Open-Source - Guldgruva för kommunerna

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det oftast "vi kör windows" och där var diskussionen slut.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pappy:

Tyvärr så är det oftast "vi kör windows" och där var diskussionen slut.

Snarare är det väl så att med Windows så får man en prislapp för kalaset eftersom alla kommuner MÅSTE följa "Lagen om offentlig upphandling, LOU.......

Redhat samt Novell är väl de somn klarar att skicka in ett anbud men det hamnar då oftast för högt.... eller innehåller ett anbud som inte klarar alla "Skall-krav".

Det största "kalaset" som då just nu rullas ut är då Stockholms kommuns Windows7-utrullning....
Allt med en "prislapp"....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Såg en konferens med Linus från 2009, som någon av skribenterna länkade till. Där talade man bland annat om att virtualisering är en fantastisk möjlighet för Linuxdistributioner.
Säg att du tar fram *nix-anpassade program där beräkningskraften finns på servern och endast dialogrutor etcetera finns på de lokala burkarna. Om jag förstod en tekniker rätt, så skulle denna förändring i systemtänkande spara pengar. Ungefär som 38 sysadmins för 100000 användare, som någon skrivit om. Så lite data som möjligt skulle skickas över nätverket för att spara bandbredd, om jag förstod honom rätt.
Affärssystem (bokföring, CRM, redovisning), diariesystem, med mera.

På vilket sätt skiljer sig detta från Microsofts moln-strategi, vilken han menade var annorlunda?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Snarare är det väl så att med Windows så får man en prislapp för kalaset eftersom alla kommuner MÅSTE följa "Lagen om offentlig upphandling, LOU.......

Redhat samt Novell är väl de somn klarar att skicka in ett anbud men det hamnar då oftast för högt.... eller innehåller ett anbud som inte klarar alla "Skall-krav".

Det största "kalaset" som då just nu rullas ut är då Stockholms kommuns Windows7-utrullning....
Allt med en "prislapp"....

Funderar på om upphandlingskriterierna skulle kunna omformuleras för att kunna ta hänsyn till att främja konkurrensen, det vill säga att mildra Microsofts dominans. Man skulle kunna motivera att inte acceptera det lägsta anbudet då. Skulle Microsoft då klandra beslutet, så hamnar rättsfrågorna i gränstrakten "offentlig upphandling" vs "konkurrenslagstiftning", såklart båda EU-rätt och EU-domstolen (tidigare EG) får upp frågorna på sitt bord. Då får även kommissionens tjänstemän lov att förklara sig när vilken lagstiftning ska få företräde och varför. Låt oss säga en minst tioårig process för den som vågar.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wereaz:

Funderar på om upphandlingskriterierna skulle kunna omformuleras för att kunna ta hänsyn till att främja konkurrensen, det vill säga att mildra Microsofts dominans. Man skulle kunna motivera att inte acceptera det lägsta anbudet då. Skulle Microsoft då klandra beslutet, så hamnar rättsfrågorna i gränstrakten "offentlig upphandling" vs "konkurrenslagstiftning", såklart båda EU-rätt och EU-domstolen (tidigare EG) får upp frågorna på sitt bord. Då får även kommissionens tjänstemän lov att förklara sig när vilken lagstiftning ska få företräde och varför. Låt oss säga en minst tioårig process för den som vågar.

Jo det finns redan en utredning om detta från 2007 som tyvärr verkar ha gått i stå....

Den osynliga infrastrukturen - om förbättrad samordning av offentlig IT-standardisering

och vidare pdf-dokumenten

Sedan verkar ju öppenkällkodsrörelsen mer sysselsatt med att hata Oracle, Adobe samt Nvidia isf för att ta tag i problemet !

En annan mycket viktig pusselbit är kommande Samba 4 som då möjliggör mixade lösningar.
Tex kan ju inte en teknisk avdelning köra annat än Windows pga CAD-misären.

Med ett fungerande Samba4 kunde en kommun då flytta över stora grupper av användare till andra öppna lösningar samt då slippa tunga kostnader för servrar och då köra mixade lösningar.

Jag själv har inget större hopp om en lösning.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wereaz:

Såg en konferens med Linus från 2009, som någon av skribenterna länkade till. Där talade man bland annat om att virtualisering är en fantastisk möjlighet för Linuxdistributioner.
Säg att du tar fram *nix-anpassade program där beräkningskraften finns på servern och endast dialogrutor etcetera finns på de lokala burkarna. Om jag förstod en tekniker rätt, så skulle denna förändring i systemtänkande spara pengar. Ungefär som 38 sysadmins för 100000 användare, som någon skrivit om. Så lite data som möjligt skulle skickas över nätverket för att spara bandbredd, om jag förstod honom rätt.
Affärssystem (bokföring, CRM, redovisning), diariesystem, med mera.

På vilket sätt skiljer sig detta från Microsofts moln-strategi, vilken han menade var annorlunda?

Ja, det är precis det jag menar. Det blir enormt stora besparingar med tunna klienter SunRay. Det är ett gammalt koncept som konstigt nog inte slår igenom. Varför undrar jag. T.ex. en bank sparade 94% av sin energikostnad genom att gå över till SunRay. För att inte tala om minska på antalet admins. 38 admins på 19.000 klienter, det blir 500 användare per admin. Jag tror att om man kör vanliga pc burkar så krävs det fler admins? Hur många admins krävs det per 500 användare i en vanlig MS miljö? 10st?

Molnet är precis samma koncept och ide, fast i ny tappning. Inget nytt egentligen.

Själv kan jag tänka mig att köra t.ex. en webläsare på en klen laptop och köra allt via molnet, visst. Det sparar energi. Men för att göra vettiga saker, så vill jag köra allt på servrar jag äger. Det ska vara mina servrar. Mina data ska inte finnas i nåt moln som jag inte har kontroll över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Snarare är det väl så att med Windows så får man en prislapp för kalaset eftersom alla kommuner MÅSTE följa "Lagen om offentlig upphandling, LOU.......

Redhat samt Novell är väl de somn klarar att skicka in ett anbud men det hamnar då oftast för högt.... eller innehåller ett anbud som inte klarar alla "Skall-krav".

Det största "kalaset" som då just nu rullas ut är då Stockholms kommuns Windows7-utrullning....
Allt med en "prislapp"....

Läs senaste Skolvärden (tidning för lärare) så ser man hur väl det funkat i kärnverksamheten.. eller ska vi säga hur väl det INTE fallit ut.
(Jag sitter inte i Stockholms kommuns förvaltning utan refererar bara till tryckt media).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saddam:

Själv kan jag tänka mig att köra t.ex. en webläsare på en klen laptop och köra allt via molnet, visst. Det sparar energi. Men för att göra vettiga saker, så vill jag köra allt på servrar jag äger. Det ska vara mina servrar. Mina data ska inte finnas i nåt moln som jag inte har kontroll över.

