Resident Evil 5 - korrupt save

Permalänk

Resident Evil 5 - korrupt save

Det här är både gnäll, varning och tips. Det är kanske allmänt känt men jag hittade ingen info om det iaf:

Igårkväll kraschade mitt RE5, när jag startade om fick jag ett meddelande liknande "The saved data appears to be damaged and cannot be loaded. You cannot save progress without loading. Try again?".
Det gick förstås inte, jag provade check file integrity mm. Till slut laddade jag ner det från Steam igen, funkade fortfarande inte. Jag var tvungen att radera den lilla save-filen i Mina dokument, då gick det att spela igen, fast från början förstås.

Tack och lov hade jag inte spelat mer än 14 timmar, men det är fortfarande hyfsat surt att spela om allt jag gjort hittills. Kanske någon support någonstans hade kunnat reparera filen men det är försent för det nu.
Jag sökte på problemet utan vidare resultat. Jag hittade bara en sida ang. RE5 på konsol och jag ger samma tips här: Gör regelbundna backuper på save-filen i Mina dokument.

/gnäll
/tips

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Det behöver ju inte bero på spelet, kan vara nån taskig komponent i datorn som inte pallar trycket, ev överhettar. Ostabil CPU eller minne brukar leda till pajjade saves, ostabil fsb kan pajja data som går till hårddiskar osv... Sen finns det ju en del spel som inte alltid sparar korrekt också...

Ändå så lider jag med dej, 14 tim är inte så lite, det märker du nog när du börjar lira igen Lite tur också att det var ett sånt spel som RE5 och inte nått RPG som dragon age eller nwn...

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte alls säkert att det beror på spelet, precis som Dalton Sleeper säger. Om det är något fel på ditt RAM så skrivs korrupt data till hårddisken. Det kan även ha orsakat kraschen. Kanske värt att kolla upp? Kan även vara hårddisken som håller på att ge upp. Eller så är det bara spelet!

Permalänk

Nej det är ju inte säkert att det är just spelet som felar. Kraschen kom precis vid en checkpoint. Vad den berodde på vet jag inte, såvåitt jag vet mår min (1 år gamla) laptop fint. Länken jag hittade handlade om 360 och PS3-versionen. Personen som skrev hävdar att RE5 är ökänt för korrupta saves.

Nej, 14 timmar är ändå en del. Men precis som du säger kunde det varit ett spel jag investerat över 100 timmar i. Då hade det börjat suga på riktigt.

Meningen var inte att skälla på själva spelet, utan att tipsa om att göra backuper på save-filen som ligger i Mina dokument istället för Steamapps.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |