PS3-hårddisk börjar nå sin gräns

Permalänk
Medlem

PS3-hårddisk börjar nå sin gräns

Jag har tredje generationens Playstation 3 med 80GB hårddisk och nu verkar det som att det är otroligt mycket skräp på den. Jag har bara 1500MB kvar på den trots att jag tvingats rensa alla mina filmer och musik. Nu ligger endast två stycken demos på hårddisken och resten antar jag är sparade spelfiler. Det kan väl knappast stämma att sparade spel tar upp så otroligt mycket utrymme? Sammanlagt har det kanske funnits ett trettiotal spel på PS3:an. Går det att göra något åt detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Byt hårddisk till en större eller ta bort gamla demon och speldata till spel du inte längre spelar.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twinlight:

Byt hårddisk till en större eller ta bort gamla demon och speldata till spel du inte längre spelar.

Det låter väl orimligt att ca 30 spel ska ta upp nästan 80GB. Finns det inget annat skräp som kan ha fastnat på disken? Cache eller liknande? Temporära filer som man lätt kan ta bort.

Permalänk
Medlem

30? tar garanterat upp 80 GB.

Permalänk
Medlem

Har inget PS3 själv men det måste ju gå att formatera om hårddisken?

Dock kommer ju alla saves osv försvinna....

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla all speldata för samtliga installerade spel.

Permalänk
Medlem

En del spel vill ju kopiera flera GB till hårddisken så det är nog det som är boven plus speluppdateringar.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Om jag köper en större hårddisk, är det någon särskild som bara fungerar till PS3 eller går vilken som?

Och hur blir det med mina gamla filer? Jag vill ju ha kvar ALL data som finns på den nuvarande disken till min nya, går det utan att förlora något?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan köra backup från System settings - Backup utility. Plugga i en extern disk i usb och kopiera över alltihopa. Sen sparar du senaste firmware på ett usbminne. Efter det skruvar du loss en skruv som sitter dold under en lucka på ps3an, tar bort plastluckan från fronten, drar ur disken, byter och skjuter tillbaka den nya disken. Skruvar igen luckan och startar upp ps3an med usbminnet i. Låter den uppdatera och starta om, kör konfiguration osv, gå till system settings - backup utility och väljer restore.

Jag sitter själv med detta igång precis nu. 7% klart av restore. Har bytt från min 120 GB disk till en Momentus XT 500 GB. Det bör hålla lite längre iaf.

30 olika spel har säkert tagit upp 80 GB lätt.. vissa spel vill ju installera mellan 2 och 10 GB på hårddisken så det försvinner ju snabbt. Bara MAG har jag säkert patchat med flera GB hittils.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk

Du har definitivt en massa "Game data" installerat.
Många spel gör detta och vissa tar upp ENORMT mycket plats.
Om jag hade stått i valet nu hade jag köpt en 750/1000 GB disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Du har definitivt en massa "Game data" installerat.
Många spel gör detta och vissa tar upp ENORMT mycket plats.
Om jag hade stått i valet nu hade jag köpt en 750/1000 GB disk.

Finns det ens så stora 2,5"-diskar? Jag har bara sett upp till 500GB.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Jodå, det finns så stora. Western Digital har en 1 TB hdd som verkar passa till PS3.

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Hedersmedlem

9.5 millimeter tjocka får diskarna bara vara. WD 1 TB platsar därför inte.

Upptäckte efter min återställning av backup att man måste gå in och avaktivera systemet och sen aktivera det igen. Annars funkade inte en del material som man laddat hem, t.ex premium teman från Playstation Plus. Inställningen är under account management - system activation.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Bytte hårddisk förra vecka till en sån här:
WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 500GB SATA/300 5400RPM - Prestandadisk med låg ljudnivå för bärbara datorer - Produktinformation

Funkar skit bra och det var ganska så lätt att göra en backup på det mesta av det gamla jag hade installerat, gjorde en 32gb FAT32 partition på min bärbara hårddisk och gjorde där en backup.
Bytte hårddisk och så var det bara att köra!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Skrivet av twinlight:

9.5 millimeter tjocka får diskarna bara vara. WD 1 TB platsar därför inte.

Upptäckte efter min återställning av backup att man måste gå in och avaktivera systemet och sen aktivera det igen. Annars funkade inte en del material som man laddat hem, t.ex premium teman från Playstation Plus. Inställningen är under account management - system activation.

Så du menar på allvar att de gjort 2.5" diskar som inte passar i alla 2.5"-platser?
Så jävla idiotiskt.
Så ifall funkar inte denna:
WD Scorpio Blue WD10TPVT - hårddisk - 1 TB - SATA-300

Kollade och de flesta 2.5" är som sagt 9.5 mm. Vetefan hur WD/Samsung tänker?!?!
Eller innefattar standarden inte höjden?

Permalänk
Hedersmedlem

Finns två höjder på 2.5" diskar. 9.5 mm och 12.5 mm. Standard är 9.5 mm och tillverkarna har gjort några 12.5 mm modeller för att få plats med en platta till och därför kunna sälja större diskar.

Inte så många laptops som tar emot 12.5 mm diskar dock.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Lite sent men jag sitter i skrivande stund med en USB-hårddisk kopplad till min PS3a och har gått in på System Settings --> Backup Utility och klickat på "Yes" två gånger. Nu står det endast "Connect storage media at the save destination". Va? Vad menas med det? Hur kommer jag vidare så jag kan göra en backup på min PS3a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Lite sent men jag sitter i skrivande stund med en USB-hårddisk kopplad till min PS3a och har gått in på System Settings --> Backup Utility och klickat på "Yes" två gånger. Nu står det endast "Connect storage media at the save destination". Va? Vad menas med det? Hur kommer jag vidare så jag kan göra en backup på min PS3a?

Du måste formatera hårddisken till FAT32, alternativt skapa en separat partition i hårddisken med FAT32 filsystem. Du kan använda programmet http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?guiformat.htm

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

borde de inte gå att dra in en ssd i ps3an

Permalänk
Skrivet av 'porre[SWE:

;10804722']borde de inte gå att dra in en ssd i ps3an

Jo det gör det men prestanda vinsten är 0 och priset/gb är högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Du måste formatera hårddisken till FAT32, alternativt skapa en separat partition i hårddisken med FAT32 filsystem. Du kan använda programmet http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?guiformat.htm

Jaha, FAT32. Då får jag prova det!