Permalänk
Medlem

Emilia II - En dedikerad racerig

Jag har göst runt på forumet sedan hösten -02. Skriver sällan något men läser en hel del, framförallt här i konstruktions-forumet. Jag funderade länge och väl på om jag skulle skapa en tråd för mitt kommande projekt här eller om jag skulle dokumentera på min blogg, men valet föll till slut på Swec forum eftersom chansen att få konstruktiv input här antagligen är större än på min sparsamt besökta blogg.

Hur som helst, med racerig menar jag en bilstol monterad tillsammans med ratt och pedaler i en fast konstruktion som tål hårda tag. Det är min tredje i ordningen, där den första egentligen bara bestod av en ställning för ratt och pedaler, samt en lös gammal stol från en Audi GT. Stolen var vältbenägen, ställningen var tung och riggen var inte så mobil som det var tänkt från början. Den andra riggen konstruerades för ultimat mobilitet, och går att fälla ihop till ett 80x60x10cm stort "paket", med nackdelen att den varken är speciellt robust eller bekväm.

Tredje versionen blir en fast konstruktion men som ändå ska gå att få in i bilen för transport till t.ex. LAN. Tanken är att hela bygget ska vara klart till den mycket emotsedda releasen av Gran Turismo 5 den 3:e November. Det låter som massor med tid, men med en fem månader gammal unge i hushållet är det en ganska tight deadline.

Än så länge finns bara ett par skisser och några idéer i mitt huvud, men jag är ganska bra på att fullfölja saker så vi får väl hålla tummarna för att tiden finns. Jag vet att det absolut värsta som finns är en projekttråd som målar upp guld och gröna skogar (vars första inlägg dessutom är en hel uppsats långt) så jag bjuckar på ett par bilder på tidigare raceriggar samt lite skisser på den nya riggen.

Ingen fager skapelse, men den fyllde sin funktion. (inte jag på bilden)

Har tydligen inga bilder på den färdiga "mobila" riggen, men principen går fram ganska bra redan här.

Projektets enda inköp so far, en Nissan 200sx-stol i prima skick. Bilvärldens erkänt märkligaste stol med ett enda tygstycke som täcker hela sitsen.

En skiss som skvallrar om att vardagsbilen fått låna ut sina mått till bygget. Årets sämsta projektfoto?

Återgår till skissblocket nu, men i helgen blir det antagligen lite garagetid så hörs vi igen efter det. Deal?

Permalänk
Medlem

Ska bli redigt roligt att följa detta, mycket annorlunda också

Permalänk

Kul med hemma bygge, färdiga riggar är förbaskat dyra Bara kolla på Fanatec Rennsport Cockpit

Permalänk

Coolt, ska bli kul å se vad du knåpar ihop
Lycka till!

//BG

Permalänk
Medlem

Gillar hur du skriver. Projektet ser intressant ut, blir roligt att följa!

Permalänk
Medlem

Idag har jag varit och hälsat på en BMW E30 med Skylinemotor. I garaget som huserade monstret låg ett övergivet pedalställ från en BMW E36 som inte längre behövde det. Någon som behövde det var däremot jag.

Eftersom pedalerna till min Driving Force GT är spänstiga som lätt fuktad spaghetti skall pedalstället monteras som ett mellanlager mellan fötterna och pedalerna. Inget invecklat, de "riktiga" pedalerna trycker mot GT-pedalerna. Vinsten blir en robust känsla och framförallt - hängande pedaler istället för de stående, eller snarare liggande pedalerna som Driving Force GT har.
Vänsterbromsande kommer äntligen kunna ske utan en irriterande känsla av en pedal som håller på att bryta benet!

Permalänk
Medlem

Kommer absolut följas:D glöm inte bort ungen bara;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blabbet:

Kommer absolut följas:D glöm inte bort ungen bara;)

Absolut inte, barnstolen har en given plats

Permalänk
Medlem

Som utlovat blev det en dag i garaget, även om den inleddes med en resa till Beijers för inköp av material.

Riggen byggs huvudsakligen av 45x45-regel med en 190x45-regel till själva rattstativet.

Eftersom biltillverkare älskar att knyckla till golvet i bilarna innan de måttar in stolarna finns det inte en enda jämn, vågrät, vinkelrät, slät eller platt yta att tillgå överhuvudtaget. Inte heller finns det två fästpunkter som har samma höjd från golvet. På grund av detta ägnades en knapp timme åt att mäta och fundera innan sågen och skruvdragaren togs i bruk.

