Vettig ebokläsare ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky:

Jag har en Sony prs-350, den mindre varianten med femtumsskärm. Fördelarna är att den är mer portabel,och har skarpare skärm. Nackdelen är förstås att man måste vända blad ofta. Som andra har sagt i tråden är den överlägsen surfplattorna när det gäller .ePub-filer, men underlägsen när det gäller pdf. Radbrytningar och formatering i pdf blir fel. Dock är det ett format som är på väg ut när det gäller böcker, så det stör mig inte. I de nödfall då en pdf inte finns som ePub kan filerna konverteras till ePub med calibre, med varierande resultat. Att låna böcker fungerar bra, och det går även fint att lägga in icke kopieringsskyddat material t ex från projekt Gutenberg.

En annan fördel läsplattor har gentemot surfplattorna är batteritiden, som är suverän. Tror den är på två veckor per laddning. laddar så sällan att jag inte vet.

Men det är fortfarande så att det inte går att zooma i pdf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Jag har en Kindle och tycker den uppfyller alla mina förväntningar, å andra sidan läser jag mest böcker på engelska. Om man vill använda andra format än Mobi så finns det ett utmärkt gratisprogram som heter Calibre - http://calibre-ebook.com/ - Det funkar även utmärk för att synka och organisera ens bibliotek.

Den enda nackdelen är att man som nämnt tidigare inte kan låna e-böcker från biblioteket till den rakt av.

Ett litet tips vilken du än beställer, passa på och köp ett fodral till den, jag gjorde det inte till min och den har åkt i marken ett par gånger och fått sig en del repor...

Tack för tipset om Calibre, klockrent program!

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Men det är fortfarande så att det inte går att zooma i pdf?

Ja och nej. Det går att justera textstorleken i pdf. Tycker du texten är flr liten kan du förstora den precis som i en ePub. Dock anpassar sig inte formateringen lika bra till skärmen, så det blir en del underliga radbrytningar ibland. Men det är fullt möjligt att läsa många pdfer på det sättet.

Permalänk

Funderar på en PRS-T1, går det att låna böcker från svenska bibliotek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Funderar på en PRS-T1, går det att låna böcker från svenska bibliotek?

om den stöder Adobe DRM ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Hur bra funkar det att läsa kurslitteratur på läsplattor?
Tänker ex på programmeringsböcker, matteböcker och liknande.

Verkar även som PDF stödet är sisådär på plattorna? Många tekniska papper jag läser kommer som PDF.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!