Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Skrivet av MysteryUser:

Jag är såå trött på alla som säger att Mac är dyrare bara för den har några mhz mindre än en PC. I helhet så är Mac datorerna så mycket trevligare att använda än någon Pc nånsin kommer att bli. Älskar alla program som finns för OSX.

Det är detta som är så tråkigt med mac-användare. De säger att deras datorer ÄR mycket trevligare att använda fastän det så uppenbart är en smaksak.

Permalänk
Medlem

Haha! att läsa början på den här tråden är riktigt underhållande!
Alla Mac-fanboys blir så jäkla upprörda när en person inte är helt tagen av en mac att dom börjar hacka som fan och tror att det ska göra någon mer positivt inställd till mac eller nåt.

Man tycker att man borde tagit chansen på direkten att argumentera hem en till person till "the light side" om man nu tycker att mac är som skillnaden mellan dag och natt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Moonrift:

Haha! att läsa början på den här tråden är riktigt underhållande!
Alla Mac-fanboys blir så jäkla upprörda när en person inte är helt tagen av en mac att dom börjar hacka som fan och tror att det ska göra någon mer positivt inställd till mac eller nåt.

Man tycker att man borde tagit chansen på direkten att argumentera hem en till person till "the light side" om man nu tycker att mac är som skillnaden mellan dag och natt.

Om du refererar till mig så menade jag "natt och dag" på en specifik dator dvs Dell Vostro 13" och inte generellt "Apple är bäst på allt vad det gäller datorer", för det tycker jag inte alls.

Om du inte refererar till mig, glöm de jag skrev.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Alla Mac-fanboys blir så jäkla upprörda när en person inte är helt tagen av en mac

Kan ju tillägga att vissa av de som förespråkar pc har haft väldigt låg nivå på deras kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Kan ju tillägga att vissa av de som förespråkar pc har haft väldigt låg nivå på deras kommentarer.

Jag kunde inte låta bli idag... gick förbi Macbook PRO:s för ofta på media markt, slog till på en 15 tumare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ammath:

Jag kunde inte låta bli idag... gick förbi Macbook PRO:s för ofta på media markt, slog till på en 15 tumare

Trevligt, hoppas du blir nöjd

Permalänk
Medlem

Vill bara kort tillägga att jag inte fattar varför (vissa) folk verkar tycka att man måste välja mellan windows och mac. Liksom köper du en MBP så måste du automatiskt byta ut din surfdator mot en iMac och din speldator mot en Mac Pro (som överdrivet exempel).
Jag tycker att man kan ta det bästa från två världar och därför ser ni i sign att jag har en stationär windows-spel-burk som jag inte behöver skämmas för samtidigt som jag har en MBP som jag inte heller behöver skämmas för.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Det är detta som är så tråkigt med mac-användare. De säger att deras datorer ÄR mycket trevligare att använda fastän det så uppenbart är en smaksak.

Exempel vad jag gillar med Mac är ju den blir inte seg lika lätt som PC. Kom ihåg när jag hade Windows att jag alltid hålla på med CCleaner och Defragmentera. Annars gillar jag Hakkenarsk inlägg
http://www.sweclockers.com/forum/sho...20#post7260020
skrev:
Nej, saker och ting kan vara värt mycket mer än pengar, OSX är för mig värt betydligt mer än ca 1200:-, såsom sinnesfrid, arbetsglädje, stabilitet, etc. Det visste du att jag menade när du skrev ditt inlägg, men jag undrar om du förstår vad det innebär?

Du får inte "samma" hårdvara för 6.000 kronor mindre. Precis som att du inte får en Audi om du betalar samma peng som för en Skoda. Eller en flaska Bowmore för samma peng som för en flaska Four Roses. Innehållet må vara lika, men det är ändå inte samma sak. Jag är beredd att betala för det utan att fundera på saken, du är det inte. Du är nöjd med ditt, jag med mitt. Jag skiter fullständigt om du pimplar Four Roses, sålänge jag får dricka min Bowmore ifred.

Jag är helt enkelt glad att kunna betala lite mer och få lite mer känsla i det jag betalar för. Det är ju såklart högst subjektivt vad som är mer känsla, men jag kan säga att mitt hem är betydligt mer trivsamt när min stationära PC har skuffats in i sonens rum till förmån för min iMac. Sladd- och strömadapterhärvan har minskat med ca 80%, eller nej, närmare 90% till och med. Plus att jag inte har en towermodell som tar upp golvyta. Hemmet vart betydligt varmare av flickvännens nya MacBook än hennes tidigare DELL-klump.

