2 förslag på datorpaket, vilket?

Permalänk
Medlem

2 förslag på datorpaket, vilket?

Har funderat fram o tillbaka på dessa kompositioner ett tag o tänke att jag skulle kolla med er som kan.

Jag är osäker på hur processorerna står till varandra med tanke på alla dess skillnader med minneskontroller mfl. AMDn kan väl förmodligen klockas bättre vilket är ett plus, men ligger prestandan över lag för hela systemet fortfarande sämre till känns det ju tråkigt. Sen kan man ju diskutera om det är overkill med GTX470 i SLI till amatörspelande.

Datorn kommer användas till spel och överklockning för skojs skull.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Keeper of the Bamse

En I7 930 spöar ju en AMD vad det än är. Så mycket snabbare processor och 2GB ram extra för c:a 2000kr. Du får avgöra om det är värt det
Ska du bara spela kommer AMDn räcka gott

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Välj en 950 till i7 systemet. Presterar bättre till samma pris.

Som sagt så är det mer kraft i i7 systemet, för en relativt likvärdig peng, jag hade kört i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Har funderat fram o tillbaka på dessa kompositioner ett tag o tänke att jag skulle kolla med er som kan.

Jag är osäker på hur processorerna står till varandra med tanke på alla dess skillnader med minneskontroller mfl. AMDn kan väl förmodligen klockas bättre vilket är ett plus, men ligger prestandan över lag för hela systemet fortfarande sämre till känns det ju tråkigt. Sen kan man ju diskutera om det är overkill med GTX470 i SLI till amatörspelande.

Datorn kommer användas till spel och överklockning för skojs skull.

http://i55.tinypic.com/2njm04i.png

http://i52.tinypic.com/2cojt5t.png

Först tycker jag du inte borde ta utan måste ta i7 950 om du kör på intel, bättre och biligare.
Sen corsair h50-cpu-kylare eller h70 istället för noctua.

Vet jag inte om det är så mycket värt i klockat grafikkort jämfört med oklockat
Sparkle GeForce GTX 470 1280MB inkl. Mafia2 - Inet.se två såna e väl nästan lika bra men 10% billigare.
RAM du borde ta
Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se
iaf till AMD-datorn.

angående SSD så är 2 st 60 GB vertex i raid mycket bättre och värt 300kr extra.
OCZ Vertex 2 SSD 60GB 2.5" - Inet.se
eller corsair force
Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" - Inet.se

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Först tycker jag du inte borde ta utan måste ta i7 950 om du kör på intel, bättre och biligare.
Sen corsair h50-cpu-kylare eller h70 istället för noctua.

Vet jag inte om det är så mycket värt i klockat grafikkort jämfört med oklockat
Sparkle GeForce GTX 470 1280MB inkl. Mafia2 - Inet.se två såna e väl nästan lika bra men 10% billigare.
RAM du borde ta
Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se
iaf till AMD-datorn.

angående SSD så är 2 st 60 GB vertex i raid mycket bättre och värt 300kr extra.
OCZ Vertex 2 SSD 60GB 2.5" - Inet.se
eller corsair force
Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" - Inet.se

Varför borde han ha 8 gb minne? Du kanske vet något jag inte vet men sitter själv på fyra och har aldrig använt över 75%.

Permalänk
Medlem

han kommer inte tjäna nå prestanda i spel med 8GB ram istället för 4GB.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Först tycker jag du inte borde ta utan måste ta i7 950 om du kör på intel, bättre och biligare.
Sen corsair h50-cpu-kylare eller h70 istället för noctua.

Vet jag inte om det är så mycket värt i klockat grafikkort jämfört med oklockat
Sparkle GeForce GTX 470 1280MB inkl. Mafia2 - Inet.se två såna e väl nästan lika bra men 10% billigare.
RAM du borde ta
Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se
iaf till AMD-datorn.

angående SSD så är 2 st 60 GB vertex i raid mycket bättre och värt 300kr extra.
OCZ Vertex 2 SSD 60GB 2.5" - Inet.se
eller corsair force
Corsair SSD Force Series 60GB 2.5" - Inet.se

Jag funderade på de kylningarna, men h70 tycker jag är lite dyr och h50 har jag läst recensioner som man kan tycka sådär om. Men de gör ett bättre jobb än noctua tror du?

Vilken raid menar du? och varför skulle det vara bättre? Jag vill ju inte ha dem i raid 0 o bara ligga på 60GB totalt.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaBob:

Varför borde han ha 8 gb minne? Du kanske vet något jag inte vet men sitter själv på fyra och har aldrig använt över 75%.