Noga ska man vara.

Work in progress, det bortre fästet är klart. Fästet närmast kameran är ett helvete som fortfarande inte är klart.

Jag kunde inte hålla mig från att testa hur bra pedalerna och pedalstället skulle trivas ihop. Som synes på bilden trivs de sjukt bra ihop utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Att få fast stolen på ett rejält och robust sätt var ungefär lika roligt som att vomera taggtråd, men nu har den äntligen ett underrede som har rätt höjd från golvet och är lätt att fästa i ramen.

Stolen är helt framskjuten på bilden, därför ser den lite skev ut.

Hela riggen kommer att kläs och de mindre fagra delarna av stolens chassi kommer inte att synas i den slutgiltiga versionen. Riggen ska i slutänden även prydas med textilmatta och aluminiumpedaler. Nördigt? Yep.

Härnäst ska delen där ratten sitter utformas, men först ska det mätas och kluras en del.

Permalänk
Medlem

Bravo bravo!
Jag älskar't, tänk bara på att det kommer bli lite extra hävstång på dina kontrollpedaler.
Så det kan vara värt att sätta in ett stopp på metallpedalerna så man inte råkar trampa sönder kontrollen i stundens hetta.
Dessutom eventuellt sätta lite extra hård fjäder på bromsen för bättre feedback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Bravo bravo!
Jag älskar't, tänk bara på att det kommer bli lite extra hävstång på dina kontrollpedaler.
Så det kan vara värt att sätta in ett stopp på metallpedalerna så man inte råkar trampa sönder kontrollen i stundens hetta.
Dessutom eventuellt sätta lite extra hård fjäder på bromsen för bättre feedback?

Gött med lite input! Ska absolut montera ett extra stopp. Till bromsen har jag originalfjädern kvar, tror den passar ganska bra. Till gasen blir det en något klenare fjäder, men lite mer motstånd än GT-pedalerna ger vill jag nog ha.
Är sjukt sugen på att börja med pedalstället men ska försöka hålla mig till planen

Permalänk
Medlem

Stjärnskruv. Detta satans påfund.

Jag lovade mig själv innan jag började bygga att jag inte skulle använda stjärnskruv om skruven var mer än 40mm lång. Detta eftersom stjärnskruv enbart ställer till problem när man försöker dra åt den ordentligt. Således köptes en hel ask 70mm torxskruv in till projektet.

Ikväll behövdes emellertid en 90mm lång skruv, och då var det ju en god idé att använda en stjärnskruv tyckte jag. Eftersom jag var full. Och hög. Och pårökt. Överkörd. Tappad. Hjärndöd. Avliden i huvudet.

Hur som helst, en halvtimme senare, när jag fått ut den numera helt runddragna stjärnskruven kunde jag tillfälligt sätta ihop ett par reglar för att få en halvschysst bild av hur det är tänkt att sitta ihop i slutänden.

"Ratthyllan" är en ytterst tillfällig konstruktion som endast används för att avgöra var ratten ska sitta. Även den kommer att vara i trä i slutänden.

Jag ska samla krafter nu, samt rensa garaget från stjärnskruv. Sedan ska jag fortsätta.

Permalänk
Medlem

Hahah
Allt e en bra idé när man e bengfull ;O

Kör hårt ska bli kul o se resultatet!

Permalänk
Medlem

Jag har varit dödssjuk nästan hela veckan i det som alla män känner till som "förkylning". Jag överlevde emellertid (med en hårsmån) och firade ikväll med att spendera hela kvällen i garaget. Major progress, saker och ting börjar ta form!

Inser nu att den ser sjukt bred ut på bild. Hur som helst, de främre pelarna står på plats (notera de försänkta muttrarna nertill) och de tvärgående stagen ska precis fästas. Genomgående M10 är det som gäller på alla ställen som kan tänkas utsättas för några större påfrestningar.

Tvärstagen sitter på plats och hela konstruktionen är nu sjukt solid. Det går antagligen bra att sitta på tvärstagen (frånsett att man med stor sannolikhet torskar) och konstruktionen viker sig inte en millimeter. Enda instabiliteten som jag hittat är om man vrider riggen på längden, men förhoppningsvis försvinner det när skivan som ratten fästs i kommer på plats.