Vi lägger ner pengar på möbler, kök, textilier mm för att få det trivsamt hemma, vissa av oss betalar mer för det och ser inte det som bortkastade pengar för att det finns billigare alternativ. Varför ska jag då tänka likadant när det gäller datorer? Datorn är inte längre bara ett verktyg, det är en produkt som faktiskt kan lysa upp hemmet lite. Det är synd att det bara är hittills en datortillverkare som insett det till fullo.

Vad trevligt att du sympatiserar med KSMB, ni kanske kan bilda en liten klubb eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Kan ju tillägga att vissa av de som förespråkar pc har haft väldigt låg nivå på deras kommentarer.

Låtsas du fortfarande att en Mac inte är en personal computer?

Skrivet av MysteryUser:

Exempel vad jag gillar med Mac är ju den blir inte seg lika lätt som PC. Kom ihåg när jag hade Windows att jag alltid hålla på med CCleaner och Defragmentera.

Jag kan intyga att Win7 ej behöver defragmenteras! Detta behövde jag göra med XP.
Min Win7installation har jag haft sen september förra året och den flyter på som en klocka. Den är 0% fragmenterad enligt defragmenteringsverktyget.

Sedan tycker jag det är intressant att du tror det är något magiskt i komponenterna Apple använder - det är så du har upplagt det när du skriver att "PC blir segare".

Kommentar som möjligen var en misstolkning, men som verkade otrevlig, borttagen.
Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Låtsas du fortfarande att en Mac inte är en personal computer?

Exakt. Sluta hacka på folk.

Jag kan intyga att Win7 ej behöver defragmenteras! Detta behövde jag göra med XP.
Min Win7installation har jag haft sen september förra året och den flyter på som en klocka. Den är 0% fragmenterad enligt defragmenteringsverktyget.

Sedan tycker jag det är intressant att du tror det är något magiskt i komponenterna Apple använder - det är så du har upplagt det när du skriver att "PC blir segare".

Jag har inte testat så mkt Win7 så jag har ingen aning om detta. Man kan låta datorn vara på i veckor , månader utan att den segar. Det tror jag inte man kan med Win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Jag har inte testat så mkt Win7 så jag har ingen aning om detta. Man kan låta datorn vara på i veckor , månader utan att den segar. Det tror jag inte man kan med Win7.

Jag har datorn på i veckor, månader utan att den segar. Segheten du talar om är just på grund av fragmentering. OS X defragmenterar automatiskt, Windows 7 likaså - det gör inte tidigare Windowsversioner (osäker på vista men tveksamt).

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Jag har inte testat så mkt Win7 så jag har ingen aning om detta. Man kan låta datorn vara på i veckor , månader utan att den segar. Det tror jag inte man kan med Win7.

Skitsnack, sluta trolla.

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk
Skrivet av Hanks:

Skitsnack, sluta trolla.

Borde du veta du som har en Mac.

Permalänk
Medlem

Fratey: Får jag fråga vad det är för burk du sitter på? Jag har aldrig själv sett en bärbar som klarat av att gå felfritt i månader utan omstart, så jag är nyfiken att veta om du hittat något som inte jag sett förr.

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Det är detta som är så tråkigt med mac-användare. De säger att deras datorer ÄR mycket trevligare att använda fastän det så uppenbart är en smaksak.

Skrivet av Moonrift:

Haha! att läsa början på den här tråden är riktigt underhållande!
Alla Mac-fanboys blir så jäkla upprörda när en person inte är helt tagen av en mac att dom börjar hacka som fan och tror att det ska göra någon mer positivt inställd till mac eller nåt.

Och precis samma sak kan sägas om andra "sidan".

Du har dock helt rätt,m1n1h0p . Det är helt och hållet en smaksak. Vissa gillar inte mac och lägger heller pengarna på andra produkter medan andra där bland annat jag ingår tycker det är värt de extra kronorna man får lägga på en mac jämfört med en genomsnitts PC.

Det är bara att acceptera att alla inte har samma smak.

Skrivet av fratey:

Jag tycker den är ganska exakt - Apple är inte något fantastiskt rolexföretag utan produkterna används oftast av just dryga esteter.

Onödig kommentar. Vilka belägg har du för det om jag får fråga? Dömma av det du skrev tidigare om att du var på en lektion så antar jag att du fortfarande studerar. Jag har flera år i arbetslivet och många av mina bekanta, både privat och de jag träffar genom jobbet kör mac och inte en enda av dem är eller har varit någon "dryg estet" till min vetskap. Den bilden kanske stämde för ett gäng år sedan men inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Fratey: Får jag fråga vad det är för burk du sitter på? Jag har aldrig själv sett en bärbar som klarat av att gå felfritt i månader utan omstart, så jag är nyfiken att veta om du hittat något som inte jag sett förr.

Något ihopbyggt hemmabygge. Specvis är den praktiskt taget förra generationens iMac fast med en HD5850 istället och 1600MHz RAM. Samt några hårddiskar till och ett Xonar DX-ljudkort.

Allt flyter på perfekt. De enda "felen" jag har är att ibland så blinkar grafikdrivrutinen till efter hibernation samt att ASIO inte riktigt kommer överens med mig när jag leker runt i FL Studio om jag har en Youtubevideo i bakgrunden. Annars flyter allt på sjukt - startar jag Photoshop hinner jag knappt få upp den blåa laddningsskärmen trots att jag kör med en hårddisk, söker jag runt med Everything så hittar den filer på 0.001 sekunder trots att jag har 662000 indexerade filer på hårddisken, osv.

Eller förlåt, det finns faktiskt EN sak till som krånglar på min dator - det är mitt Apple keyboard. Kopplar jag in min hårddisk eller mobiltelefon slutar tangentbordet att fungera slumpmässigt. Detta har inte hänt med någon annan peripheral, utan det är endast Appletangentbordet som strular.

Otrevlig kommentar borttagen.
Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att både dell och apple(mac) tar mycket pengar för lite prestanda.. Vill du ha en bärbar dator med så mycket krut som möjligt för pengarna, kolla in: Sony Vaio, ASUS, MSI och ACER.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Borde du veta du som har en Mac.

Precis, jag vet att det inte stämmer. Även en Mac blir seg efter en viss tid, precis som vilken dator som helst. Därmed inte sagt att den inte hanterar det bra - en Mac kan köras väldigt länge utan problem. Det roliga är att Windows 7 kan göra det också.

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk

Det jag inte förstår med Mac är att har aldrig hört talas om någon riktig fördel med det. Det enda jag har hört är att de är snyggare, mer användarvänliga och man får sämre prestanda per krona. Men jag har aldrig hört talas om några exklusiva program som inte har finns till windows.

Snyggare? Är inte så ytlig.
Mer användarvänlig? Har inga problem med windows, dessutom så finns google.
Sämre prestanda per krona? Jag bygger hellre en egen dator med exakt de delarna som jag tycker är bäst.
Sedan så har ju ju spel också som är en dealbreaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanks:

Det roliga är att Windows 7 kan göra det också.

Hur vet du det när det inte ens har varit släppt i ett år?

Permalänk
Medlem

finns ingen anledning att inte köra en MBP

om man inte har
extrema prestandabehov/spel
en tight budget
är allergisk mot äpplen
eller int orkar installera windows på sin nya dator

Jag gillar både mac och pc,
men jag skulle just nu byta min laptop mot en mac 15" eller kanske 17" om de inte kostade 28papp utrustade (fortfarande sämre prestanda)
har quadcore i7 8gb ram 120gb ssd fullhd skärm osv..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

Hur vet du det när det inte ens har varit släppt i ett år?

När i mitt inlägg nämnde jag "ett år"?

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk

Detta är fan sjukt vad pc/mac folk är arroganta och naiva lär er att bli ordentliga hybrid användare så slipper man dessa diskussioner vilket som är bättre/sämre jävla idioter! jakobg om du vill ha en pc laptop köp det om du vill ha en mac köp det. Prova det du vill ha och det som känns bäst ta det.

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

usch på mac. Har haft 2 st hemma och gillar dem inte:P inte smidiga nånstans.

Permalänk

Mac är ju inte direkt något att spela spel på men till bildredigering är det grymt skönt. Därför blir min nästa dator en hackintosh/win7 maskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

Hur vet du det när det inte ens har varit släppt i ett år?

Jag har kört det sen september förra året och uppgraderade till den "riktiga" versionen i oktober när det släpptes. Allt går som en klocka nu efter drygt ett år. Jag vet att Hanks formaterade sin Mac för att den hade gått segt i ett par, några månader efter cirkus ett år.

Skrivet av moreempty:

finns ingen anledning att inte köra en MBP

om man inte har
extrema prestandabehov/spel
en tight budget
är allergisk mot äpplen
eller int orkar installera windows på sin nya dator

Jag vill designa och hålla på med bildhantering portabelt. 1280x800 är för litet för mig. Jag är student - jag har inte en TIGHT budget men den är inte extrem - och laptopen skulle användas för Photoshop, InDesign, och Lightroom främst. Vilken laptop ska jag välja? Arton tusen för den billigaste datorn med i5 är inte bara utanför "tight" budget, utan det är ungefär i kategorin "extrem poweruserdator". Varför ska jag köra med en MBP?

