Specifikationer för Intel X25-M G3

Permalänk
Medlem

hurlänge håller en SSD nuförtiden då? trodde de skulle hålla jättelänge... kör på vanlig 1tb WD black 7200rpm^^

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Förstår inte heller varför folk på sweclockers vill ha 6Gb/s Sata när gamla 3Gb/s inte är maxad än.

Edit: (För den här SSD'n)

Har ett tag tittat på en SSD som står på min önskelista just nu, Crucial RealSSD C300 och den kommer över max fart angivet för Sata2. När man testar samma disk på Sata2, kommer den en bra bit under den angivna maxfart som standarden uppger - jag kan inte minnas att ha läst om värden över ca 265 MB/s med någon disk ansluten till Sata2. Så är det ju också för t.ex. USB att och Ethernet att man normalt inte når riktig fram till teoretisk max angiven värden. När prestanda nu ligger så nära de tidigare max värden uppmätt på Sata 2 och då nya moderkort har Sata 3 stöd, så hittar du anledningen till våra önskemål. Om disken stöder Sata 3 så kan du ändå plugga den i en Sata 2 plats.
För en mekanisk disk ser jag ingen anledning att krydda med Sata3 som det ser ut nu.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem

Gräddfil lyx
Crucial disken finns dock redan och börjar komma ner i pris.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem

Mycket besviken över de preliminära siffrorna.

Permalänk

Intel först med 25nm. Några andra företag som skiftar till 25nm samtidigt?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av SuperChefen:

Hur länge håller en sån här disk?

tror dom sa att hållbarheten är 7-10 dagar beroende på temperaturen. 22-25 grader så kan den hålla upp till 14 dagar...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tror inte att Intel kommer vara snabbast, men vem bryr sig om 10-20% skillnad i hastighet om kostnaden per Gb är hälften mot nuvarande priser.
En modern SSD springer i cirklar runt vilken mekanisk disk som helst som systemdisk (random I/O) oavsett om den ger 250 eller 300 Gb/s sekventiellt, vem vid sina sinnes fulla bruk använder en SSD till nått annat

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Förkortningarna betyder ju faktiskt X25-Mainstream och X25-Extreme Performance.

Jag tror X25-E betyder Enterprise. Inte Extreme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

En modern SSD springer i cirklar runt vilken mekanisk disk som helst som systemdisk (random I/O) oavsett om den ger 250 eller 300 Gb/s sekventiellt, vem vid sina sinnes fulla bruk använder en SSD till nått annat

Varför skulle man inte använda den till annat om det går att få en 300GB för hyfsat pris i framtiden? Min huvuddisk ligger på 200GB använt och då har jag allt jag behöver på den. Dokument, spel, musik m.m.

Det vore det smutt att ha en SSD för Frapsning, men det är lite väl lyxigt kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Mycket besviken över de preliminära siffrorna.

Jag håller inte med om detta.

Intel är ett smart företag. Dem fattar att det inte är siffrorna i hastighet som avgör SSD marknaden (de, ligger fortfarande runt top 10 i sekventiell). Det är priset som gör så att SSD diskar inte säljer så mycket som dem borde kunna. Istället för att förbättra siffrorna 10-20 MB hit och dit försöker dem sänka priserna markant för att ta marknaden, vilket jag tror kommer lyckas.

Skrivmässigt är det bra att dem ökar hastigheten lite, men egentligen behöver man inte så snabb skrivning på SSD.

Villl man ha snabbare siffror kan man köpa 2 st intel å köra RAID, snabbare, mer kapacitet och billigare än konkurrenterna.
(dem är väl fortfarande typ dem enda som stödjer TRIM i RAID).

Däremot vore det kul att se en enthusiast serie från Intel. Då dem sitter på extremt stora research resurser borde dem lätt kunna bygga brutalt snabba SSD för den lilla delen av marknaden, typ som deras extreme serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Skrivmässigt är det bra att dem ökar hastigheten lite, men egentligen behöver man inte så snabb skrivning på SSD.

Klart man behöver så snabb läsning och skrivning (sekventiell) som det går att få. Det är en faktor att avväga precis som de andra vid köp, sen får man själv bestämma hur mycket vikt man lägger på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Klart man behöver så snabb läsning och skrivning (sekventiell) som det går att få. Det är en faktor att avväga precis som de andra vid köp, sen får man själv bestämma hur mycket vikt man lägger på den.

Tror han/hon syftar på att den gamla SSDn är så snabb så att man inte märker nån "större" skillnad. Det dom flesta är ute efter är bättre pris / GB nu för tiden, fast med åtminstone bibehållen prestanda från låt oss säga G2 modellen.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Ska du installera din G2 i din laptop då? För en laptop är det ju bra att G2 är specad till halva effekten av G3.

Jag äger ännu inte en SSD så jag frågar dig: har du din SWAP-fil på hårddisken eller SSDn på din stationära? Se mitt förra inlägg.

Jag har SWAP-filen avstäng eftersom jag har 8GB ram, behöver jag sätta på den så har jag den på en raid0 array med 2st Samsung F3.

Jag ska sälja min bärbara så där åker inte G2:an in, utan den säljer jag för att finansiera inköpet av G3 300GB

Skrivet av Buio:

Klart man behöver så snabb läsning och skrivning (sekventiell) som det går att få. Det är en faktor att avväga precis som de andra vid köp, sen får man själv bestämma hur mycket vikt man lägger på den.

Alltså det är inte det som är den primära saken med SSD. Små läsningar/skrivningar, svarstid och IOPS är det som ger den största märkbara skillnaden med en SSD. Kan nästan lova att du inte märker någon skillnad under vanlig användning mellan en disk som har 200 MB/s i skriv/läs och en som har 300 MB/s läs/skriv. Anledning är att man inte ofta skriver eller läser stora filer från en OS-disk. Program och spel brukar använda sig av mindre filer så den där teoretiska maximala läs/skrivhastigheten kommer inte till nytta så ofta.

Har en polare som har en SSD som ska vara snabbare än min (och är det i olika SSD tester) men min startar Windows snabbare och är allmänt snabbare trots att speccsen säger att den inte ska vara det. Så stirra dig inte blind på de uppgiva hastigheterna, läs tester och se hur de presterar i praktiken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Intel först med 25nm. Några andra företag som skiftar till 25nm samtidigt?

Micron Technology (har märket Crucial) och Intel äger ju IM Flash Technologies tillsammans där man forskar och tillverkar NAND Flash Memory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Varför skulle man inte använda den till annat om det går att få en 300GB för hyfsat pris i framtiden? Min huvuddisk ligger på 200GB använt och då har jag allt jag behöver på den. Dokument, spel, musik m.m.

Det vore det smutt att ha en SSD för Frapsning, men det är lite väl lyxigt kanske.

Klart det vore skönt att köra allt på en SSD disk, men det är lite som att köra GTX480 i sli på en 1680x1050 skärm eller en i7 980X, det går lite snabbare men det är så over kill att har man en begränsad budget kan man göra något vettigare för pengarna.

Varför betala tjugo trettio gånger mer per Gb lagring för en skillnad som är så lite att den knappt märks.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

(dem är väl fortfarande typ dem enda som stödjer TRIM i RAID)

Håller med i övrigt men intel stödjer inte TRIM i RAID, om det inte har kommit något nytt. Nyheten som det pratades om förr var att man kunde få TRIM i RAID-läget på kontellerkortet, men det fungerade inte om du körde raid på SSD-diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Varför skulle man inte använda den till annat om det går att få en 300GB för hyfsat pris i framtiden? Min huvuddisk ligger på 200GB använt och då har jag allt jag behöver på den. Dokument, spel, musik m.m.

Min systemdisk, Intel 160 GB SSD, ligger på 125 GB använt, av 148. Och då har jag bara spel, program och dokument på den.
Och spel har jag tvingats avinstallera en del för att den började bli för full, har massa spel i steam jag hade velat ha installerade men som jag avstår från att installera då jag inte vill byta disk för steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Anandatech skrev något om halva priset vilket är precis vad jag har väntat på.
Tänker dock vänta ett tag för att se vad konkurrenterna kan tänkas prestera.

Det är ju bara att glömma, inte en chans att de halverar priset per GB till slutkund.

De lägger sig förmodligen som bäst några hundra under nuvarande motsvarigheter (blir gärna motbevisad men har inga större förhoppningar).

Permalänk
Medlem

Bra nyhet. Min 2 veckor gamla vertex 2 dog idag. Den vaknade inte från gårdagens hibernate. Denna disk från Intel hade ju varit en vettig ersättare, då den har kryptering och längre livslängd än deras förra iaf. Hur livslängden står sig mot Sandforce 1200 vet jag inte. Någon som vet?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Klart det vore skönt att köra allt på en SSD disk, men det är lite som att köra GTX480 i sli på en 1680x1050 skärm eller en i7 980X, det går lite snabbare men det är så over kill att har man en begränsad budget kan man göra något vettigare för pengarna.

SSD är ändå dyrt så har man begränsad budget kanske det är lika bra att köpa HDD istället. Det märks inte så stor skillnad när allting ändå är igång. Skillnaden finns där, visst men allting är ju relativt. Precis på samma sätt som för övrig lagring utöver systemdisk alltså. Det handlar bara om var man själv drar linjen. I övrigt så är väl i princip alla bärbara med SSD på det sätt jag hade tänkt mig använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det är ju bara att glömma, inte en chans att de halverar priset per GB till slutkund.

De lägger sig förmodligen som bäst några hundra under nuvarande motsvarigheter (blir gärna motbevisad men har inga större förhoppningar).

Det var precis det de gjorde med X2an...
Betydligt närmare halvering i pris än ett par hundra kan jag nästan lova att det kommer bli nu också.

Permalänk
Medlem

SATA3 kontroller kunde dom faktiskt ha lagt på, 270MB/s read låter som den slår i taket för SATA2 standarden än att kontrollern/minneschippen tar stopp. Har nog inte sett någon SATA2 SSD komma högre än ~270MB/s.
Men slumpmässiga operationer var det en klar förbättring och det är trots allt största poängen med SSD så intressant är den allt om dom lägger den på en bra prisnivå.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Visst slår den i SATA2-taket för sekventiella läsningar. Men det är irrelevant i praktiken så varför lägga en massa pengar på det?

Permalänk
Medlem

Snabbare sekventiella läsningar är aldrig irrelevant, kanske mindre viktigt men knappast irrelevant. Jag hade hellre lagt några hundringar extra om jag fick en disk som är exakt likadan förutom SATA3 och 400/300MB/s i sekventiella läs/skrivningar. Jag packar ofta upp rarfiler och liknande och där spelar det helt klart in.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Meh. Värdelöst att den drar mer ström än en G2 för oss som vill ha den i en laptop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av echo:

Det var precis det de gjorde med X2an...
Betydligt närmare halvering i pris än ett par hundra kan jag nästan lova att det kommer bli nu också.

Dessutom är marknaden rätt ny och att ligga mycket lägre i pris än sina konkurrenter gör troligen att de tar en större del av kakan, vilket kanske kan vara strategiskt fördelaktigt.

Permalänk
Inaktiv

Hur kommer det sig att man aldrig ser 3,5 ssd utan endast 2,5? - är det tekniken som är omöjlig i den skalan, någon som vet?

Inser att priset blir absurt med 3,5 men finns annan begränsning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Setesh:

Hur kommer det sig att man aldrig ser 3,5 ssd utan endast 2,5? - är det tekniken som är omöjlig i den skalan, någon som vet?

Inser att priset blir absurt med 3,5 men finns annan begränsning?

Solid State-diskar (SSD) - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sorgligt att Swecs läsare inte vet om att vi visst maxat vad SATA2 klarar av.

Vidare tycker jag det är sorgligt att Swecs läsare inte känner till att mekaniska diskar tjänar på SATA3 då SATA3 inte bara stödjer högre hastigheter, men också stödjer fler enheter per kanal. Färre kablar helt enkelt...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av Old KnotVillage:

tror dom sa att hållbarheten är 7-10 dagar beroende på temperaturen. 22-25 grader så kan den hålla upp till 14 dagar...

Snacka om moget svar.

Har hört att man bara kan skriva ett visst antal gånger till SSD, men håller de lika länge som en vanlig HDD eller är det begränsat? Om man har igång datorn 24/7 hela tiden, lirar lite då och då, sitter på msn, spotify, surfar, ja.. Som en vanlig människa.. Hur länge håller den?