Kan förstå varför man skulle ta 8GB, då som du säger själv är ganska nära att använda hela minnet på 4GB. Sen vet jag inte om det finns 3GB stickor, men antar att det inte finns det då man dubblerar storleken, då kan man ju nöja sig med 6 GB.

Är ju inte omöjligt att man har ännu mer skit igång än man borde.

Komplettering
Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Skrivet av Nerus:

Jag funderade på de kylningarna, men h70 tycker jag är lite dyr och h50 har jag läst recensioner som man kan tycka sådär om. Men de gör ett bättre jobb än noctua tror du?

Vilken raid menar du? och varför skulle det vara bättre? Jag vill ju inte ha dem i raid 0 o bara ligga på 60GB totalt.

Raid0 slår ihop hårddiskarna och ger dubbel prestanda och dubbelt minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaBob:

Varför borde han ha 8 gb minne? Du kanske vet något jag inte vet men sitter själv på fyra och har aldrig använt över 75%.

Framtidssäkert, finns scenarios där det ger nåDet blir en liten skillnad och inte särskilt mycket dyrare, men "borde" kan jag inte skullle sagt.
Men vill du nån gång i framtiden köpa en ny dator och redan har ram så kan det vara bra att ha lite extra, slipper man investera i det då.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Printscreen:

En I7 930 spöar ju en AMD vad det än är. Så mycket snabbare processor och 2GB ram extra för c:a 2000kr. Du får avgöra om det är värt det
Ska du bara spela kommer AMDn räcka gott

Skillnaden i allt utom workstationapplikationer är 1-5% (förutom i CS5 och nya 3DSMax där en 6-kärnig AMD sparkar skiten ur en i7...) och det är inte alltid i7 vinner i spel heller. i7 förlorar nämligen en del på sin egen arkitektur, vilket är varför i5 nästan alltid slår den i speltester.

Skillnaden i prestanda är mycket mindre än skillnaden i pris, plus att 1366-sockeln dör vid årsskiftet.

Skrivet av glimbrinken:

Raid0 slår ihop hårddiskarna och ger dubbel prestanda och dubbelt minne.

Och tar bort TRIM-stödet, vilket gör att söktiderna blir sämre än på en mekanisk disk efter ett tags användande. SSD ska köras separat eller i DED-läge (Dynamic Extended Drive) för att fungera bra.

Skrivet av Layon:

Framtidssäkert, finns scenarios där det ger nåDet blir en liten skillnad och inte särskilt mycket dyrare, men "borde" kan jag inte skullle sagt.

Ger ingenting om man inte sysslar med just workstationapplikationer. Finns inga spel eller vanliga program som kan utnyttja det.

Dessutom är en framtida uppgradering med 4 GB till en barnlek.

Skrivet av Nerus:

Har funderat fram o tillbaka på dessa kompositioner ett tag o tänke att jag skulle kolla med er som kan.

Jag är osäker på hur processorerna står till varandra med tanke på alla dess skillnader med minneskontroller mfl. AMDn kan väl förmodligen klockas bättre vilket är ett plus, men ligger prestandan över lag för hela systemet fortfarande sämre till känns det ju tråkigt. Sen kan man ju diskutera om det är overkill med GTX470 i SLI till amatörspelande.

Jag hade tagit AMD'n, men inte en fyrkärnig. En sexkärnig 1090T är antagligen den mest framtidssäkra och lättklockade processor du kan hitta på marknaden idag, och prestandaskillnaden ens i dagens spel som inte stöder 6-kärnigt är omärkbar.

Mätbar - ja - men inte märkbar, och du slipper köpa en ny processor när de spel som har fullt stöd för hexa släpps om ett år eller så.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Framtidssäkert, finns scenarios där det ger nåDet blir en liten skillnad och inte särskilt mycket dyrare, men "borde" kan jag inte skullle sagt.
Men vill du nån gång i framtiden köpa en ny dator och redan har ram så kan det vara bra att ha lite extra, slipper man investera i det då.

vet inte om jag håller med där,
att betala för något man inte använder i datorsammanhang är ofta ganska idiotiskt, då allt hela tiden blir både billigare och snabbare.

när han nu skaffar en ny dator om 1-2 år eller 2-5 år beroende på hur han omsätter, så lär de extra 4 gb vara betyligt mycket billigare och framtidssäkra då än nu.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Uppdaterat min konf. efter tolkning av era förslag!

Bra post Zcenicx!

Priset för denna konfen hamnade lite mitt i mellan de 2 första, så det är ju lagom.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

1366 socketen är grym med 950!

Tyvärr är Intel bäst just nu..

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold