Tänker bygga ett mycket fint bygge á la Asus Rampage III dock - böjda pins. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Tänker bygga ett mycket fint bygge á la Asus Rampage III dock - böjda pins. Hjälp!

Hallå, jag har alla verktyg och delar redo, dock gjorde jag det fatala misstaget att böja pins moderkortspinnsen i själva socket 1366 på mitt Asus Rampage III , en är bland annat vriden totalt 90 grader och sitter platt.

Är det en juvelerare eller guldsmed jag bör vända mig till för hjälp?

Svar uppskattas enormt, i gengäld får ni följa live när jag plockar ihop detta bygge, känns lite surt att kasta 3300:- på ett MB i sjön.

Permalänk
Medlem

Hej. Jag kan ju börja med att säga - inte bra.
Att böja en pin i processorsockeln/på processorn, brukar vara väldigt svårt att "fixa".
Min gissning är att det inte går alls, med tanke på att dina pins sitter på moderkortet och inte på processorn (LGA1366).
Risken är dessutom stor att du knäcker av den om du försöker böja tillbaka den..
Vet inte om en försäkring eller liknande täcker något sådant..?
Hade varit väldans tråkigt om du skulle behöva köpa flång nytt!

Här är en länk som jag kom att tänka på när jag såg ditt inlägg.
Kanske inte hjälper dig något särskilt, men ändå något litet kul.
(Med tanke på att detta inte är på en 1366 socket, kunde han bara "fylla igen" pin-hålet.)
YouTube - Fixing a Bent / Broken Pins on a CPU (NCIX Tech Tips #36)

Permalänk
Medlem

kreditkort och var jävligt finkänsligt/försiktig

Permalänk
Medlem

ajaja jag gjorde lika dant en gång på min bors kort och dom pin kan lätt gå av om man böjer för mycket. jag pröva skicka tillbaka kort för få det byt men jag fick fan inte byta ut det då vet inte varför dom nekade till det

Permalänk
Medlem

varken juvelare eler guldfirma kommer lösa detta. det är endast asus reparationsföretag som gör detta

Permalänk
Hjälpsam

Inte alla pinnar är helt nödvändiga, om det till exempel är en VCC eller GND pin som är böjd så är det antagligen inte hela värden, så länge den inte kortsluter något annat;

Se sidan 13 för att se vilken Pin-ID som är böjd;
http://download.intel.com/design/processor/designex/320837.pd...

Bläddra sedan till sidan sidan 37 för att se innebörden på just den pinnen;
http://download.intel.com/design/processor/datashts/320834.pd...

Om det till exempel är en minnes eller databuss så är det nödvändigt att ha den pinnen på plats med bra kontakt, om det är spänning eller jord (ca hälften av alla pinnar) så är det rätt lugnt att köra utan en av dem.

Permalänk
Medlem

Går att lösa, har själv fixat många brädor med böjda pinns. Att skicka till ASUS är dock bara att glömma, de kommer bara skicka tillbaka det eftersom det inte skickas moderkort med trasiga pinns från fabriken.

Som föregående talar sagt så behövs inte alla pinns, väldigt många av de är inte kritiska men det är ju inte heller helt oviktiga.