Specifikationer för Intel X25-M G3

Permalänk
Medlem

Vet inte hur kinkiga folk är nu på specifikationerna, men kommer nog vänta på SweClockers test innan jag köper och bestämmer mig :>

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Musikälskare

Sitter med en 80gb g2a i lappen och stationära så jag lär inte byta upp mig, känns inte så där värt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kommer nog byta min Intel 160GB G2 mot G3 300GB om priset landar runt 4000 kronor.

Någon skrev att de villa ha högre läs/skriv-hastighet, det är ju inte så relevant, det är ju ms, läs/skriv vid små filer och många IOPS.

Tror detta kan bli en riktig dräpar-disk, gällande pris/prestanda/utrymme. Sata 3 behövs knappast.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det där var väl ändå inte särskilt imponerande, misstänker att konkurrenterna kan matcha det utan större problem?

Har en G2 på 160 GB i dagsläget, och hade höga förväntningar på G3, men väntar nog på G4 eller tittar på konkurrenternas alternativ istället.

Integrerat krypto är klart intressant för min del, men AES-128? WTF? Gimme AES-256 åtminstone, dangit!

128 bit är kan rimligt sägas vara oknäckbart + overkill. 256 är oknäckbart + overkill i kvadrat. Knappast den svagaste länken i kedjan. Jag är alltid för overkill, ville bara säga att det är just overkill. Det finns för övrigt bara 128, 192 och 256 i AES-standarden.

Jag är också lite besviken specifikationerna. Får hoppas på tester visar att den är bra på "rätt" sätt, så som föregångarna har varit kända för.

Permalänk
Inaktiv

Skitbra siffror ju. G1 var det ju iops'en som gjorde den till kung! Sedan G2 gjorde det ännu mycket bättre. Sedan får vi den här!

Hade bara hoppats på lite tidigare lansering

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pelle J.:

Trodde på en ökning av läsprestanda så pass att det även borde krävas SATA3 anslutning för att maxa. G2 gav ju fina resultat på SweC test, så det blir kul att se när den nya skall "upp till bevis". Men också ökad strömförbrukning trots mindre kretsar - kan det stämma? Känns lite hmmm det här?

SATA-2 klarar ju allt upp till 300 MB/s överföringshastighet, och till skillnad från SATA-3 stjäl det bara en halv PCI-E lane per hårddisk. Vore onödigt att skicka in SATA-3 i en disk som ligger under 300 MB/s av den enkla anledningen.

Vilket är anledningen att jag fortfarande skakar oförstående på huvudet när mekaniska diskar kommer med SATA-3 anslutning, när de aldrig kan komma över 300 MB/s ens i den mest generösa mätning.

Vad gäller Intel X25-M-serien är den ju inte prissatt som ett prestandamonster utan snarare bland de billigaste bra kvalitetsdiskar du kan få tag på. Vill du ha Intels prestandamonster får du titta på X25-E - som är betydligt snabbare.

Förkortningarna betyder ju faktiskt X25-Mainstream och X25-Extreme Performance.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Väntar tills man kan köpa 2-300 gb till ett humant pris. Hoppas det tar ett år men tror mer att det tar två.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Vill ha en på 160gb för under 2000:- nu!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Kommer nog byta min Intel 160GB G2 mot G3 300GB om priset landar runt 4000 kronor.

Någon skrev att de villa ha högre läs/skriv-hastighet, det är ju inte så relevant, det är ju ms, läs/skriv vid små filer och många IOPS.

Tror detta kan bli en riktig dräpar-disk, gällande pris/prestanda/utrymme. Sata 3 behövs knappast.

Ska du installera din G2 i din laptop då? För en laptop är det ju bra att G2 är specad till halva effekten av G3.

Jag äger ännu inte en SSD så jag frågar dig: har du din SWAP-fil på hårddisken eller SSDn på din stationära? Se mitt förra inlägg.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Jag hade engentligen hoppats på bättre läs och skrivprestanda.

what he said

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jag äger ännu inte en SSD så jag frågar dig: har du din SWAP-fil på hårddisken eller SSDn på din stationära? Se mitt förra inlägg.

Det har officiellt aldrig varit rekommenderat att flytta swap-filen från en X25-M till en mekanisk hårddisk. Access-mönstret för swap-filen (sekventiell skrivning, slumpmässig läsning) är i princip det mest optimala man kan ha för en SSD.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

Det har officiellt aldrig varit rekommenderat att flytta swap-filen från en X25-M till en mekanisk hårddisk. Access-mönstret för swap-filen (sekventiell skrivning, slumpmässig läsning) är i princip det mest optimala man kan ha för en SSD.

Pratar inte om prestanda utan om livslängden på minnescellerna (se mitt första inlägg).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Permalänk

känns som bra ökningar. strömförbrukningen är ju in te så stor i en stationär iofs så är väl en laptop den som blir lidande men byter man ut en vanlig hårddisk till en ssd så bör ju strömförbrukningen ändå sjunka så varför vara bitter?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle J.:

Det finns redan: Crucial RealSSD C300 Kolla testet med läshastighet över 360 (Crystal DiskMark) se t.ex. XtremeComputing - #1 For Hardware News And Reviews

Tänkte mig något snabbare likt http://www.sweclockers.com/nyhet/12717-photofast-nar-430-mbs-...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Pratar inte om prestanda utan om livslängden på minnescellerna (se mitt första inlägg).

