Permalänk
Medlem

LED chip brutet.

TJO!

Gör ett LED byte på mitt Logitech G15.

Jag råkade bryta kortet där LEDarna sitter.

Undrar om man kan lödda av och sätta på sladd eller nåt annat.

Bilder:

Brutet

Baksida

Framsida

Hjälp? D;

Permalänk
Medlem

Börja med att limma samman korten med tex 2 komponent lim och sen när rasket har härdat så skrapar du försiktigt av lacken på varje "ledarbana" och sen löder du ihop dem eller i värsta fall tar en liten bit koppartråd o lägger över o löder fast den.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Tack så mycket

Undrade egentligen om man kunde göra något åt det alls. Kan inte göra något själv, då jag aldrig har kopplat annat än i kontakt uttag
Men farsan kommer hem imorrn, och hoppas att han inte har för mycket att göra så kan vi kanske fixa't.

Tack igen

Permalänk
Medlem

Japps detta fixar ni busenkelt, limma ihop brottet på kortet och löd samman ledarbanorna igen så funkar det fint

Men se till att du har en bra lödkolv eller lödstation och en tennsug alt lödfläta så går det riktigt lätt att byta lysdioderna.
ha även koll på anod och katod

Tänk även på att röd-grön-gul vill ha ca 2.0-2.2V för att lysa och vita/blåa vill ha 3.6V sätt i vita dioder i tangentbordet
det borde bli lite annorlunda i dessa blåa dioders tids era

Jag själv stoppade i vita lysdioder i mitt chassie, powerled, hdd leds och dvd brännaren samt de ytmonterade asen i minneskortsläsaren

Permalänk
Medlem

jajajajajaaaaaaaaaaaa. Jag har också tänkt på vita LEDs, har nämligen det på min skärm och min externa HDD. Men jag har blåa LEDs på min mus, hörlurar, och dator (Fractal R2). Så med tangentbordet orange så sååg det ju inte bra ut.

Så min lillebrorsa ville ha ett nytt tangentbord men belysning. Min storebrorsa som har flyttat behövde inte sitt tangentbord (G15 rev1) [jag har G15 rev2].
Så jag öppnade brorsans tangentbord i hemlighet och tog en titt på lampor och kontakter. Det visade sig att jag kunde använda LEDsen på båda tangentborden. Så jag bytade plats på de och köpte storebrorsans och sedan sålde det till lillebrorsan för samma pris. Och under tiden jag hade det tog jag tag i de blåa LEDsen och gav det andra orangea. Galleri med bättre beskrivning kommer.