Permalänk
Medlem

Framtida Projekt

Min pappa ska börja lära mig att svetsa så jag tänkte kanske göra ett scratch-bygge
Men jag undrar vart man köper alu och dom där kanterna (jag vet faktist inte vad dom heter ) som man svetsar ihop.
Om ni har någon äldre hårdvara så är jag intresserad!
Jag hade tänkt att ha datorn som backup/media/nedladdnings dator.
Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Min pappa ska börja lära mig att svetsa så jag tänkte kanske göra ett scratch-bygge
Men jag undrar vart man köper alu och dom där kanterna (jag vet faktist inte vad dom heter ) som man svetsar ihop.
Om ni har någon äldre hårdvara så är jag intresserad!
Jag hade tänkt att ha datorn som backup/media/nedladdnings dator.
Tack för svar!

aluminium profiler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

aluminium profiler?

aluminium till sidoplåtar och fronten

Permalänk
Medlem

Ståldepån - Ståldepån
Säljer Aluminiumplåtar skurna till exakt storlek, dem har butik i Stockholm men skickar säkert även till Bollnäs. Kolla in där:)
Annars din lokala plåtslagare, dock inte alla som säljer just aluminium till privat personer tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tar nog ett tag att lära sig tigga bra med snygga fogar, ja tycker du ska bocka aluminiumet och göra hål, gänga/nita ihop chassiet, blir nog lite snyggare skulle ja tro

Permalänk
Rekordmedlem

Som sagt, det var modigt, att svetsa aluminium och få bra finnish är svårt, men vill du bara få till funktion kan det nog vara ett bra sätt att lära sig svetsa, men hoppas inte på några raka släta hörn till att börja med, det lär du inte få till om du ska svetsa hörnen på en låda.

Permalänk
Medlem

jag hade tänkt att svetsa stommen och nite resten.
Jag håller på med en 3d skiss just nu, får se hur det blir när den är färdig.