Varför vill du skaffa dig en SSD alls om du inte pratar om prestanda?

Du har två scenarios här:

1. Swap-filen används knappt och påverkar inte livslängden.
2. Swap-filen används mycket och responstiden domineras av accesstiden till den.

I det ena fallet kvittar det om du stoppar swap-filen på SSD:n och i det andra fallet vill du definitivt ha den där.

Lägg sedan på faktumet att sekventiella skrivningar är dem absolut "snällaste" man kan göra (ingen "Write Amplification Factor") och det är bara paranoidt att inte stoppa swap-filen på SSD:n.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

känns som bra ökningar. strömförbrukningen är ju in te så stor i en stationär iofs så är väl en laptop den som blir lidande men byter man ut en vanlig hårddisk till en ssd så bör ju strömförbrukningen ändå sjunka så varför vara bitter?

Tyvärr snarare tvärtom för de som har laptop, en drastiskt ökning om de inte har en disk från förra seklet (en modern 2,5"disk drar idag inte mycket mer än 2watt vid skrivning)
Men man vinner sjukt mycket i prestanda, så för många är det säkert värt det, men personligen tycker jag disken känns väldigt anpassad för desktop marknaden. Kanske vi kommer ser en mer anpassad för laptops senare?

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Mycket vettig text.

Förstår inte heller varför folk på sweclockers vill ha 6Gb/s Sata när gamla 3Gb/s inte är maxad än.

Edit: (För den här SSD'n)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karlsson89:

Förstår inte heller varför folk på sweclockers vill ha 6Gb/s Sata när gamla 3Gb/s inte är maxad än.

Det är ju coolare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

+1

Ska bli kul att se om disken blir lika bra som föregångarna var

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Varför vill du skaffa dig en SSD alls om du inte pratar om prestanda?

Du har två scenarios här:

1. Swap-filen används knappt och påverkar inte livslängden.
2. Swap-filen används mycket och responstiden domineras av accesstiden till den.

I det ena fallet kvittar det om du stoppar swap-filen på SSD:n och i det andra fallet vill du definitivt ha den där.

Lägg sedan på faktumet att sekventiella skrivningar är dem absolut "snällaste" man kan göra (ingen "Write Amplification Factor") och det är bara paranoidt att inte stoppa swap-filen på SSD:n.

Tack för ditt svar. Då kan man sluta snegla på Enterprise modellen som antagligen kommer bli betydligt dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, synd bara att de dröjer ett tag, ska tima ett nytt datorköp med lanseringen så blir till att vänta lite.

Permalänk
Medlem

Positivt att cachad data överlever strömavbrott i nya G3 (avbrotssäkert buffertminne) samt att livslängden är förbättrad. Helt klart intressant alternativ som kan vara värt att vänta på. Kanske släpps lagom till AMD Bulldozer?

Har själv ingen SSD ännu och har sneglat lite på sandforce-alternativen, men nu kanske man ska avvakta lite till, om inte annat för att priserna kommer nog att pressas framöver. Man kanske kan räkna med 80 GB för 1000 kr när dessa släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Tack för ditt svar. Då kan man sluta snegla på Enterprise modellen som antagligen kommer bli betydligt dyrare.

http://i53.tinypic.com/11kio0y.png

Jag har hört att vissa SSD användare rekommenderar att man stänger av SWAPen helt. Kanske bara är bs? Noll koll själv

Permalänk
Medlem

Hm, varför inte använda sig av sata 3 när det är på uppgång. Då skulle den ju bli så mycket snabbare. Då slapp man kanske bencha den mot g2 för att märka skillnad. Uppdateringar som märks IRL gillar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Hm, varför inte använda sig av sata 3 när det är på uppgång. Då skulle den ju bli så mycket snabbare. Då slapp man kanske bencha den mot g2 för att märka skillnad. Uppdateringar som märks IRL gillar jag.

Nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Nej. Som föregående sa så stryper inte sata 2 den.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det där var väl ändå inte särskilt imponerande, misstänker att konkurrenterna kan matcha det utan större problem?

Har en G2 på 160 GB i dagsläget, och hade höga förväntningar på G3, men väntar nog på G4 eller tittar på konkurrenternas alternativ istället.

Integrerat krypto är klart intressant för min del, men AES-128? WTF? Gimme AES-256 åtminstone, dangit!

Om man ser till pris tror jagi nte någon konkurrent kommer i närheten.

AES-256 är lite hypat. Som det ser ut idag så är det möjligt att AES-128 t.o.m. är säkrare.

Permalänk

Hur länge håller en sån här disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Ungefär som att en hastighetsbegränsning på 600km/h istället för 300km/h på svenska vägar skulle göra att man tar sig fortare fram med sin volvo

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

G2 160GB hade 10 chip à 16GB. Alltså behöver 600GB 20 chip, därav den dubbla strömförbrukningen. 300GB borde ha liknande strömförbrukning som dagens 160GB.