Permalänk
Hedersmedlem

För lite PPD?

Någon som tycker att det här ser bra ut? Jag tycker det är lite lite PPD, men jag har hört något om att man inte får mer poäng förens efter 6 WU's.
Någon som kan bekräfta det.

Det ska ju klockas senare, men tänkte göra klart denna WU'n först.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

hmm känns som att det är för lite får 180 med min X2 6400+ 3.2Ghz och du har 4kärnor mer än mig så du borde ju få ut mera men har inte foldat så mycket bara gjort 5wu's

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Tror du har lite olika orsaker där. För det första ska processoranvändningen inte se ut sådär "hoppig", den ska gå 100% på alla trådar om du kör med smp klienten. Troligen är det flera bidragande orsaker som behöver nystas ut. Skriv gärna ned hur du konfat klienten. Du bör köra 6.30 versionen med flaggorna -smp -verbosity 9 -advmethods. Den sista flaggan kan du ställa in i konfigureringen så att den alltid sätts utan att du behöver sätta den flaggan själv.

Jag skulle gissa att en oklockad 1090 klarar omkring 9-10k PPD.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Nu ser det lite bättre ut. Jag tror det var att jag inte skapat flagga. Processorn ligger på 34 grader och tickar på i 100% med klockningen på 3.8Ghz.

Projekt: 6053 (Run 0, Clone 153, Gen109)

Fast den står på "Completed 0 out of 500000 steps (0%) sedan 18:51:38. men de kanske tar så lång tid.

Edit: ändrade tiden i och med att det går 2 h efter. Men nu när jag ändrade detta så har den inte gjort någon procent än. Kl 19:40. och jag började 18:51.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk

Vissa projekt är ju stora men händer inget efter en 3-4 timmar hade jag startat om datorn. Jag kan inte köra de största så mina tickar ju på lite mer . runt 10min till en timme typ dock får jag inte så mycket ppd för det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vissa projekt är ju stora men händer inget efter en 3-4 timmar hade jag startat om datorn. Jag kan inte köra de största så mina tickar ju på lite mer . runt 10min till en timme typ dock får jag inte så mycket ppd för det.

Äh, jag låter datorn SMP'n stå igång tills WU ska vara klar den 3/10 och se om något hänt.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

På projekt 6053 borde TPF ligga på runt 3,5 minut med med en X6 klockad till 3.8Ghz om den står relativt ostört, om den inte kommer någonvart på flera timmar är ju nåt fel. Pröva först att starta om klienten och kanske datorn. Om inte det funkar skulle jag ta bort Work-mappen och unitinfo.txt, queue.dat och FAHlog.txt och köra igång den igen.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Testade att starta om klienten igår, och lät den stå över natten. När jag gick ner i morse så hade den kommit några %. Den står ju helt ostört, har till och med stängt av live mss och steam bl.a.

Edit: Får se hur långt den kommit när jag kommer hem.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Testade att starta om klienten igår, och lät den stå över natten. När jag gick ner i morse så hade den kommit några %. Den står ju helt ostört, har till och med stängt av live mss och steam bl.a.

Edit: Får se hur långt den kommit när jag kommer hem.

Lägg ned, det ska gå 10-20 gånger snabbare än så. Ta bort filerna som nämndes ovan först. Ta sedan genvägen till klienten, klicka på egenskaper, lägg till -configonly, spara och stäng. Starta klienten. Då kommer konfigureringen upp. Det börjar med lagnummer (swec), användarnamn, din personliga passkey etc. Välj sedan "yes" på frågan om du vill ändra avancerade settings. Där ska du ha core priority idle, men arbete i 100% load. Ange minnet, du kan ta nästan vad som helst, smp-klienten kräver inte så mycket minne. Sen väljer du yes på always set advmethods flag. Jag kör med disable cpu affinity lock, det kan du prova av eller på vilket som ger bäst resultat, det ska vara olika på AMD och Intel vad jag förstått. Lägg sedan till flaggorna -smp -verbosity 9 (advmethods behöver du inte sätta om du svarat yes på frågan ovan att den alltid ska sätta det. Angående -smp kan du prova lite olika typ -smp eller -smp 6 eller -smp 4 eller så. Undvik primtal bara, det finns vissa rapporter om att det kan bugga ur då. Ta sedan exits setup, ta bort -configonly från genvägen. Gå sedan in i din installationsmapp och ta bort de filer som rba sa ovan (annars fortsätter klienten att jobba på sitt gamla projekt). Starta sedan klienten. hfm.net bör visa en TPF (time per frame) på mellan ca 3 och 14 minuter, beroende på projekt och på hur snabb din prolle är. Det är alltså i den storleksordninhem det ska vara, annars är något galet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheJerk:

WALL OF TEXT

Hmm, enda som du skrivit annorlunda mot vad jag ställde in var att sätta "Core Priority" idle/low du skrev idle men jag tog low, (som det ju stod i Guiden http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...) ska idle testa när jag kommer hem.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Hmm, enda som du skrivit annorlunda mot vad jag ställde in var att sätta "Core Priority" idle/low du skrev idle men jag tog low, (som det ju stod i Guiden http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...) ska idle testa när jag kommer hem.

