Permalänk
Medlem

Akut hjälp! datorn krashar!

Tjena!
Köpt och byggt min första dator nu med följande komponenter:
Amd Phenom II 965 BE
A-Data 4 gig ddr3 1600mhz
Gigabyte 890GPA-UD3H
Powercolor 5770 i gig
Corsair 550W

Det som händer är att ibland när jag startat datorn och loggat in. och sedan startar något program så blir skärmen bara svart och sen kommer det upp en blå skärm med massa text :data crashed. Vet inte riktigt vad det är! Ganska nybörjare!
MVH

Visa signatur

CM scout - Amd Phenom II 965 Be - Powercolor 5770 - A-data 4 gig 1600mhz - random gammal hårddsik - gigabyte moderkort -
Enkelt och bra!:)

Jag tror inte någon kommer att behöva mer än 512 Kb RAM nånsin./Bill Gates

Permalänk
Medlem

Gått in i setupen & valt load setup defaults?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Använt distanser?? Dom små pluttarna mellan moderkortet och chassit? x)

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Använt distanser?? Dom små pluttarna mellan moderkortet och chassit? x)

Sitter redan fast i chassiet. Men grejen är ju att den bara krashar ganska random:P

Visa signatur

CM scout - Amd Phenom II 965 Be - Powercolor 5770 - A-data 4 gig 1600mhz - random gammal hårddsik - gigabyte moderkort -
Enkelt och bra!:)

Jag tror inte någon kommer att behöva mer än 512 Kb RAM nånsin./Bill Gates

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Gått in i setupen & valt load setup defaults?

Den krashar efter ett tag, brukar börja med att jag inte kommer in på något program och sån krashar den.

Visa signatur

CM scout - Amd Phenom II 965 Be - Powercolor 5770 - A-data 4 gig 1600mhz - random gammal hårddsik - gigabyte moderkort -
Enkelt och bra!:)

Jag tror inte någon kommer att behöva mer än 512 Kb RAM nånsin./Bill Gates

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingo95:

Den krashar efter ett tag, brukar börja med att jag inte kommer in på något program och sån krashar den.

Setupen = bios.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Efter att du gått in i BIOS och valt "Setup defaults" och det inte hjälper, så kan du testa med att ta ur minnesstickorna och sen testa alla stickor en och en. Alltså starta dator med bara ett minne i. Testa även i olika portar på kortet.

Min dator random kraschade förut å då var en minnessticka trasig.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Efter att du gått in i BIOS och valt "Setup defaults" och det inte hjälper, så kan du testa med att ta ur minnesstickorna och sen testa alla stickor en och en. Alltså starta dator med bara ett minne i. Testa även i olika portar på kortet.

Min dator random kraschade förut å då var en minnessticka trasig.

//BG

okej. men t ex nu funkar den as bra lirar cod och bf fint. men om jag skulle starta om datorn och börja kö så kanske den skulle lagga.

Visa signatur

CM scout - Amd Phenom II 965 Be - Powercolor 5770 - A-data 4 gig 1600mhz - random gammal hårddsik - gigabyte moderkort -
Enkelt och bra!:)

Jag tror inte någon kommer att behöva mer än 512 Kb RAM nånsin./Bill Gates

Permalänk
Medlem

Vad är det för distanser alla pratar om Jag fick inte med några med varken chassit eller mitt moderkort

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är det för distanser alla pratar om Jag fick inte med några med varken chassit eller mitt moderkort

Man sätter dom mellan moderkortet och chassit så att moderkortet inte ligger emot och kan kortslutas.

här är en bild på hur dom brukar se ut:

Ett distansfritt moderkort har jag aldrig sett, men kanske finns