Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem

Varför är det så svårt för vissa att acceptera att det finns folk som tycker det handlar om mer än bara pengar och prestanda? Tycker det här var klockrent skrivet:

Skrivet av radaradam:

Jag vill ha en helhetslösning som fungerar och som jag njuter av att arbeta vid varje dag.

Precis så jag känner. Det är helheten i Apples produkter jag verkligen gillar. Smarta lösningar som Magsafe, touchpad:en, stilren snygg och smidig design tillsammans med ett i mina ögon bättre OS än Windows. Klart värt några extra kronor i mina ögon.

Skrivet av fratey:

Själv föredrar jag att faktiskt kunna jobba på min dator.

Läs vad han skrev en mening upp eller så, det ena utesluter inte det andra

Skrivet av oskarwernersson:

Att kalla imac en helhetslösning är ju lite synd då prestandan i spel är värdelös.

Jag tror alla är överens om att man inte väljer mac för spel men för många är spel ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Läs vad han skrev en mening upp eller så, det ena utesluter inte det andra

Jag vill göra mer än att redigera lite JPG's från senaste festen.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag vill göra mer än att redigera lite JPG's från senaste festen.

Såvida han inte råkar jobba som "professionell" festbloggare så tror jag inte heller det var det han menade med arbete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Såvida han inte råkar jobba som "professionell" festbloggare så tror jag inte heller det var det han menade med arbete...

Eller varför inte redigera musik med 120ms latens utan möjlighet att byta kjudkort.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Vad är extremfall i att Hanks här på forumet med sin 15" MBP kopplar in sin kamera och möts av en Kernel Panic?

Finns du på riktigt? Om han nu får kernel panic av att plugga in sin kamera så är det väl ganska givet vad som bidrar till felet?

Extremfall likt där du beskriver att man inte har en susning om vad som felar, ovan nämnda exempel där windows spottat ur sig säg en bluescreened texten "usb_device_initialization_failed" hade ju gett mycket mer kött på benen. Att det har med kameran att göra hade till och med min farmor listat ut. Dvs, inget extremfall om än förmodligen ovanligt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Haha naturligtvis är det kamerans fel! Så otroligt korkat att ens tänka något annat!

Apple är alltid felfria och är genuint perfekta.

Äsch, kom igen nu. Det där hörde vi redan när Quicktime inte klarade av 720p- material och var den största smittorisken till Windows.

Så mycket för ett säkert och stabilt OS, eller hur var det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Finns du på riktigt? Om han nu får kernel panic av att plugga in sin kamera så är det väl ganska givet vad som bidrar till felet?

Jag tror knappast kameran har något program gjort för att ge kernel panics till mac OS.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Jag skulle vilja påstå att både dell och apple(mac) tar mycket pengar för lite prestanda.. Vill du ha en bärbar dator med så mycket krut som möjligt för pengarna, kolla in: Sony Vaio, ASUS, MSI och ACER.

Vaio är svindyrt.

Nu tänkte jag summera tråden:

Ena sidan är p12gamers som tror att deras dator med 2kärnig "i7" är jättebra, andra sidan är dryga esteter som tror att deras dator är jättebra.

Faktum är att Mac har bra byggkvalite, KAN NI FATTA DET?
Faktum är också att man spelar bättre, roligare och billigare på en PC, MEN MAN VÄLJER SJÄLV VILKEN AV DOM MAN VILL KÖPA OCH MAN BEHÖVER INTE HA NÅT JÄVLA KRIG OM DET.

Så lås tråden nu.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Faktum är att Mac har bra byggkvalite, KAN NI FATTA DET?
Faktum är också att man spelar bättre, roligare och billigare på en PC, MEN MAN VÄLJER SJÄLV VILKEN AV DOM MAN VILL KÖPA OCH MAN BEHÖVER INTE HA NÅT JÄVLA KRIG OM DET.

Så lås tråden nu.

Din uppfattning är inte fakta, och bara för att du har en tydlig uppfattning om vad du vill köpa och varför betyder inte att alla har det. Vissa av oss tycker att denna diskussion är intressant (även om det blir lite mycket ibland), jag skulle iaf bli rätt irriterad om enda råden jag kunde hitta om vilket märke av laptop jag skulle köpa var "du får välja själv vilken du vill köpa".

Kan inte direkt påstå att jag håller med om att Vaio är svindyrt heller, tycker de har en hel del prisvärda modeller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sen när blev quicktime en os ?

