Vilken förstärkarmodul till "carputer"?

Permalänk
Medlem

Vilken förstärkarmodul till "carputer"?

Tänkte bygga en carputer (gillar inte det namnet!).
Jag har hittat en "Double DIN"-låda som man kan bygga in datorn i.
BYBYTE.COM - Infotainment Solutions

Har nästan allt klart förutom själva förstärkarbiten. Jag vill att man ska kunna koppla bilens standard-högtalarkontakter (ISO) direkt till datorn, och då behöver jag en förstärkarmodul.

Bybyte (se länk ovan) har en färdig förstärkarmodul som klarar 2x125W eller 4x35 watt.
http://www.bybyte.com/files/DTA45guide.pdf
Den kostar $45 (ca. 400 kr). (Jag antar det räcker med en sådan för att driva 4 högtalare)

Kjell.com har förstärkarmoduler á 40W.
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik
De kostar 230 kr/st (antal jag behöver en sådan per högtalare jag vill driva)

Någon som har erfarenhet eller åsikter om vilket av dessa två alternativ jag bör välja, eller om jag skall tänka om helt!?

Hittade en ny länk
Visa signatur

"Don't argue with stupid people. They will drag you down to their level, and then beat you with experience."
- Mark Twain

Permalänk
Medlem

Ang förstärkar modul.
Är inte så kunnig när det gäller bilar eller dess ISO kontakt, men borde det inte vara enklare och billigare att köra ett vanligt bil slutsteg mellan datorn till högtalarna.

Hade en lösning i lägenheten innan där jag kopplade dator -> bilslutsteg -> högtalare. (drev slutsteget med ett gammalt nätagg från en slaktad dator.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, den lösningen har jag övervägt. Blir dock väldigt mycket kablar då det först måste gå en signalkabel från datorn till förstärkaren (som förmodligen kommer vara i bagaget) och sedan fyra kablar fram igen till högtalarna. Är ju smidigare om man kan använda de kablar som redan är dragna i bilen

SJälva ISO-kontakterna är inget problem. Det är själva förstärkar-delen jag funderar på.

Visa signatur

"Don't argue with stupid people. They will drag you down to their level, and then beat you with experience."
- Mark Twain