Permalänk

DIY hörlurs stativ

Hej alla glada gubbar och gummor ute i stugorna.

Kände att jag ville dela med mig av min senaste kreation som kom till av att jag är (kanske) lite för rädd om min utrustning?

Följande material användes för att skapa stativet:
1 plexiglas skiva 8 mm
1 plexiglas skiva 4 mm
1 tryck kontakt
3 blåa ledar på 3.3 v och 30 ohm
1 lång gängad pinne =P (vad dom nu heter?)
lite sladd och uppfinningsrikedom
Razer loggan är skapad med en dremel kopia

Tyvärr så blev det ingen bygglogg, men kanske nästa gång

Inspiration är hämtad ifrån en annan medlem på SC som också gjorde ett hörlurs stativ så iden är inte helt min egna, utan mer min variant.

sist men inte minst så vill jag bara säga att jag har fått ännu större respekt för alla som hanterar en dremel bättre än vad jag klarar mig med blyerts, det var mycket svårare än vad jag trodde!

PS, alla bilder är tagna med iphone 3gs, så bry er inte om att klaga på bildkvaliteten, använde den enda kameran jag hade tillgång till. Och jaaa, jag är lite av ett Razer fan boy, nu vet ni

DIY hörlurs stativ

Permalänk
Medlem

Nice som fan

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Tyckte det såt nice ut :)!

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk

Riktigt snyggt! Cool ide med tryckknappen

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk

Kan det har varit mitt hörlursställ? ^^ http://www.sweclockers.com/galleri/5155-diy-horlursstall

Blev riktigt snyggt tycker jag. Gillar idén med knappen, och snygg gravering.

5p

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Grymmt snygg (Gillar Razer och loggan är riiiiktigt läcker). Funderat på att göra något den stilen själv faktiskt (dock med steelseries loggan).

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skrivet av A Sandberg:

Kan det har varit mitt hörlursställ? ^^ http://www.sweclockers.com/galleri/5155-diy-horlursstall

Blev riktigt snyggt tycker jag. Gillar idén med knappen, och snygg gravering.

5p

Det är precis den jag tänkte på men hittade inte galleriat för att länka till den

Tack för all positiv feedback =D

Permalänk
Medlem

hur gjorde du själva loggan??? klistermärke ??????

Permalänk

Jag tejpade på en logga ifrån att jag köpte hörlurarna som följde med, i all reklam om deras andra produkter. Sen körde jag med dremel kopian över det. ormarnas tunga blev tvr fail då dom var så otroligt små och pilliga. Pappret smälte också nästan fast lite i plexit så det tog nästan en timma att pilla bort det + massa svordommar.

Permalänk
Skrivet av Contrista:

Jag tejpade på en logga ifrån att jag köpte hörlurarna som följde med, i all reklam om deras andra produkter. Sen körde jag med dremel kopian över det. ormarnas tunga blev tvr fail då dom var så otroligt små och pilliga. Pappret smälte också nästan fast lite i plexit så det tog nästan en timma att pilla bort det + massa svordommar.

Jag är minst en lika stor razer fanboy som du, har t.o.m. ett specialgjort razer skal till min mobil xD Så det vore kanon om du fixade ett sånt ställ till mina barracuda hp-1?

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

sexigt. har lust att göra ett själv nu

OM JAG ENDAST VISSTE HUR MAN GJORDE (bygglogg request)

Visa signatur

Lwl

Permalänk

tyvärr så tog jag inga kort under själva byggandet, dock så kan jag kompletera med mer förklarningar och fler bilder som beskriver processen, självklart besvarar jag alla frågor också!

Permalänk
Medlem

Ruggigt snyggt måste jag säga!

5p till din kreation

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Gillar de där me knappen 5p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Contrista:

tyvärr så tog jag inga kort under själva byggandet, dock så kan jag kompletera med mer förklarningar och fler bilder som beskriver processen, självklart besvarar jag alla frågor också!

FÖRKLARINGAR!!! Vad använde du och var köpte du det?

Visa signatur
Permalänk

förklaring kommer imorn, med lite fler bilder som visar hur det hela är uppbyggt allt matrial är inhandlat på clas olsson.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite jobbigt att passa in var headsetet hänger hela tiden? Eller var det typ grejen, då det kanske kan bli lite störande med lyse efter ett litet tag?