Skrivet av Damodred:

Haha naturligtvis är det kamerans fel! Så otroligt korkat att ens tänka något annat!

Apple är alltid felfria och är genuint perfekta.

Äsch, kom igen nu. Det där hörde vi redan när Quicktime inte klarade av 720p- material och var den största smittorisken till Windows.

Så mycket för ett säkert och stabilt OS, eller hur var det nu?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Faktum är att Mac har bra byggkvalite, KAN NI FATTA DET?

Um? Det här kanske är den största myten av alla..

Macs har helt okay kvalité men att dom skulle ha bättre kvalité än alla andra burkar är osant, dels om man ser till tillverkarnas egen statistik och dels har jag pratat med "mac verkstäder" i samband med att vi har macburkar på jobbet som krånglat.

Dessutom då Apple har monopol är det svindyrt och segt att laga dom vilket få tänker på när man införskaffar en Mac, att Apple ska bråka om garantin gör inte saken bättre.

Permalänk
Musikälskare

Riktigt rolig tråd

Som ni kanske förstår nu (hoppas jag) är att det hela tiden finns olika uppfattningar om hur mac står gentemot pc (eller pc gentemot mac).

Så vi kan fortsätta skriva anledningar 100+ sidor eller låsa tråden här och spara oss alla lite knack på T-bordet :3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Riktigt rolig tråd

Som ni kanske förstår nu (hoppas jag) är att det hela tiden finns olika uppfattningar om hur mac står gentemot pc (eller pc gentemot mac).

Så vi kan fortsätta skriva anledningar 100+ sidor eller låsa tråden här och spara oss alla lite knack på T-bordet :3

Varför vill du ha tråden låst om du tycker att den är rolig? Verkar ju helt ologiskt ..

Personligen tycker jag att Mac är överhypade livsstilsdatorer för IT-klåpare.
Visserligen är pekplattorna på Macbooks outstanding & i kombination med OSX utgör detta
en bra plattform för laptops, men snackar vi stationära datorer så - nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Um? Det här kanske är den största myten av alla..

Macs har helt okay kvalité men att dom skulle ha bättre kvalité än alla andra burkar är osant, dels om man ser till tillverkarnas egen statistik och dels har jag pratat med "mac verkstäder" i samband med att vi har macburkar på jobbet som krånglat.

Dessutom då Apple har monopol är det svindyrt och segt att laga dom vilket få tänker på när man införskaffar en Mac, att Apple ska bråka om garantin gör inte saken bättre.

att kvaliten inte är bättre beror väl på vad man tittar på?

men det lär inte ofta(jämfört med pc dito) vara chassit "unibody" som pajjar eller? tippar på att Apple ligger bra till när det kommer till gångjärn tangentbord och mus.

sen att komponenter som för övrigt är samma i PC och MAC krånglar det vet vi väl redan?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

att kvaliten inte är bättre beror väl på vad man tittar på?

men det lär inte ofta(jämfört med pc dito) vara chassit "unibody" som pajjar eller? tippar på att Apple ligger bra till när det kommer till gångjärn tangentbord och mus.

sen att komponenter som för övrigt är samma i PC och MAC krånglar det vet vi väl redan?

Har ingen aning hur statistiken (om det finns någon) för chassi å sånt ser ut, då behöver man tappa datorn eller dylikt för att den ska paja..

Däremot har det varit en hel del problem med skärmar (på laptops) och controllerkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Um? Det här kanske är den största myten av alla..

Macs har helt okay kvalité men att dom skulle ha bättre kvalité än alla andra burkar är osant, dels om man ser till tillverkarnas egen statistik och dels har jag pratat med "mac verkstäder" i samband med att vi har macburkar på jobbet som krånglat.

Dessutom då Apple har monopol är det svindyrt och segt att laga dom vilket få tänker på när man införskaffar en Mac, att Apple ska bråka om garantin gör inte saken bättre.

Nu skrev han faktiskt "bra" och inte "bättre än pc/windows-laptops" eller "bäst".
Och det tycker jag vi kan kalla fakta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lite roligt är det att du jämnför ett hemmabygge med en MacPro. Med tanke på att MacPro riktar sig till företag och inte privatpersoner så tror jag knappast företag är intresserande av ditt hemmabygge trots att det ger bättre prestanda/krona. Ska du jämföra jämför med HP, Dell och liknande. Sen att det finns funtade människor som köper MacPro för privatbruk..ja det är en gåta även för mig.