Märkligt. Aja, testa som sagt att ta bort filerna så ser vi om nästa wu den tar hem funkar som den ska. Och så ett långskott: du har inte petat in flaggan -bigadv någonstans?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheJerk:

Lägg ned, det ska gå 10-20 gånger snabbare än så. Ta bort filerna som nämndes ovan först. Ta sedan genvägen till klienten, klicka på egenskaper, lägg till -configonly, spara och stäng. Starta klienten. Då kommer konfigureringen upp. Det börjar med lagnummer (swec), användarnamn, din personliga passkey etc. Välj sedan "yes" på frågan om du vill ändra avancerade settings. Där ska du ha core priority idle, men arbete i 100% load. Ange minnet, du kan ta nästan vad som helst, smp-klienten kräver inte så mycket minne. Sen väljer du yes på always set advmethods flag. Jag kör med disable cpu affinity lock, det kan du prova av eller på vilket som ger bäst resultat, det ska vara olika på AMD och Intel vad jag förstått. Lägg sedan till flaggorna -smp -verbosity 9 (advmethods behöver du inte sätta om du svarat yes på frågan ovan att den alltid ska sätta det. Angående -smp kan du prova lite olika typ -smp eller -smp 6 eller -smp 4 eller så. Undvik primtal bara, det finns vissa rapporter om att det kan bugga ur då. Ta sedan exits setup, ta bort -configonly från genvägen. Gå sedan in i din installationsmapp och ta bort de filer som rba sa ovan (annars fortsätter klienten att jobba på sitt gamla projekt). Starta sedan klienten. hfm.net bör visa en TPF (time per frame) på mellan ca 3 och 14 minuter, beroende på projekt och på hur snabb din prolle är. Det är alltså i den storleksordninhem det ska vara, annars är något galet.

Finns det konsensus om att köra -advmethods?, vet att det varit lite upp och ner tidigare med vad som ger mest ppd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheJerk:

Märkligt. Aja, testa som sagt att ta bort filerna så ser vi om nästa wu den tar hem funkar som den ska. Och så ett långskott: du har inte petat in flaggan -bigadv någonstans?

Testade att ta bort loggarna (+ de andra filerna) men det var fortfarande segt.
Och nej inget -bigadv någonstans.
Konfigurerar om nu, har en liten fråga, vad bör jag sätta på "Interval, in minutes, between checkpoints (3-30) [15]?"

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Ta och configuera om men ta och bara hoppa över det steget.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ta och configuera om men ta och bara hoppa över det steget.

Då tar väl klienten det som står sist?

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MulleEng:

Då tar väl klienten det som står sist?

Tämligen säker på att idle är default. Jag skulle ta bort allt och köra allt från början igen, tänk också på att tillåta stanford i peerblock eller dylika program (påverkar inte beräkningen i sig).
Följ sedan anders190's anvisningar i smp tråden (sista sidan) till punkt och pricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Finns det konsensus om att köra -advmethods?, vet att det varit lite upp och ner tidigare med vad som ger mest ppd.

Hmm, vette tusan, har alltid kört med så kan inte jämföra. Men jag får mellan 11 och 16k ppd med en i7 @ 3,55 vilket jag tror är bra.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, nu har jag ställt in inställningarna så här. Om någon kan vara snäll och kolla om det står rätt till? Innan jag stänger av CMD och startar fah.
Edit: Jag har skrivit in min kod, jag har bara strukit över den.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

Lägg till -verbosity 9 som flagga också (additional client parameters). Sen tycker jag fortfarande att du bör ha always set advmethods som "yes". Skulle nog sätta mindre minne än allt. Samt att jag kör med disable cpu affinity lock som "yes". Annars ser det ut precis som här.

Visa signatur

Permalänk

vad gör -verbosity 9? för något?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

-verbosity [1 till 9] anger hur mycket info som skall skrivas till FAHlog.txt, där 1 är minst och 9 är mest. Standard är 3 tror jag.
Bra om man har problem t.ex. då man får en detaljerad logg vad klienten har för sig, jag kör alltid vebosity 9 då man inte vet när det blir nåt fel. Såg nån fundering om att det skulle sakta ner vikandet men tiden det tar är försumbar vad jag förstått.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheJerk:

Hmm, vette tusan, har alltid kört med så kan inte jämföra. Men jag får mellan 11 och 16k ppd med en i7 @ 3,55 vilket jag tror är bra.

Ska prova när jag kommer hem imorgon. Har legat på 12k med klocken i sign så advmethods verkar vara att föredra.

Permalänk

Ursäkta om det är en dum fråga men hur mycket inverkar advmethods på ppd om man kör med eller utan det?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ursäkta om det är en dum fråga men hur mycket inverkar advmethods på ppd om man kör med eller utan det?

Det är ingen dum fråga, vi är själva osäkra som du märker. Men jag kör med det på och upplever att jag har bra ppd.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Beror ju på de WUs man får då. Ska testa lite när jag kan, har som sagt varit lite upp och ner genom åren. Bonussystemet är ju relativt nytt, men tror att de kan ha sett till att advs ska ge mer allt annat lika. Återstår att testa hypotesen.

Permalänk
Hedersmedlem

Yea, tror det går bra nu Varje procent tar i genomsnitt 3 min och 30 sek.
Och HFM.net visar en PPD på ca 14500. Så nu ska det foldas.

Tror problemet var att jag hade andra klienter igång. De syntes inte någonstans förutom i resursövervakaren.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Yea, tror det går bra nu Varje procent tar i genomsnitt 3 min och 30 sek.
Och HFM.net visar en PPD på ca 14500. Så nu ska det foldas.

Tror problemet var att jag hade andra klienter igång. De syntes inte någonstans förutom i resursövervakaren.

Nu låter det som det ska. Få inte en chock om det går upp till 8-10 minuter sen, vissa projekt är tyngre. Men mer än så ska det inte vara.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheJerk:

Nu låter det som det ska. Få inte en chock om det går upp till 8-10 minuter sen, vissa projekt är tyngre. Men mer än så ska det inte vara.

Hehe, senaste jag fick är en 67** som ska ta längre tid, nu är procenten uppe på ungefär 8 min

Visa signatur

Nya Projektet!