Visa signatur
Permalänk

att passa in headsetet är inte alls jobbigt, bygeln är 4 cm bred och knappen är ca 0,75 cm. och den kan hänga både i framkant och i bakkant på headsetet utan att det faller av. tröttnar man på lysandet så kan man bara flytta headsetet några cm bak och så sloknar det.

En annan fråga till er, jag har ett motstånd inlött i kretsen också som blir ruskigt varmt. Strömkällan är på 14.4 volt och 1000mA. det driver 3 dioder på 3.3 v och 30mA. motståndet är på 100omh. Finns det någon gräns för hur varmt ett motstånd får bli? för tillfället så sitter det två kylflänsar på det men blir ändå ganska varmt.
Zalman ZM-RHS1 VGA, RAM-kylflänsar - Inet.se två av dessa är det

Detta är matrialet som inhandlades:
1 st påse krympslang ala 2,4 mm
1 st plexiglas skiva 150x200x8 mm
1 st plexiglas skiva 150x200x4 mm
1 st påse med svart sladd 25 mm lång (tunn som fan!)
1 st påse med 5 blåa dioder på 3.3 volt och 30 mA
1 st sats med 60 motstånd
1 st tryck kontakt

Det jag hade hemma och använde var:
dremel kopia med lite olika stift
avbitare
svart spray färg samt vit primer
lödkolv och lod.
polygrip
pvc-tejp

Permalänk

Väldigt fint och bra med märket/ljuset ifall man vill sätta på sig headseten när det är mörkt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Sälj idén till razer

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Nice work m8

Permalänk

Rikitigt snyggt, vore intressant med en bild på undersidan, vill gärna göra en själv så det vore hjälpsamt. Är det en serie eller pararellkoppling på dioderna?

Permalänk

Paralelkoppling är det. hade varit enklare med en serie men då hade inte min strömkälla orkat med att ge ett lika klart ljus.
Dioderna är limmade på plats i små skåror som är utfrästa med dremel kopian och sitter i formationen av en trekant under loggan, med en diod i varje hörn och lyser in mot mitten

Permalänk
Skrivet av Contrista:

Paralelkoppling är det. hade varit enklare med en serie men då hade inte min strömkälla orkat med att ge ett lika klart ljus.
Dioderna är limmade på plats i små skåror som är utfrästa med dremel kopian och sitter i formationen av en trekant under loggan, med en diod i varje hörn och lyser in mot mitten

Tackar tackar!

Permalänk
Medlem

häftigt

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem

Sweet stuff

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Riktigt snyggt.
+ för att du har gjort den efter egen ide´.

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Contrista:

En annan fråga till er, jag har ett motstånd inlött i kretsen också som blir ruskigt varmt. Strömkällan är på 14.4 volt och 1000mA. det driver 3 dioder på 3.3 v och 30mA. motståndet är på 100omh. Finns det någon gräns för hur varmt ett motstånd får bli? för tillfället så sitter det två kylflänsar på det men blir ändå ganska varmt.

1 st sats med 60 motstånd

Skrivet av Contrista:

Paralelkoppling är det.

Om du har de tre parallellkopplade lysdioderna i serie med ett motstånd så kommer det att ligga en spänning på 14,4 - 3,3 =11,1 volt över motståndet. Om motståndet är på 100 ohm kommer en ström på 11,1/100=0,111 ampere flyta genom det. Detta ger att en effekt på 11,1*0,111=1,2321 watt kommer att generera värme i motståndet.

I och med att du säger att det är en sats med 60 motstånd så antar jag att det är små standardmotstånd.
Liknande denna.

Om det är det så är det troligt att det är ett motstånd som ska tåla en kvarts watt, d.v.s. 0,25 watt. Du använder det så att en nästan 5 gånger större effekt genereras i motståndet. Detta kan leda till att motståndet brinner upp inom sin tid.

Du nämnde att lysdioderna lös för svagt när du kopplade dem i serie, prövade du med ett annat motstånd?
Dock fick jag det till att det borde vara ett 150 ohms motstånd om du seriekopplar, vilket bör ge ett svagare ljus än om du kopplade med ett 100 ohms motstånd. ( 14,4-(3,3*3)=4,5volt 4,5/0,03=150ohm )

Lyser inte dioderna starkt nog när du matar dem med deras korrekta spänning och ström, i ditt fall 3,3 volt och 0,03 ampere, så bör du helst byta lysdioder.