Äntligen har det blivit dags för pedalstället, som visade sig lite lurigare än väntat (okej, egentligen inte för jag väntade mig att det skulle vara knöligt). Jag åker nog på att såga ur lite så att jag kan flytta upp pedalerna 5cm, men det är sånt som händer when you make shit up as you go. Kopplingen till Logitech-pedalerna kommer hur som helst bli justerbar (dvs. inte träpinnen på bilden) och förjäkla fräsch.

That's it for tonight, får se om det hinns med något ytterligare meckande i helgen. Vore syyykt fint att få pedalerna på plats. Ah well, laaater!

Permalänk

Glöm inte säkerhetsbälten!

Permalänk
Medlem

Som några av er säkert gissade så passar inte ett pedalställ från BMW E36 bolt on på en samling brädor. Således fick bågfilen hjälpa till med avlägsnandet av de delar som inte längre var önskvärda. Originalfästet till exempel.

Det man inte får bort med en bågfil får man använda sticksåg med Dewalts metallblad till. Gets 'em every time! Hela den vinklade delen av pedalstället är numera ett minne blott och stället fästs istället i överkant.

Anslutningen mellan pedaler och öh, pedaler är efter mycket klurande på plats. Att få rörelsen helt linjär var inte aslätt men nu är åtminstone gasen klar. Bromsen får, eftersom den går betydligt tyngre, dubbla stag.

Om man av någon anledning skulle behöva justera pedalens ändläge finns möjlighet att göra det. Skulle man vilja ha en exponentiell rörelse i pedalen går även det att fixa (ketchupeffekt?) genom att flytta fästet på Logitech-pedalerna.

Det lutar åt att samtliga metalldelar som sitter synliga lackas svarta innan slutmontering, om tid finnes...

Dessa aluminiumpedaler ska ersätta gummibitarna som satt på pedalerna tidigare. De orangea gummidelarna matchar för övrigt Driving Force-rattens inställningsvred, men jag vetifasen om jag behåller dem.

Det finns hopp om en färdig produkt innan GT5-släppet.

Permalänk
Medlem

Dagens nyhet från Sony om att GT5 inte alls kommer att släppas i början av November som tidigare utlovat landade ju inte sådär jättesnyggt hos Gran Turismo-fans världen över. Jag tycker ärligt talat de kan dra åt helvete.

I vilket fall som helst måste riggen bli klar eftersom frosten börjar lägga sig på vardagsbilen, som vill in i garaget. Ett par dagar har gått åt till att måtta in och styra upp pedalstället och anslutningen till pedalerna. Bland annat har det konstruerats justerbara stopp för pedalerna men jag har bara fixat så att pedalerna inte lyfter för långt, ett stopp så att man inte krossar Logitech-pedalerna kvarstår att fixa.

Pedalstället sitter numera iaf. ordentligt på plats istället för med en tving. Balksko is the shit.

För att trösta mig efter beskedet om det försenade GT5 monterade jag alupedalerna. Gummidelarna kommer att vara med i slutversionen, men jag vill inte skita ner dem i garaget så de får vila på hyllan under tiden.

Permalänk
Medlem

Efter att jag var förkyld större delen av en vecka var det frugans tur, och nu har det blivit grabbens tur. Det har således inte hänt massor ute i garaget. Pedalerna sitter emellertid ordentligt på plats nu och hela infästningen mot GT-pedalerna har bytts ut mot en betydligt mer robust (och snygg) lösning.

Två ghettomoddade vinkeljärn har bytts ut mot en aluminiumprofil. Rakt, snyggt och rejält. Slangen har krängts över M5-gängstången för att slippa skrammel vid hektiskt fotarbete.

Att sitta inne och sköta om sjuk familj medförde att jag tittade en hel del på TV. På TV spelas en reklam för Kompletts 10-årsjubileum. De har bestämt sig för att sälja en 32" Full-HD LCD för 2990:-, vilket är helt perfekt för mitt projekt.

TVn kommer sitta fast monterad ("vägghängd") i riggen och således sitta stabilt även under de mer intensiva partierna på Nordschleife.

Edit:

Snabb Photoshop av hur det är tänkt att se ut, borde vara hyfsat skalaenligt.

Permalänk
Medlem

Det har varit dött här ett tag. Det beror inte på att jag inte gjort något, utan på att jag gjort saker i onödan. Eller, en sak egentligen. Ett väggfäste. I plywood. Jag vet, det låter som en sanslöst dålig idé och det är det också.

