Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Xbox 360 med HDTV

Tjena!

Jag har sökt här på forumet men inte hittat något svar till min, säkert väldigt enkla, fråga.
Nu är det så att jag just nu spelar mitt Xbox 360 på en tjock-tv. Och jag har till slut bestämt mig för att köpa en platt-tv, en LCD-tv som är HD-ready och allt sånt där. Jag undrar om jag behöver något mer än de här kablarna som är på bilden för att kunna spela Xbox 360 med bild i HD utan några problem?

Jag är som ni kanske märker ganska lost i det här. Behöver man en HDMI-kabel till utgången som är under (på bilden nedan)?
När jag har kollat runt på nätet om det här så har jag sett att det är vanligt att man har det så.

Jag är väldigt tacksam för svar så att jag kan förstå hur det fungerar.
Tack på förhand,
Alexander Persson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Dec 2004

Du får bild i HD om du använder kabeln på bilden. Röd,Grön och Blå kopplar du in i komponentingångarna på din HDTV och röd och vit för ljud.

Funkar lika bra med en HDMI-kabel till porten som du beskriver. Med HDMI får du digital överföring av ljud och bild.

ride the big one

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Okej, misstänkte att det var så enkelt. Men jag vill ju inte sitta där med en ny tv och sakna nån kabel eller nått.
Tack så mycket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Aug 2008

Jag tror inte du kan få ut full-hd med kabeln på bilden, alltså 1080p.
Men det gäller ju bara om du skaffar en full-hd tv. Sen är det ju inte världens skillnad mot 720p heller.

Lånar tråden lite också.

Jag kör hdmi mellan xbox och tv. Sen skulle jag vilja ha ut ljudet via optisk kabel till recievern som inte har hdmi.
Får det dock inte att funka. Det är inga problem med sladd eller reciever då det funkar fint från digitalboxen och ps3an.

Jag hittar inte options för detta inne på xboxens systeminställningar. Det enda som går att ändra på audio output är vilken typ av DD man vill ha.

Det är en xbox slim 250gb, om det spelar någon roll.

Lösning någon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av mackbrich:

Men det gäller ju bara om du skaffar en full-hd tv. Sen är det ju inte världens skillnad mot 720p heller.

Lånar tråden lite också.

Jag kör hdmi mellan xbox och tv. Sen skulle jag vilja ha ut ljudet via optisk kabel till recievern som inte har hdmi.
Får det dock inte att funka. Det är inga problem med sladd eller reciever då det funkar fint från digitalboxen och ps3an.

Jag hittar inte options för detta inne på xboxens systeminställningar. Det enda som går att ändra på audio output är vilken typ av DD man vill ha.

Lösning någon?

Det går visst att få ut 1080p via component, dock är det inte alla TV-apparater som stödjer det. Konstigt att du inte får ut ljudet via optiska kabeln. Provat att koppla optiska kabeln från TV'n annars? Om den nu har optisk utgång. Fast då får du kolla upp om din TV kan skicka Dolby vidare, inte alla som kan det tyvärr.

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av mackbrich:

Sluta tro.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av mackbrich:

Lånar tråden lite också.

Lösning någon?

Har du tillgang till en sadan har att testa med?
Microsoft HDMI - HDMI Xbox 360 2m - Hitta lägsta pris, omdömen och information om HDMI- & DVI-kablar

Bara for att veta om det ar fel pa porten eller inte.

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Raptor:

Det går visst att få ut 1080p via component, dock är det inte alla TV-apparater som stödjer det. Konstigt att du inte får ut ljudet via optiska kabeln. Provat att koppla optiska kabeln från TV'n annars? Om den nu har optisk utgång. Fast då får du kolla upp om din TV kan skicka Dolby vidare, inte alla som kan det tyvärr.

TVn har tyvärr icke optisk

Skrivet av TroNi:

Har du tillgang till en sadan har att testa med?
Microsoft HDMI - HDMI Xbox 360 2m - Hitta lägsta pris, omdömen och information om HDMI- & DVI-kablar

Bara for att veta om det ar fel pa porten eller inte.

Nej, har bara dom sladdarna man fick med.

Det lyser dock rött ur optiska porten. Tycker det är konstigt att man inte kan välja audio output inne på xboxens systeminställningar.