Skrivet av oskarwernersson:

Skitsnack!

http://img6.imageshack.us/img6/8627/hackintosh.png

+ snow leopard för 1700 och 1,5 timme av din tid = 12030

vs

http://img638.imageshack.us/img638/743/macpro.png

Riktig no brainer egentligen

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Meningen med jämförelsen var att visa att Mac Pro inte är prisvärd någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Haha naturligtvis är det kamerans fel! Så otroligt korkat att ens tänka något annat.

Skrivet av fratey:

Jag tror knappast kameran har något program gjort för att ge kernel panics till mac OS.

Haha. Vem har sagt det är kamerans _fel_? Att kameran bidrar till att felet uppstår är något helt annat. Ska ni argumentera så gör det rätt åtminstone.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarwernersson:

Meningen med jämförelsen var att visa att Mac Pro inte är prisvärd någonstans.

Det brukar inte workstations avsedda för företag vara. Vi använde oss tidigare av HP mobile workstations som kostade 25000+ kr: HP EliteBook 8740w mobil arbetsstation Små och medelstora företag

Lär dock inte vara många större företag som sitter och plockar ihop sina egna maskiner på webhallen eller liknande.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Det brukar inte workstations avsedda för företag vara. Vi använde oss tidigare av HP mobile workstations som kostade 25000+ kr: HP EliteBook 8740w mobil arbetsstation Små och medelstora företag

Lär dock inte vara många större företag som sitter och plockar ihop sina egna maskiner på webhallen eller liknande.

Det har du alldeles rätt i. Var inte det jag menade med min jämförelse. Jag vet en hel del privatpersoner som är fast i Mac-träsket och har köpt Mac Pro

Permalänk
Medlem

Och det har du rätt i, dock så tycker jag att de flesta jämförelserna mellan "PC" och Mac oftas är felaktiga då Apples produkter är en nichad produkt (one of a kind) och går inte riktigt jämföra med annat. Generellt är de dyrare men om man tittar lite nämare på tex. iMac 27 med i7 så ligger den rätt så bra i pris om man jämnför med vanlig PC ala hembygge, dock fortfarande dyrare med någon tusenlapp men det kompenseras av design?.

Har för den delen själv ägt en iMac och den datorn var underbar men numera är det PC som gäller och orsaken till bytet är den lilla nörden inom mig som inte kan vara utan pill :D. Dock är OSX i mina ögon överlägsen Windows och snart blir det nog hackintosh för min del.

Skrivet av oskarwernersson:

Meningen med jämförelsen var att visa att Mac Pro inte är prisvärd någonstans.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fog:

Haha. Vem har sagt det är kamerans _fel_? Att kameran bidrar till att felet uppstår är något helt annat. Ska ni argumentera så gör det rätt åtminstone.

Äsch du spelar ju med både hängslen och livrem

Citat:

Om han nu får kernel panic av att plugga in sin kamera så är det väl ganska givet vad som bidrar till felet?

Naturligtvis klarar sig de flesta operativsystem att hålla sig själva vid liv, det gjorde nästan Windows ME också, men det är vid användande och interaktion som det visar färg. Att ett system som ska vara stabilt och säkert ger upp för att en USB- enhet ansluts är inget av det.

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Och det har du rätt i, dock så tycker jag att de flesta jämförelserna mellan "PC" och Mac oftas är felaktiga då Apples produkter är en nichad produkt (one of a kind) och går inte riktigt jämföra med annat. Generellt är de dyrare men om man tittar lite nämare på tex. iMac 27 med i7 så ligger den rätt så bra i pris om man jämnför med vanlig PC ala hembygge, dock fortfarande dyrare med någon tusenlapp men det kompenseras av design?.

Har för den delen själv ägt en iMac och den datorn var underbar men numera är det PC som gäller och orsaken till bytet är den lilla nörden inom mig som inte kan vara utan pill :D. Dock är OSX i mina ögon överlägsen Windows och snart blir det nog hackintosh för min del.

Haha jag är i samma situation. Har bara kört Mac i 3-4 år och nu är jag tillbaka i pc träsket igen. Kan ju inte hjälpa att jag älskar att pilla med överklockning och att jag blir överexalterad av att köpa nytt grafikkort

Kan vara benägen att hålla med om iMac men det känns som att man bara betalar för skärmen. Önskar Apple åtminstone kunde stoppa in ett 5850 då datorn kostar 22 lax.