Du låter som Larry Ellison! Det är några år sedan Larry gick hårt åt molnet konceptet och helt riktigt påpekade att det var mer buzz är ny teknik. I mycket används molnet som ett buzz-ord för att sälja in sina produkter och få dem att framstå som bleeding edge.

Det finns nog en annan vinst med tunna klienter, förutom energibesparing: företag hade fått bort underhållnings-PC-stationer som stjäl skrämmande mycket arbetstid. Jag kommer inte exakt ihåg, men har för mig att undersökningar visat att i vissa branscher försvinner 30% av arbetstiden i tomma intet, mycket beroende på nöjesanvändning av PC-stationerna.

Permalänk
Avstängd

Nja, jag tänkte mer på Googles lösning när jag säger att kan tänka mig köra surf och mail via molnet. En billig nettop med Google OS som bara startar webläsaren.

Men helt riktigt är molnet ett urgammalt koncept. Härstammar från tiden när stordatorer regerade på typ 60 talet: alla satt med terminaler med 300bps modem kopplade till en stordator. Sen kom PC och alla började köra egna individuella maskiner. Nu är det på väg tillbaka till centraliserade datorer, men nu kallas det "molnet". Inget nytt under solen.

Men, om man har en enda egen Unix/Linuxserver som man själv sköter om, och tunna klienter så är det inte alls mycket jobb. Jämfört med att ha t.ex. 4st Windows datorer hemma som ska patchas, virus skyddas, installeras program på, omformateras, etc. Urk.

Permalänk
Medlem

Ja, hur funkar det med tunna klienter nuförtiden:

  • Kan man spela upp HD-filmer i en flashplayer (som YouTube men inte nödvändigtvis med YouTube-matrial)?

  • Funkar det att delta i webinarer?

  • Funkar e-möten/e-resor/videokonferanser (kärt barn har många namn...)?

  • Kan man plugga in ett USB-minne och använda det utan att behöva "nörda" sig?

  • Går det att koppla in en lokal skrivare via usb?

  • Är det möjligt att köra iTunes och synka sin iPhone? Eller motsvarande för Android? Eller vilken telefon som helst?

  • Går det att koppla in hjälpmedel för tex synskadade?

Inget av detta fungerade förra gången (runt 2004-2005) jag aktivt använde en SunRay. Men som jag ser det så är det tämligen basala saker som bara måste fungera.

(...ja, jag vet att iPhone inte fanns 2004-2005 och att HD-material var tämligen ovanligt...)

Permalänk
Avstängd

Öppen källkod är ju på gång i vissa kommuner:
Fler datorer i skolan när Motala kommun satsar på Linux - Press - Proact

Kivos

Finns exempel från utlandet där skolor också helt har gått över tilll Linux:
Pardus 2009.2 Linux at JCS! | Jordan Catholic School

Finns även företag som går över. Överskottsbolaget som i stort sett inte hade några IT lösningar alls förut valde en Linuxlösning. Det var nog lättare för dem eftersom de inte var "inkörda" på MS office eller bundna av några långtidsavtal och satt i knäet på några Microsoft konsulter sen tidigare:
Thin Clients - IGEL Technology - Retail

De valde en lösning med tunna klienter eller "molnet" som en del säger. Så nog är det saker på gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Du låter som Larry Ellison! Det är några år sedan Larry gick hårt åt molnet konceptet och helt riktigt påpekade att det var mer buzz är ny teknik. I mycket används molnet som ett buzz-ord för att sälja in sina produkter och få dem att framstå som bleeding edge.

Det finns nog en annan vinst med tunna klienter, förutom energibesparing: företag hade fått bort underhållnings-PC-stationer som stjäl skrämmande mycket arbetstid. Jag kommer inte exakt ihåg, men har för mig att undersökningar visat att i vissa branscher försvinner 30% av arbetstiden i tomma intet, mycket beroende på nöjesanvändning av PC-stationerna.

Nördar inom alla områden är långt för mainstream, så därför är det lätt att sälja det som något nytt. Du har näringskedjan nörd (forskare)-->
übernerd (forskningschef och därför kombinationen tyska och engelska)-->
överstepräst (VD)-->
präst (mellanchefen)-->
församlingen av konsumenter (som kan vara nördar inom andra områden).

Men till försvar av den vanlige användaren måste jag säga att beräknat bortfall på trettio procents arbetstid innebär att vi redan idag har sex timmars arbetsdag och att det kommunisterna försöker sälja in som något nytt (buzz-wordet "sex timmars arbetsdag åt alla!") redan existerar. Såklart. Cheferna definierar en arbetsinstruktion och när medarbetaren blivit skickligare på denna arbetsuppgift efter några månader på jobbet så uppstår denna dötid. Istället för att söka ny sysselsättning, så strösurfar man istället. Men den enes konsumtion är den andres produktion.
Arbetsgivarna i landet kan härmed hålla igen lönerna i åtminstone tretton år på tjänstemannasidan eftersom två procentig löneökning i tretton år leder till att man tagit igen produktionsgapet på trettio procent.

Vilka program finns i offentlig sektor som den vanlige användaren nyttjar som är anpassningsbar till tunna klienter? Det har skrivits om diariesystem, affärssystem, bokningssystem etcetera. Jag misstänker att det är spridda leverantörer till dessa som inte kommunicerar inbördes.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

På min skola kör man bland annat SunRay men jag kan tycka att det är ganska segt. Vad kan det bero på, gamla servrar?

Permalänk

Om du inte kan göra vad du måste göra på skolans dator upptill högskolan i Linux så är du komplett efterbliven. Firefox, GIMP, Open Office och NetBeans löser problem.

Men vad jag framför allt undrar är varför man inte bara kan gå över till ODF på Windows. Skulle inte förvåna mig om att det står i avtalet att de inte får byta. Typiskt MS.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Windows är som BMW, man får med 3 års fri service och vagnskada. Linux är som en gammal bil, gratis men kostar å andra sidan i underhåll och försäkringar.

Windows är som BMW anno 1980 och Linux är som en Mercedes-Benz E500 2010 som håller i decennium. Windows är som Nordkorea medan Linux är Schweiz. Windows är James Cameron(han bakom alla sunk filmer) medan Linux är Molière.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Katjing:

På min skola kör man bland annat SunRay men jag kan tycka att det är ganska segt. Vad kan det bero på, gamla servrar?