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Låtsas du fortfarande att en Mac inte är en personal computer?

Sant, men du förstår väll vad jag menar trots att jag skrivit fel??? eller?? O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag vet att Mac var det man körde Photoshop med 1993, men det är annorlunda nu.

Läste du överhuvudtaget min fråga? Vet inte vad detta är svar på, jag och mina kollegor jobbar inte med bildhantering om det var det du trodde utan som web-/systemutvecklare.

Permalänk
Skrivet av MysteryUser:

Exempel vad jag gillar med Mac är ju den blir inte seg lika lätt som PC. Kom ihåg när jag hade Windows att jag alltid hålla på med CCleaner och Defragmentera.Annars gillar jag Hakkenarsk inlägg
http://www.sweclockers.com/forum/sho...20#post7260020
skrev:
Nej, saker och ting kan vara värt mycket mer än pengar, OSX är för mig värt betydligt mer än ca 1200:-, såsom sinnesfrid, arbetsglädje, stabilitet, etc. Det visste du att jag menade när du skrev ditt inlägg, men jag undrar om du förstår vad det innebär?

Här har vi problemet. Jag vet inte om det var du eller han som skrev denna text jag citerar, men detta bevisar bara att jag har rätt i mitt tidigare inlägg. Jag tar några exempel:
"sinnesfrid, arbetsglädje, stabilitet" får man enligt dig/honom av OS X. Låter jättebra, men jag får "sinnesfrid, arbetsglädje, stabilitet" av mitt windows 7. Jag får inget av dem när jag sitter vid mina föräldrars mac-datorer utan snarare motsatsen. Det är en smaksak, OS X är inte bättre utan passar bara mac-användare bättre än vad win7 gör.

Skrivet av MysteryUser:

Du får inte "samma" hårdvara för 6.000 kronor mindre. Precis som att du inte får en Audi om du betalar samma peng som för en Skoda. Eller en flaska Bowmore för samma peng som för en flaska Four Roses. Innehållet må vara lika, men det är ändå inte samma sak. Jag är beredd att betala för det utan att fundera på saken, du är det inte. Du är nöjd med ditt, jag med mitt. Jag skiter fullständigt om du pimplar Four Roses, sålänge jag får dricka min Bowmore ifred.

Ett annat problem. Mac-användare jämför deras 15000kr-datorer med SÄMRE windows-datorer. Klart man föredrar den dyrare om man har pengarna. Men om man istället tar 15000kr windows och 15000kr OS X och jämför, vad får man då? Jo man får en kraftfullare dator om man köper windows-datorn. Det är inte något jag tycker utan det är så det ÄR. Sedan kan man absolut säga att man föredrar en mac fastän de är klenare men man får fortfarande sämre hårdvara för pengarna (prestandamässigt). Det är fakta.

Skrivet av MysteryUser:

Jag är helt enkelt glad att kunna betala lite mer och få lite mer känsla i det jag betalar för. Det är ju såklart högst subjektivt vad som är mer känsla, men jag kan säga att mitt hem är betydligt mer trivsamt när min stationära PC har skuffats in i sonens rum till förmån för min iMac. Sladd- och strömadapterhärvan har minskat med ca 80%, eller nej, närmare 90% till och med. Plus att jag inte har en towermodell som tar upp golvyta. Hemmet vart betydligt varmare av flickvännens nya MacBook än hennes tidigare DELL-klump.

Duktigt att jämföra en billig gammal dell-stationär dator med en bärbar sprillans ny macbook. Klart det blir snyggare men vad har det med PC/mac att göra?

Skrivet av MysteryUser:

Vi lägger ner pengar på möbler, kök, textilier mm för att få det trivsamt hemma, vissa av oss betalar mer för det och ser inte det som bortkastade pengar för att det finns billigare alternativ. Varför ska jag då tänka likadant när det gäller datorer? Datorn är inte längre bara ett verktyg, det är en produkt som faktiskt kan lysa upp hemmet lite. Det är synd att det bara är hittills en datortillverkare som insett det till fullo.

Åter igen, en smaksak. Alla tycker inte att macar är snygga. Jag har sett mycket snyggare datorer än mac, tillochmed mitt antec300 är snyggare än en mac pro. Men det är en smaksak. Mac ÄR inte snyggare/bättre/smidigare än en PC. Men det förstår inte mac-användare.

Permalänk
Medlem

Låt oss sammanfatta att val av dator, bil, möbler, kläder m.m. är subjektivt?? Och vill man testa något är det upp till en själv, och ingen annan!

END OF DISCUSSION!!!