Det lät som en bra idé, att bygga den i plywood för att få hela konstruktionen robust och stabil. I praktiken blev det emellertid bara svårt att få till, varför ett väggfäste (från Biltema!) inköptes. Jag är inte jätteförtjust i Biltema men väggfästet för 199:- höll riktigt bra kvalité.

Efter att ha inköpt ett väggfäste bestämde jag mig för att göra om de lodräta "stolparna" eftersom den ena var ett par millimeter högre än den andra och det går absolut inte ha en snedmonterad TV.

Fördel med väggfäste: Man kan montera fästet och allt för sig, och hänga på TVn utan risk för att få spån och skit i maskineriet.

Med upphängningen av TVn klar återstår egentligen bara att konstruera skivan som ratten ska monteras i. Världens bästa multitool heter Bosch PMF 180 E och med den sågar man med lätthet rakt genom en träskiva för att få till en snygg montering.

När dammet lagt sig kunde jag äntligen hänga dit den förbannade TVn, efter sisådär 10 timmars arbetstid nedlagt på väggfästen. Faktum är att det enda som kvarstår av själva konstruerandet är att montera skivan ordentligt (den sitter bara med två skruv i nuläget). Sedan ska hela skiten kläs/målas, har inte redigt bestämt mig vilka delar som ska kläs i textilväv, vilka som ska kläs i alcantara och vilka som ska målas.

Permalänk
Medlem

Börjar se riktigt bra ut Hoppas du får MÅNGA sköna och roliga timmar i den där "stolen" Och så kanske ungen får lära sig kör lite bil

Permalänk
Medlem

Mycket inspirerande! Blir sugen på att bygga själv jag med. Har ratten. Men spelar ju aldrig bilspel... :S

Permalänk
Medlem

Finally

Gårdagens framsteg med väggfästet gav ett jäkla momentum och idag har det gått undan så in i fruktens.
"Bordsskivan" har monterats, golvet sitter på plats och stolen har fästs i ramen. Riggen är med andra ord färdig för testkörning, men det får nog bli imorgon.

Stolen skruvas fast i ramen och de något för långa längsgående balkarna kapas i framkant.

Ett par bitar hederligt laminatgolv passar perfekt då det inte bygger mer än 5mm på höjden.

Och här har vi då det färdiga resultatet. Nu återstår "bara" att klä hela skiten och således dölja alla rejält tilltagna infästningar.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, ska bli kul att se hur det blir när allt är 100% färdigt

Permalänk
Medlem

Synd att det inte var 3 pedaler :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umpata:

Synd att det inte var 3 pedaler :/

I know, i framtiden lutar det åt en Fanatec-ratt med shifter och hela baletten. Men det får nog bli efter jul. För husfridens skull...

Permalänk
Medlem

Varje gång jag använder spraylim tänker jag "jävla helvete, varför använder jag spraylim egentligen...", men det är fan svårt att hitta någon bra ersättare. Hur som helst har jag gjort av med en burk spraylim och är på god väg med burk nummer två.

Alla delar som ska kläs med "flufftyg" är nu klädda, och flufftyget är i sin tur klätt med sågspån. Ska bli åh-så-roligt att städa av alltihop sedan... Det som inte syns på bilden är rattskivan samt två skivor som ska sitta på stolbasens fram- och baksida, även dessa är klädda i flufftyg.
Resterande delar ska kläs i tjockt svart tyg aka. mörkläggningstyg. Det handlar framförallt om de två stora paneler som ska täcka riggens sidor och främre ände. Funderar på om jag ska klä stommen nere vid pedalerna också, det lutar däråt.

Edit: Tyget är inte kapat vid riggens kanter ännu, därför ser det lite sloppy ut.

Permalänk
Medlem

me like

Permalänk
Medlem

Detta ska bli mycket kul att se slutresultatet. Min far och jag byggde något likande, dock inte med lika mycket jobb nedlagt. Det tråkiga var väl att det inte vart någon super bra kombination med ett ganska stor bygge och ett litet vardagsrum. Så jag måste säga att det var mycket smart att ha TV'n direkt på själva ställningen eller vad man kallar det.

Permalänk
Medlem

Damn vilket bygge, en sådan raceing rigg skulle sitta fint.