Japp. Det är servrarna som måste uppgraderas med mer CPU och RAM. Så slipper man uppgradera alla era 100 tals SunRay ute i salarna, de rörs inte. Tänk att uppgradera 100 tals PC när de börjar bli sega...

Skrivet av Fnorken:

Ja, hur funkar det med tunna klienter nuförtiden:

  • Kan man spela upp HD-filmer i en flashplayer (som YouTube men inte nödvändigtvis med YouTube-matrial)?

  • Funkar det att delta i webinarer?

  • Funkar e-möten/e-resor/videokonferanser (kärt barn har många namn...)?

  • Kan man plugga in ett USB-minne och använda det utan att behöva "nörda" sig?

  • Går det att koppla in en lokal skrivare via usb?

  • Är det möjligt att köra iTunes och synka sin iPhone? Eller motsvarande för Android? Eller vilken telefon som helst?

  • Går det att koppla in hjälpmedel för tex synskadade?

Inget av detta fungerade förra gången (runt 2004-2005) jag aktivt använde en SunRay. Men som jag ser det så är det tämligen basala saker som bara måste fungera.

SunRay klarar inte av att visa video bra än. Det är ju servern som kör alla program, och bl.a. skickar bilder över nätet till klienten. Men det är på väg, pratade med en SunRay utvecklare och han sade inofficiellt så arbetas det med video internt i Oracle. Målet är att en SunRay3 ska visa 720p. Dock sa han att begränsningen inte är nätverket, utan begärningsnen är RAM i klienterna. SunRay 3 har mer RAM än SunRay 2, därför ska SunRay 3 klara 720p.

Angående USB så ska det funka nu på det stora hela. Ibland strular det dock om du kör ovanlig hårdvara. Folk kopplar in printers etc i SunRay.

Man kan ju även köra SunRay över TCP/IP. När man bootar så kan man i BIOS, knappa in en IP adress som SunRay ansluter sig till. Eftesom SunRay kör UDP och ett fiffigt protokoll så går det helt laggfritt, än om man körde TCP/IP. Det krävs typ 100kb/sek och ping under 300 msek för helt laggfritt. Det går bra att köra med servern i annat land, många kör så. Det finns även VPN i SunRay bios, så man kör tunnlat över nätet. Detta är bra om man tänker på säkerhet. VDns laptop kan ju bli stulen eller hackad. Med SunRay och ett trådlöst 3G modem med servern i annan stad/land, så kan folk stjäla SunRay utan säkerhetsrisk, för det finns inga data i klienten, den är ju som en mus eller tangentbord. Inga gryningsräder heller, om en myndighet gör razzia. Varsågod, servern är i annat land. Piratebay borde köra SunRay. Det finns även SunRay som är utformade som en laptop, med inbyggd skärm från "Tadpole". En trådlös 3g modem så är allt säkert.

Kör man Linux/OpenSolari så kan jag rekommendera att försöka köpa en gammal SunRay klient och installera mjukvaran och testa SunRay. Mycket coolt. Fast, det finns ju även klient som Windows program och Mac program. Så man kan koppla upp sig mot servern via Windows programmet, precis som om det vore en klient. Går smidigt, och kanske bättre än VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Man kan ju även köra SunRay över TCP/IP. När man bootar så kan man i BIOS, knappa in en IP adress som SunRay ansluter sig till..

För det första, det finns inget BIOS i sun rays. Det finns däremot en firmware.
För det andra, det är inte under "boot" du gör det. Du slår upp gui-firmwaren om du har en sådan installerad på din sun ray, för att tex nyttja vpn'et. Det kan du göra när som helst sålänge den är igång.

Rekommenderar inte under 20-30Mbit om du ska streama tex flash. Jag kör Sun Ray i hemmet och kört det på jobbet i något år och det suger oavsätt gigabit eller inte i video. Du har acceleration i vissa video-codecs om du kör Windows och Sun Ray-client-applikationen i Windows. För oss unix-människor får vi leva med värdelös video-streaming. Om du kör ett fönster på kanske 200x200 pixlar kanske du får video att fungera hyfsat.

Sun Rays är inget för elever, där mer och mer av materialet elever använder är just video. Dessutom går trenden på vanliga kontor och skolor åt att köra laptops för att vara lite mer flexibelt. Däremot finns det stora vinster man kan köra med sun rays för tex journalsystem, eller där du vill vara säker på att datat inte kan flyttas ut från din lokation.

Prismässigt är det faktiskt ofta billigare att köra med stationär dator+oem-licens med windows än att köra tex Sun Ray, VDI Core och Vmware View/Citrix Desktop. Du måste i alla lägen managera installationerna centralt ändå, och nuförtiden gör du det med samma verktyg så det spelar inte så stor roll om klienten är virtuell eller fysisk.

Permalänk
Avstängd

Jo, jag känner till att det egentligen är en firmware och inte en BIOS, men ville förenkla. T.ex. är inte heller den firmware som vi pratar om, installerad by default. Det får man göra manuellt.

Angående att köra video på SunRay, det kan ingen rekommendera. Det tror jag nämndes? Som du säger så får man laggfritt med ett fönster på runt 300x300 pixels. Om man kollar på youtube utan att maximera fönstret så går det bra. Måste man köra video så är inte SunRay rätt verktyg. Men för allt annat förutom video, så är SunRay ypperligt. T.ex. programmering, office arbete, surfa, etc. Min flickvän kör på SunRay och är nöjd. Hon kollar på youtube utan att maximera fönstret. Hon kör VirtualBox och även Windows XP, och det funkar bra för henne.

Prismässigt är det billigare med stationär dator? Jaså? Det kanske kan stämma, jag känner inte till priserna. Men du får ju ner antalet admins oerhört med SunRay, och sparar energi. Och du slipper uppgradera PC-hårdvaran med några års mellanrum. Det är effektivare att administrera några servrar än att administrera 100 tals PC.

Hur mycket kostar lösningarna då? Du verkar ju känna till priserna? Vore kul att skissa lite.

Företag med 250 anställda och kör tunna klienter
A) SunRay klienten kostar nytt 2000kr och skrivs av snart. Du behöver aldrig mera köpa mera hårdvara ute till användarna, eller uppgradera. SunRay kan du behålla i 10-20 år utan problem. Precis som tangentbord och mus. Mao, klient hårdvaran är engångskostnad och man betalar aldrig mera för hårdvaran till användarna.
B) SunRay mjukvaran går på några 100 lappar per klient varje år, har jag för mig?
C) Servern måste du uppgradera och administrera då och då. Den kostar pengar. T.ex. om man köper en server med 8st Intel Nehalem-EX så kan den själv driva 200-300 normala kontorsarbetare (som inte kollar på video). En core kan driva 5st SunRay normala användare (dvs 320 användare), en annan tumregel är att i artificiella stresstester så en användare som tokjobbar och stressar servern kräver 700MHz cpu kraft (dvs 183 användare). Mao, vi kan säga att en server kan driva 250 användare. Vad kostar en sån server?
D) VDI, VirtualBox och sånt - jag vet inte alls vad de kostar men det kanske du vet?
E) Till 250 användare + några servrar så räcker 1 admin.
F) Vad ska man ta upp mer? Windows licenser och Office licenser? Men det blir ju samma kostnad även för PC lösningen, så ska man ta upp bara det som skiljer kanske? Eller vad tycker du?

Jämför med PC för ett företag med 250 anställda:
AA) 250 st stationära PC som kräver underhåll. Vad kostar de styck? Företagsdatorer brukar vara ganska dyra, väl? Typ 3000-4000kr st? Jag menar, bara en kontorsstol går på 4000kr?
BB) En normalkraftig server för lite smått och gott.
CC) Hur många Windows admins krävs till 250 användare? Har du nån aning?
DD) Vad ska man ta upp mer?

Det vore intressant att se en snabbskiss över olika kostnaderna för olika företagslösningar? Du verkar ha lite hum och kanske kan rätta mig var jag har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jo, jag känner till att det egentligen är en firmware och inte en BIOS, men ville förenkla. T.ex. är inte heller den firmware som vi pratar om, installerad by default. Det får man göra manuellt.

Angående att köra video på SunRay, det kan ingen rekommendera. Det tror jag nämndes? Som du säger så får man laggfritt med ett fönster på runt 300x300 pixels. Om man kollar på youtube utan att maximera fönstret så går det bra. Måste man köra video så är inte SunRay rätt verktyg. Men för allt annat förutom video, så är SunRay ypperligt. T.ex. programmering, office arbete, surfa, etc. Min flickvän kör på SunRay och är nöjd. Hon kollar på youtube utan att maximera fönstret. Hon kör VirtualBox och även Windows XP, och det funkar bra för henne.

Prismässigt är det billigare med stationär dator? Jaså? Det kanske kan stämma, jag känner inte till priserna. Men du får ju ner antalet admins oerhört med SunRay, och sparar energi. Och du slipper uppgradera PC-hårdvaran med några års mellanrum. Det är effektivare att administrera några servrar än att administrera 100 tals PC.

Hur mycket kostar lösningarna då? Du verkar ju känna till priserna? Vore kul att skissa lite.

Företag med 250 anställda och kör tunna klienter
A) SunRay klienten kostar nytt 2000kr och skrivs av snart. Du behöver aldrig mera köpa mera hårdvara ute till användarna, eller uppgradera. SunRay kan du behålla i 10-20 år utan problem. Precis som tangentbord och mus. Mao, klient hårdvaran är engångskostnad och man betalar aldrig mera för hårdvaran till användarna.
B) SunRay mjukvaran går på några 100 lappar per klient varje år, har jag för mig?
C) Servern måste du uppgradera och administrera då och då. Den kostar pengar. T.ex. om man köper en server med 8st Intel Nehalem-EX så kan den själv driva 200-300 normala kontorsarbetare (som inte kollar på video). En core kan driva 5st SunRay normala användare (dvs 320 användare), en annan tumregel är att i artificiella stresstester så en användare som tokjobbar och stressar servern kräver 700MHz cpu kraft (dvs 183 användare). Mao, vi kan säga att en server kan driva 250 användare. Vad kostar en sån server?
D) VDI, VirtualBox och sånt - jag vet inte alls vad de kostar men det kanske du vet?
E) Till 250 användare + några servrar så räcker 1 admin.
F) Vad ska man ta upp mer? Windows licenser och Office licenser? Men det blir ju samma kostnad även för PC lösningen, så ska man ta upp bara det som skiljer kanske? Eller vad tycker du?

Jämför med PC för ett företag med 250 anställda:
AA) 250 st stationära PC som kräver underhåll. Vad kostar de styck? Företagsdatorer brukar vara ganska dyra, väl? Typ 3000-4000kr st? Jag menar, bara en kontorsstol går på 4000kr?
BB) En normalkraftig server för lite smått och gott.
CC) Hur många Windows admins krävs till 250 användare? Har du nån aning?
DD) Vad ska man ta upp mer?

Det vore intressant att se en snabbskiss över olika kostnaderna för olika företagslösningar? Du verkar ha lite hum och kanske kan rätta mig var jag har fel?

Känner inte riktigt att jag har tid att göra en så seriös uträkning just nu. Men jag har gjort en förstudie i ämnet förra året för Sundsvalls kommun och Sundsvalls Gymnasiet. Och det avgöra som gör att Sun Rays blir dyrare är att med den stationära datorn inklusive skärm osv. för 3500kr betalar jag bara 50kr för windows-licensen. Medan för Sun Ray-lösningen får man betala först Citrix/Vmware-VDI-licensen som är rätt dyr, en bra bit över 1000kr per user/år. Sedan en Windows Enterprise med SA-avtal för att ens få köra Windows, vilket kostar per user minst 3000kr tyvärr. Sedan kräver VDI-licensen någon form av virtuell server i botten i en HA. Vmware ESX kostar skjortan, och det gör även Citrix Xenserver med HA.

Problemet är att licenserna helt enkelt äter upp din vinst, och de flesta VDI-licenserna är också per år vilket gör att du inte heller kan räkna hem det på fler år. Medan du kan ha rätt långa livscykler på din stationära.

Men visst, kan du köra alla användare på sun rays kan du kanske med lite genomtänkt design få ner priset. Men risken är stor att företaget behöver för många undantag i stil med bärbara datorer osv. och då behöver du dubbel infrastruktur och springtekniker ändå. Sun Rays kan löna sig om du just jobbar mot utvecklare eller andra som använder sig av Solaris eller Linux på desktopen däremot.

Där jag jobbar nu har vi Sun Rays med Solaris 10 på skrivbordet. Då däremot blir det billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Men du får ju ner antalet admins oerhört med SunRay, och sparar energi.

Energibesparningarna är insignifikanta i sammanhanget. En normal kontorsdator under normal kontorsbelastning drar inte mer än ~80 W. Antag att datorn alltid är avslagen under natten, att man arbetar 226 dagar per år och att kilowattpriset är på 1 kr. Slutnotan för elkostnaden hamnar då på mindre än 220 kr per år och dator. Eventuella produktivitetsstörningar kostar mer än så.

Skrivet av saddam:

Och du slipper uppgradera PC-hårdvaran med några års mellanrum.

Vad du istället måste uppgradera med några års mellanrum är servrarna.

Alternativt uppgraderar du inte alls, vilket du inte heller behöver göra för PC:n (tummen upp om företaget planerar att behålla exakt samma system i mer än 10 år, vilket är den förlängda supportcykeln för Windows).

Skrivet av saddam:

A) SunRay klienten kostar nytt 2000kr och skrivs av snart. Du behöver aldrig mera köpa mera hårdvara ute till användarna, eller uppgradera. SunRay kan du behålla i 10-20 år utan problem. Precis som tangentbord och mus. Mao, klient hårdvaran är engångskostnad och man betalar aldrig mera för hårdvaran till användarna.

Ropa inte hej innan du är över bäcken.

Sun Ray 1 har med nöd och näppe passerat 11 års strecket och klarar bara upplösningar på upp till 1280x1024. Även om det tekniskt är korrekt att du säkerligen kan fortsätta använda dem i 10 år till, så tycker jag att det rent praktiskt är en stretch att fortfarande ha kvar dem idag.

Skrivet av saddam:

C) Servern måste du uppgradera och administrera då och då. Den kostar pengar. T.ex. om man köper en server med 8st Intel Nehalem-EX så kan den själv driva 200-300 normala kontorsarbetare (som inte kollar på video). En core kan driva 5st SunRay normala användare (dvs 320 användare), en annan tumregel är att i artificiella stresstester så en användare som tokjobbar och stressar servern kräver 700MHz cpu kraft (dvs 183 användare). Mao, vi kan säga att en server kan driva 250 användare. Vad kostar en sån server?

Ouch... det känns som ett mycket dålig val av server. En enskild server med åtta Nehalem-EX kommer att kosta multum eftersom en sådan server befinner sig i kategorin "super high end"/"specialbyggd". 250 personner som är inloggade samtidigt (daglig belastning i detta fall) kommer dessutom att totalflaska disk-I/O om du inte använder någon lagringskonfiguration som också kostar multum.

Glöm dessutom inte att du då verkligen placerar alla ägg i samma korg. Vad händer när "the mother of all servers" går ner?

Det är nog smartare om du väljer att sprida ut användarna på ett par mindre servrar istället.

Skrivet av saddam:

CC) Hur många Windows admins krävs till 250 användare? Har du nån aning?

En eller två tekniker. Best-practice bör ligga på två eller tre.

IT-grupper är tradionellt underbemannade och det är inte alls ovanligt att du stöter på 1:500 (deltidsanställd i detta fall? ). Större företag kan klara sig med ännu färre tekniker eftersom svårigheten huvudsakligen ligger i att få igång den första datorn och inte att lyckas installera dem 99 999 andra.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Öppen källkod är ju på gång i vissa kommuner:
Fler datorer i skolan när Motala kommun satsar på Linux - Press - Proact

Kivos

Finns exempel från utlandet där skolor också helt har gått över tilll Linux:
Pardus 2009.2 Linux at JCS! | Jordan Catholic School

Finns även företag som går över. Överskottsbolaget som i stort sett inte hade några IT lösningar alls förut valde en Linuxlösning. Det var nog lättare för dem eftersom de inte var "inkörda" på MS office eller bundna av några långtidsavtal och satt i knäet på några Microsoft konsulter sen tidigare:
Thin Clients - IGEL Technology - Retail

De valde en lösning med tunna klienter eller "molnet" som en del säger. Så nog är det saker på gång.

Tack för dina källor

Vill ha mer av detta!
Vet att Piratpartiet ville satsa på Open-Source i kommunerna vilket inte är så dumt imo..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weeblie:

Energibesparningarna är insignifikanta i sammanhanget. En normal kontorsdator under normal kontorsbelastning drar inte mer än ~80 W. Antag att datorn alltid är avslagen under natten, att man arbetar 226 dagar per år och att kilowattpriset är på 1 kr. Slutnotan för elkostnaden hamnar då på mindre än 220 kr per år och dator. Eventuella produktivitetsstörningar kostar mer än så.

Jag tycker inte det är irrelevant hur mycket ström som sparas. Det handlar om miljö för mig. Jag tjänar ganska bra, men släcker lampor hemma, byter ut hårdvara mot energisnåla saker, etc. Jag har definitivt råd att betala några kr extra i elavgift, men det är planeten jorden jag tänker på. Att slänga lite skräp på gatan är ingen stor grej att städa upp. Men när alla gör det, så blir det ganska mycket till slut.

Om alla företag kapade bort 94% av sin strömförbrukning med tunna klienter, så blir det en hel del till slut? Då minskas din siffra på 220kr/år för varje PC, ned till 13 kr.

Antag att du har många datorer, kanske 19.000 st. Då kostar bara strömmen 4.2 milj kr/år. Tänk om man kunde skära bort 94% av strömavgiften, ned till 0.25 milj kr/år istället? Jag tycker det inte är "insignifikant"?

Citat:

Vad du istället måste uppgradera med några års mellanrum är servrarna.

Detta är en av poängerna! Det är mycket enklare och billigare att uppgradera några servrar, än alla PC (vilket du måste göra).

Citat:

Alternativt uppgraderar du inte alls, vilket du inte heller behöver göra för PC:n (tummen upp om företaget planerar att behålla exakt samma system i mer än 10 år, vilket är den förlängda supportcykeln för Windows).

Öh... Vem kör på 10 år gamla datorer? MS Office och all ny mjukvara uppgraderas hela tiden och suger mer kraft och RAM. På mitt företag så uppgraderar vi till nya MS Office, VS Studio 2010, etc. Och då måste hårdvaran följa efter, vi uppgraderar hårdvara ofta. Hela tiden nya laptop/PC modeller som kommer in. Jag tror inte många sitter med single core, 256 MB RAM och urgamla Visual Studio / MS SQL Server etc? Mao, scenariot du målar upp torde inte förekomma i ett företag som försöker överleva i en konkurrensutsatt bransch?

Citat:

Sun Ray 1 har med nöd och näppe passerat 11 års strecket och klarar bara upplösningar på upp till 1280x1024. Även om det tekniskt är korrekt att du säkerligen kan fortsätta använda dem i 10 år till, så tycker jag att det rent praktiskt är en stretch att fortfarande ha kvar dem idag.

En av mina SunRay är kopplade till en 1280x1024 skärm. Det funkar bra att jobba med den, det är faktiskt den som min flickvän använder normalt. Hon har aldrig klagat. Nyare modeller klarar av två skärmar samtidigt. Prestanda är aldrig något problem. Kanske är upplösningen ett problem, men jag har hellre lite för liten skärm, än en 10 år gammal ultraseg maskin med 256MB RAM som swappar hela tiden när den försöker köra senaste Visual Studio eller MS Office.

Citat:

Ouch... det känns som ett mycket dålig val av server. En enskild server med åtta Nehalem-EX kommer att kosta multum eftersom en sådan server befinner sig i kategorin "super high end"/"specialbyggd". 250 personner som är inloggade samtidigt (daglig belastning i detta fall) kommer dessutom att totalflaska disk-I/O om du inte använder någon lagringskonfiguration som också kostar multum.

Glöm dessutom inte att du då verkligen placerar alla ägg i samma korg. Vad händer när "the mother of all servers" går ner?

Jag vet att man bör ha redundans. Förespråkar jag inte ZFS?

Det var bara ett exempel. Man bör ha flera PC datorer som reserv, men den extrakostnaden struntade jag också i.

Disk-I/O har man förstås en annan lagringsserver som sköter.

I vilket fall som helst så tror jag det är enklare att underhålla ett par st servrar, (patcha, uppgradera, etc) än 250 PC datorer som du ska underhålla (dra roliga skämt för, spela en låt för, etc)

Citat:

Det är nog smartare om du väljer att sprida ut användarna på ett par mindre servrar istället.

Absolut. Det var bara ett exempel.

Citat:

En eller två tekniker. Best-practice bör ligga på två eller tre.

IT-grupper är tradionellt underbemannade och det är inte alls ovanligt att du stöter på 1:500 (deltidsanställd i detta fall? ). Större företag kan klara sig med ännu färre tekniker eftersom svårigheten huvudsakligen ligger i att få igång den första datorn och inte att lyckas installera dem 99 999 andra.

Jisses! Menar du verkligen att man behöver 1-2 windows admins till 250 datorer plus dito servrar??? På mitt företag, med kanske 500 windows användare och Exchange servrar och allt möjligt, så är det många fler Windows admins än 2-4 st. Det är i själva verket en hel avdelning med flera tiotals personer. Kan inte du komma till mitt företag och berätta hur man gör? Jag lovar att du får hur mycket konsultuppdrag som helst. Du kommer att bli rik! Och jag kommer få en karriärboost för att man lyckas lägga ned en hel avdelning och spara massor av pengar. Yey! Om jag säljer in dig till IBM, Ericsson, HM, etc så tar jag 25% av alla 10 tals miljoner du drar in, vad sägs om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jisses! Menar du verkligen att man behöver 1-2 windows admins till 250 datorer plus dito servrar??? På mitt företag, med kanske 500 windows användare och Exchange servrar och allt möjligt, så är det många fler Windows admins än 2-4 st. Det är i själva verket en hel avdelning med flera tiotals personer. Kan inte du komma till mitt företag och berätta hur man gör? Jag lovar att du får hur mycket konsultuppdrag som helst. Du kommer att bli rik! Och jag kommer få en karriärboost för att man lyckas lägga ned en hel avdelning och spara massor av pengar. Yey! Om jag säljer in dig till IBM, Ericsson, HM, etc så tar jag 25% av alla 10 tals miljoner du drar in, vad sägs om det?

1-2st är inte orealistiskt.

På Sundsvalls kommun, med 8k användare och 15k-elever. Är det 10st som jobbar med IT-drift av då ca 350st servrar och xx antal tusen arbetsstationer. Det är också typ 12st springtekniker och helpdesk. Men de driftar ju inte själva infrastrukturen utan är användarsupport av olika slag.

Om vi räkar hela it-avdelningen är det alltså över 700 användare per it-anställd. Och räknar vi driften, vilket är det vi talar om. Så är det över 2300 användare per it-driftteknker.

Men det finns ställen där det är åt helt andra hållet. Där jag jobbar nu är det 14k users och vi är 800st på it-avdelningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag tycker inte det är irrelevant hur mycket ström som sparas. Det handlar om miljö för mig. Jag tjänar ganska bra, men släcker lampor hemma, byter ut hårdvara mot energisnåla saker, etc. Jag har definitivt råd att betala några kr extra i elavgift, men det är planeten jorden jag tänker på. Att slänga lite skräp på gatan är ingen stor grej att städa upp. Men när alla gör det, så blir det ganska mycket till slut.

Miljötänket är självklart en annan historia.

Skrivet av saddam:

Om alla företag kapade bort 94% av sin strömförbrukning med tunna klienter, så blir det en hel del till slut? Då minskas din siffra på 220kr/år för varje PC, ned till 13 kr.

Antag att du har många datorer, kanske 19.000 st. Då kostar bara strömmen 4.2 milj kr/år. Tänk om man kunde skära bort 94% av strömavgiften, ned till 0.25 milj kr/år istället? Jag tycker det inte är "insignifikant"?

4.2 miljoner kr/år är mycket för mig och dig, men för ett företag på 19 000 anställda är det en struntsumma. Glöm dessutom inte bort att även tunna klienter har skärmar och då oftast äldre och mer strömslukande sådana (CRT-skärmar är inte en ovanlig syn för äldre tunna klienter).

Skrivet av saddam:

Detta är en av poängerna! Det är mycket enklare och billigare att uppgradera några servrar, än alla PC (vilket du måste göra).

Jag har fortfarande inte sett en uträkning som stödjer detta påstående.

Skrivet av saddam:

Öh... Vem kör på 10 år gamla datorer? MS Office och all ny mjukvara uppgraderas hela tiden och suger mer kraft och RAM. På mitt företag så uppgraderar vi till nya MS Office, VS Studio 2010, etc. Och då måste hårdvaran följa efter, vi uppgraderar hårdvara ofta. Hela tiden nya laptop/PC modeller som kommer in. Jag tror inte många sitter med single core, 256 MB RAM och urgamla Visual Studio / MS SQL Server etc? Mao, scenariot du målar upp torde inte förekomma i ett företag som försöker överleva i en konkurrensutsatt bransch?

En av mina SunRay är kopplade till en 1280x1024 skärm. Det funkar bra att jobba med den, det är faktiskt den som min flickvän använder normalt. Hon har aldrig klagat. Nyare modeller klarar av två skärmar samtidigt. Prestanda är aldrig något problem. Kanske är upplösningen ett problem, men jag har hellre lite för liten skärm, än en 10 år gammal ultraseg maskin med 256MB RAM som swappar hela tiden när den försöker köra senaste Visual Studio eller MS Office.

Hur många företag sitter inte kvar på Windows XP än idag? Ett av huvudproblemen för Microsoft är just att företagen inte uppgraderar tillräckligt ofta. Även om 10 år hör till ovanligheterna så gör 6 år definitivt inte det (d.v.s. företagen hoppar över varannan release-cykel av Windows och Office).

IT-bolag, och då speciellt mjukvaruföretag, har oftast helt andra krav än det genomsnittliga bolaget. Tror du ärligt talat att det fungerar bra med 250 utvecklare som samsas på en enda åtta sockets Nehalem-EX server?

Dina klagomål på 10 år gamla PC:n är dessutom ännu mera sanna för 10 år gamla servrar. Jag lutar till och med mot att man måste uppgradera sina "tjocka" servrar oftare än vad man behöver uppgradera vanliga desktop-maskiner.

Skrivet av saddam:

Jag vet att man bör ha redundans. Förespråkar jag inte ZFS?

Det var bara ett exempel. Man bör ha flera PC datorer som reserv, men den extrakostnaden struntade jag också i.

Disk-I/O har man förstås en annan lagringsserver som sköter.

I vilket fall som helst så tror jag det är enklare att underhålla ett par st servrar, (patcha, uppgradera, etc) än 250 PC datorer som du ska underhålla (dra roliga skämt för, spela en låt för, etc)

Jag kan instämma med dig om att det troligen är lättare att bara underhålla ett par få servrar, men för företagen är den stora frågan om du samtidigt också sparar in pengar (alla risker och påverkan på produktiviteten inräknade).

Skrivet av saddam:

Jisses! Menar du verkligen att man behöver 1-2 windows admins till 250 datorer plus dito servrar??? På mitt företag, med kanske 500 windows användare och Exchange servrar och allt möjligt, så är det många fler Windows admins än 2-4 st. Det är i själva verket en hel avdelning med flera tiotals personer. Kan inte du komma till mitt företag och berätta hur man gör? Jag lovar att du får hur mycket konsultuppdrag som helst. Du kommer att bli rik! Och jag kommer få en karriärboost för att man lyckas lägga ned en hel avdelning och spara massor av pengar. Yey! Om jag säljer in dig till IBM, Ericsson, HM, etc så tar jag 25% av alla 10 tals miljoner du drar in, vad sägs om det?

Se Sidde's utmärkta svar.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weeblie:

4.2 miljoner kr/år är mycket för mig och dig, men för ett företag på 19 000 anställda är det en struntsumma. Glöm dessutom inte bort att även tunna klienter har skärmar och då oftast äldre och mer strömslukande sådana (CRT-skärmar är inte en ovanlig syn för äldre tunna klienter).

Om du nu pratar om 10 år gamla PC så har de ju samma problem med strömslukande skärmar.

Citat:

Jag har fortfarande inte sett en uträkning som stödjer detta påstående [att det är billigare att underhålla ett par servrar än 100tals PC + några få servrar.

Det är sunt förnuft. Se nedanför vad du själv skriver:

Citat:

Jag kan instämma med dig om att det troligen är lättare att bara underhålla ett par få servrar [än att underhålla många PC + servrar

Citat:

Hur många företag sitter inte kvar på Windows XP än idag? Ett av huvudproblemen för Microsoft är just att företagen inte uppgraderar tillräckligt ofta. Även om 10 år hör till ovanligheterna så gör 6 år definitivt inte det (d.v.s. företagen hoppar över varannan release-cykel av Windows och Office).

Många företag kör på WinXP, ja. Men de kör senaste Office och senaste VS Studio, så med jämna mellanrum så uppgraderar de hela tiden hårdvaran. Det finns väl inte många företag som kör gamla WinXP och gamla MS Word och gamla Visual Studio 6.0 - alla sitter med senste versionerna. Då kan du inte fortsätta med 256MB RAM. Hårdvaran uppgraderas alltid.

Citat:

IT-bolag, och då speciellt mjukvaruföretag, har oftast helt andra krav än det genomsnittliga bolaget. Tror du ärligt talat att det fungerar bra med 250 utvecklare som samsas på en enda åtta sockets Nehalem-EX server?

Nej, jag tror inte på 250 utvecklare på en sån server, utvecklare stressar hårdvaran mycket ibland t.ex. kompileringar kan vara tunga. Men 250 kontorsarbetare tror jag på.

Citat:

Dina klagomål på 10 år gamla PC:n är dessutom ännu mera sanna för 10 år gamla servrar. Jag lutar till och med mot att man måste uppgradera sina "tjocka" servrar oftare än vad man behöver uppgradera vanliga desktop-maskiner.

Inte nödvändigtvis. En server är (nästan) alltid kraftigare bestyckad än en PC och räcker därför längre.

Citat:

Se Sidde's utmärkta svar.

Sidde pratar om ren sysadmin. Jag pratar inte bara om det. Jag säger ju att det tar tid och resurser att patcha och uppgradera hårdvaran, felsöka hårdvaran, etc på 1000tals PC för hand. Så man måste räkna in alla de som gör det.

När det gäller trasiga (vilket typ aldrig händer) SunRay, så byter du ut den mot en ny på 1 minut. Pluggar in en ny. Klart. De kostar ju som ett dyrare tangentbord. Det kräver inte massa tekniker resurser att plugga in en ny SunRay.

Jag är inte övertygad än. Hur får ni det till att det är mindre resurskrävande att underhålla 10000tals PC + alla servrar än att underhålla endast servrarna? Du säger ju det själv:
"Jag kan instämma med dig om att det troligen är lättare att bara underhålla ett par få servrar än att underhålla många PC + servrar"

Permalänk
Avstängd

Jo nu kan jag inte själv på något sätt se att en SunRay-lösning är särskilt trovärdig....

Det största migreringsprojekt jag känner till är då LiMux som verkar rulla på.

muenchen.de - english version

Citat:

Status quo of the LiMux project March 2010:

100% (= 15.000) work stations using Firefox, Thunderbird and OpenOffice.org
3.000 work stations in four departments migrated to LiMux
all other units of the City Council started the migration to Linux in 2009

Sen hade IDG en artikel om detta som inte är särskilt rolig att läsa.

"Flopp för öppen källkod"

Flopp för öppen källkod - IDG.se

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det är sunt förnuft. Se nedanför vad du själv skriver:

Var en miss från min sida. Självklart är det enklare att uppgradera en enskild server, men jag har fortfarande inte sett någon (unbiased) uträkning där det klart visas att man för vanliga kontorsjobb sparar pengar på att använda tunna klienter (efter att ha räknat in alla faktorer).

