommendera något snabbare än Atom. Ahlon II X4 640 eller Phenom II X4 955 är ju ganska prisvärda. Har dock ingen erfarenhet av programmen du ska köra så jag ger ingen garanti på att detta räcker men jag gissar att det bör funka.

Ska du virtualisera flera servrar så är det inte fel med mycket RAM-minne i burken. Ju mer desto bättre. Här har man också glädje av många processorkärnor så någon prisvärd quad core är nog att rekommendera. Minst 4G GB RAM låter vettigt, kanske 8 GB är lagom?

NAS-delen kräver inte mycket processorkraft men mycket RAM är bra för att cacha filer. CSP är jag osäker på vad det är för något.

Jag tycker inte det är galenskap att köra alltihop på samma burk. Det är snarare ett bra val miljömässigt då en kraftfullare burk som utnyttjas väl drar mindre ström än många klenare burkar som körs i tomgång. Virtualisering är bra sätt att isolera servrarna från varandra om man vill ha högre säkerhet. Men frågan är om du får åtkomst till hårdvaran (kamerorna) i den virtuella miljön? Sådant som enbart går via nätverk brukar gå bra att virtualisera så ip-telefonin kanske man kan virtualisera enklare. Men kamerorna kanske också är anslutna till servern via nätverket?

Finns även mindre tung virtualisering såsom OpenVZ. Kanske kan vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Köp något någorlunda kraftfullt hos supermicro eller något större märke, vad som helst med en xeon, c2d c2qaud eller nyare duger nog fint rent kraftmässigt, beroende på hur mycket kraft cctv tar.

Permalänk
Medlem

Jag har idag min stationära dator som jag eventuellt funderar på att använda och köpa någon billigare bärbar för lite lättare saker. Det är en Intel Core duo2 3ghz med 4gb ram, ssd disk. Borde vara kraftfull så det räcker? Frågan är om man tom kanske skulle kunna köra den som HTPC också? Köpa något skysst/billigt grafikkort med hdmi ut och koppla till tvn. Då kommer nasen inte belastas för mycke heller och behöva streama till en ytterligare maskin.

Vad trors?