Permalänk
Skrivet av Pato:

Utan alla dessa program renderade photoshop samma bild på 94 sekunder. Med alla program igång, skiftande mellan alla program och testar även öppna filer i illustrator, flash och dreamweaver, 152 sekunder.

Testade just radiell oskärpa på en 6024x6024 (300 px/tum) bild (103,8 MB). Program som var öppna; Mail, Word, Terminalen, Indesign, Illustrator, Dreamweaver, Xmind, Firefox med 6 flikar, Spotify, VM-ware (med win 7 och Visual C++ 2010 Express). Tid innan renderingen var klar = 15 sek (mätte med mobil, så - inte helt exakt). Samma procedur med alla andra program avstängda = 14 sek.
Alltså, detta har ju inte så himla mycket med OS X som med SSDn att göra, men kul jämförelse ändå, tyckte jag.
SSD FTW!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av fratey:

Gör man en hackintosh med identiska komponenter kan du praktiskt taget installera från retailskivan, så, uh, jag kan inte riktigt hålla med.

Jahadu. Och den kommer fungera att uppdatera OSet på? Jag, uh, tror inte det.

Citat:

Det är inget riktigt argument i debatter då det snarare beror på något Apple aktivt gör.

Nu fattar jag inte vad du menar. Det går att göra på en Mac - den är tom. förberedd för det. Det går inte att göra på en random Dell/HP. Går resp. går inte - klart att det är ett argument!

Citat:

Vad för mjukvara till Mac är bättre?

iTunes! (förlåt, kunde inte låta bli...)

Citat:

Själv föredrar jag att faktiskt kunna jobba på min dator.

Me too.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Jahadu. Och den kommer fungera att uppdatera OSet på? Jag, uh, tror inte det.

Varför inte? Det är samma komponenter.

Skrivet av thomas67lundberg:

Nu fattar jag inte vad du menar. Det går att göra på en Mac - den är tom. förberedd för det. Det går inte att göra på en random Dell/HP. Går resp. går inte - klart att det är ett argument!

Apple begränsar medvetet marknaden. Argumentationsfel. Förstår du?

Skrivet av thomas67lundberg:

iTunes! (förlåt, kunde inte låta bli...)

Sant, men sedan ligger skitet bakom tangentbordet om man låter iTunes komma nära sin dator. Om jag eventuellt investerar i en Mac är det det första programmet som åker ut.

Skrivet av fog:

Haha. Vem har sagt det är kamerans _fel_? Att kameran bidrar till att felet uppstår är något helt annat. Ska ni argumentera så gör det rätt åtminstone.

Snarare är det en pik riktad mot de som följer Apples lilla röda bok slaviskt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Jahadu. Och den kommer fungera att uppdatera OSet på? Jag, uh, tror inte det.

Nu fattar jag inte vad du menar. Det går att göra på en Mac - den är tom. förberedd för det. Det går inte att göra på en random Dell/HP. Går resp. går inte - klart att det är ett argument!

iTunes! (förlåt, kunde inte låta bli...)

Me too.

Går visst att uppdatera OS med hackintosh. det kan jag intyga!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av getskägg:

Varför vill du ha tråden låst om du tycker att den är rolig? Verkar ju helt ologiskt ..

Personligen tycker jag att Mac är överhypade livsstilsdatorer för IT-klåpare.
Visserligen är pekplattorna på Macbooks outstanding & i kombination med OSX utgör detta
en bra plattform för laptops, men snackar vi stationära datorer så - nej tack.

Så en tråd som är rolig får inte låsas beroende på innehållet? Verkar ju helt ologiskt..

Håller med dig att mac's bärbara är underbara när det kommer till pekplatta etc. men inte lika mycket när de kommer till stationära

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

För er som är så Pro PC, kan ni presentera en bättre lösning än den jag har i dagsläget om jag skulle vilja återgå till Windows/PC?

Mac Mini
Ljudnivå under 18db, precis som Mac Mini
Strömförbrukning under 15W vid idle

Skulle även vid ett byte till Windows behöva byta ut dessa program, några tips?
Mailplane.app
Textmate.app
Coda.app

Jag skiter i spel, Photoshop eller hurvida jag kan uppgradera datorn eller inte.