Skrivet av saddam:

Många företag kör på WinXP, ja. Men de kör senaste Office och senaste VS Studio, så med jämna mellanrum så uppgraderar de hela tiden hårdvaran. Det finns väl inte många företag som kör gamla WinXP och gamla MS Word och gamla Visual Studio 6.0 - alla sitter med senste versionerna. Då kan du inte fortsätta med 256MB RAM. Hårdvaran uppgraderas alltid.

Hur vill du har det? Ska vi prata om vanliga kontorsarbetare eller om utvecklare?

Visual Studio är fullständigt irrelevant för vanliga kontorsarbetare och pratar vi om Office så är det vanligast att man stöter på Office XP eller 2003 i samband med Windows XP. D.v.s. versionerna utan "Ribbon"-interfacet och som klarar sig finfint med 256 MB RAM. Att ha en äldre dator betyder dessutom inte att man inte kan uppgradera dem med mer RAM.

Skrivet av saddam:

Nej, jag tror inte på 250 utvecklare på en sån server, utvecklare stressar hårdvaran mycket ibland t.ex. kompileringar kan vara tunga. Men 250 kontorsarbetare tror jag på.

Varför nämnder du då Visual Studio överhuvudtaget?

Är inte VS ytterliggare ett argument för att inte använda tunna klienter?

Skrivet av saddam:

Inte nödvändigtvis. En server är (nästan) alltid kraftigare bestyckad än en PC och räcker därför längre.

Om du jämför en enskild server med en enskild desktop-dator, ja. Men en server är definitivt inte kraftigare bestyckad om du räknar "resurser per användare". Om användarna klagar på att kontorsdatorerna börjar bli för långsamma kan jag garantera dig att de för länge sedan hade klagat på dem tunna klienterna (eller rättare sagt; på servern som tar hand om dem tunna klienterna).

Låt oss t.ex. kika på mängden RAM man har i datorerna idag. 4 GB verkar vara standard. Dra då bort 1 GB för Windows 7 själv och du har 3 GB kvar för applikationer. Vet du hur mycket det skulle kosta att stoppa in 250x3 = 750 GB RAM i en enskild server (om det ens är möjligt för annat än superdatorer)? Konfigurerar du för mindre kommer din server att RAM-mässigt flaska långt tidigare än desktop-maskinerna, och detta utan att ha tagit hänsyn till att man senare kan uppgradera desktop-maskinerna med mer RAM.

Skrivet av saddam:

Sidde pratar om ren sysadmin. Jag pratar inte bara om det. Jag säger ju att det tar tid och resurser att patcha och uppgradera hårdvaran, felsöka hårdvaran, etc på 1000tals PC för hand. Så man måste räkna in alla de som gör det.

Patchning sker automatiskt med Windows Update. För domän-nätverk kan du centralt styra vilka patchar som ska installeras och när dem ska installera, allt utan att besöka dem enskilda datorerna. Uppgradering av hårdvara kräver inte ens en dedikerad person per 1000 användare (3 års livscykel och 1000 datorer < 1,5 datorer/dag).

Skrivet av saddam:

När det gäller trasiga (vilket typ aldrig händer) SunRay, så byter du ut den mot en ny på 1 minut. Pluggar in en ny. Klart. De kostar ju som ett dyrare tangentbord. Det kräver inte massa tekniker resurser att plugga in en ny SunRay.

Det kräver inte massa tekniker för att byta ut en kontorsdator heller.

Spring-teknikern kommer med en identisk dator, plockar ut hårddisken från den gamla, stoppar in den i den nya och allt är frid och fröjd. Om det är ett mjukvaru-problem blåser man installationen med en recovery-skiva.

Skrivet av saddam:

Jag är inte övertygad än. Hur får ni det till att det är mindre resurskrävande att underhålla 10000tals PC + alla servrar än att underhålla endast servrarna? Du säger ju det själv:
"Jag kan instämma med dig om att det troligen är lättare att bara underhålla ett par få servrar än att underhålla många PC + servrar"

Det är du själv som har dragit den slutsatsen.

Jag har bara sagt att 1:50 är extremt bra, 1:100 mycket vanligare och 1:500+ något som man dagligen stöter på ute bland skolorna.

Tech-support kommer du för övrigt inte undan med tunna klienter.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Spring-teknikern kommer med en identisk dator, plockar ut hårddisken från den gamla, stoppar in den i den nya och allt är frid och fröjd. Om det är ett mjukvaru-problem blåser man installationen med en recovery-skiva.

Plocka ur hårddisken, det låter sjukt onödigt i en värld av lagring av profiler centralt samt en central managering av installationerna.

Du har i nästan alla större organisationer en agent eller någon form av inventariesystem om vilka applikationer som ligger på datorn om du inte har virtuella applikationer syncade till användaren. Så när du byter ut en trasiga/strulande datorn så har du redan alla applikationer installerade i den nya datorn. Allt som krävs för att göra en ny dator lika dan som den gamla brukar vara att veta datornamnet på den gamla. Sedan sköter System Center, Zenworks, Alitirs eller vilken mjukvara du kör resten.

Att byta ut en tunn klient eller byta ut en tung klient med virtuella applikationer är ingen skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Att byta ut en tunn klient eller byta ut en tung klient med virtuella applikationer är ingen skillnad.

Om vi lägger in en parameter till, säkerhet, hur står sig då standardupplägget? Nu klagar vart och vartannat företag på att de har tekniska problem, och därför har uppgift X inte slutförts, så därför blir jag i alla fall lätt misstänksam på hur bra systemen i övrigt är upplagda.

Om vi håller oss till det som ni just nu diskuterar: hur bra är säkerheten för vanliga PC arbetsstationer? Är de krypterade som standard? Sparas information lokalt på dem, eller är strikta användarprofiler implementerade? Eller om Von Ankas sekreterare blir besluten på sin arbetsstation av Björnligan, hur mycket känslig information kommer i cirkulation. Jag frågar eftersom jag är intresserad av hur läget är.

Eftersom uppenbarligen stats- och privatanställda surfar bort skrämmande mycket arbetstid får jag också känslan av att all möjlig pest är installerade på dessa datorer, som Adobes flashplayer osv. Är det verkligen så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Eftersom uppenbarligen stats- och privatanställda surfar bort skrämmande mycket arbetstid får jag också känslan av att all möjlig pest är installerade på dessa datorer, som Adobes flashplayer osv. Är det verkligen så?

Jo jag kollade senast på hur man räddade chilenska gruvarbetare PÅ ARBETSTID med en klart godkänd Adobe Flash visning...... om det var via DN eller AB kommer jag inte ihåg.

"Hemska tider"....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Det blir rapport på det här!