Tva skarmar i ubuntu, samt svenska tecken nar man skriver

Permalänk
Medlem

Tva skarmar i ubuntu, samt svenska tecken nar man skriver

Hej!
Jag har nyligen installerat ubuntu 10.4 men har tva problem.
For det forsta sa kan jag, som synes, inte skriva nagra svenska tecken, samtidigt som en hel del symboler, tex @ ligger pa andra knappar an jag ar van vid, gar detta att l;sa pa nagot smidigt satt(kan inte gora fragetecken heller...)

For det andra sa har jag inte fatt bada mina skarmar att fungera. Jag har installerat ati catalyst control center, men nar jag ska aktivera den andra skarmen sa hittas bara ett okant grafikkort, som jag sedan inte kan gora nagot med.

Hoppas pa att det finns nagon vanlig sjal darute som kan hjalpa mig med detta, tack pa forhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannabiePro:

Hej!
Jag har nyligen installerat ubuntu 10.4 men har tva problem.
For det forsta sa kan jag, som synes, inte skriva nagra svenska tecken, samtidigt som en hel del symboler, tex @ ligger pa andra knappar an jag ar van vid, gar detta att l;sa pa nagot smidigt satt(kan inte gora fragetecken heller...)

For det andra sa har jag inte fatt bada mina skarmar att fungera. Jag har installerat ati catalyst control center, men nar jag ska aktivera den andra skarmen sa hittas bara ett okant grafikkort, som jag sedan inte kan gora nagot med.

Hoppas pa att det finns nagon vanlig sjal darute som kan hjalpa mig med detta, tack pa forhand!

Keyboard Layouten får man ju ställa in under installationen... Men men, gör så här:
Klicka System/Inställningar/Keyboard sen klickar du på flicken Layout (kör på engelska så kan stå något annat) sen är det bara att ändra till svenskt layout

Problemet du har med skärmen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med...

Tycker att du ska läsa igenom Innehållsförteckning

Så kan du grunderna

Permalänk
Medlem

Ojsan, tangentbordet var iaf lätt fixat, tack så mycket:)

Glömde förövrigt att nämna att jag har ett ati radeon 5770 (vilket just nu är det som visar bilden på den fungerande skärmen) och sedan så har jag min andra skärm kopplad till det integrerade grafikkortet vid namn ati radeon 4200.

Permalänk
Medlem

koppla båda skärmarna till ditt 5770 istället, jag är inte säker på om det går att använda både det integrerade och de diskreta samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WannabiePro:

Ojsan, tangentbordet var iaf lätt fixat, tack så mycket:)

Glömde förövrigt att nämna att jag har ett ati radeon 5770 (vilket just nu är det som visar bilden på den fungerande skärmen) och sedan så har jag min andra skärm kopplad till det integrerade grafikkortet vid namn ati radeon 4200.

Hmm... Har faktiskt ingen aning om hur du ska lösa det... Är det inte lättare att koppla båda skärmarna till 5770-kortet?

Permalänk
Medlem

Jo, jag antar att det är det bästa alternativet. Anledningen till att jag kopplade såhär var egentligen att jag inte ville förlora någon prestanda genom att låta det ena grafikkortet driva båda skärmarna, men det kanske är en högst marginell faktor?

Permalänk
Skrivet av WannabiePro:

Jo, jag antar att det är det bästa alternativet. Anledningen till att jag kopplade såhär var egentligen att jag inte ville förlora någon prestanda genom att låta det ena grafikkortet driva båda skärmarna, men det kanske är en högst marginell faktor?

Eftersom kortet är utvecklat för just det så är det nog ingen fara. Tror snarare att du förlora prestanda av att tvinga burken till att hantera signaler ifrån två olika kort.

Permalänk

X är inte så duktigt på att hantera flera GPUer så ifall du vill köra från 2 olika kort men fortfarande kunna flytta program mellan skärmarna får du köra med Xinerama som är jätteslött.

Så kör båda i samma graffekort.