Permalänk

Dator i en Nintendo 8bits låda

Jag har länge haft en nintendo 8bits låda liggande på hyllan och tänkt att jag ska göra nåt kul me den. Nu fyller min bror 30 om inte alltför lång tid å jag tänkte jag kunde bygga en trevlig liten dator han kan ha kopplad till TVn. Det jag behöver hjälp med är bland annat nätagg. Av förklarliga skäl har jag en väldans platsbrist och kan därför inte använda ett vanligt nätagg men jag har också lite pengabrist så kan inte köra på nåt svindyrt heller.
Det jag har hittat (men inte vet om det håller) är ett Shuttle PC60 300W PSU (Komplett.se - Shuttle PC60 300W PSU).
Och det jag har tänkt trycka in i burken är:
ASUS M4A88T-I Deluxe, Socket-AM3 (Komplett.se - ASUS M4A88T-I Deluxe, Socket-AM3)
AMD Athlon II X2 260 (Komplett.se - AMD Athlon II X2 260)
WD Scorpio Black Edition 320GB, 7200RPM (Komplett.se - WD Scorpio Black Edition 320GB, 7200RPM,)
2x Kingston ValueR DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB (Komplett.se - Kingston ValueR DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB)
och en DVD spelare.
Kommer ett så litet nätagg klara detta? och om inte vad har jag för alternativ?
Sen om nån komponent är helt off får ni gärna kommentera på det med.

En annan sak jag undrar är om det går att använda Nintendos Power och Reset knappar. Jag har tyvärr inte möjlighet att ta en bild på det hela men jag har kvar det lilla kretskort där dessa knappar + en lysdiod sitter. Det är en sladd med med en connector som ser ut ungefär som en sån man sätter på Jumpers men det verkar vara större mellanrum mellan pinnarna. Jag har väldigt lite erfarenhet med elektronik på den nivån och jag äger inte ens en lödkolv (men kan alltid lyckas låna om det behövs). Finns det någon som har pillat med detta och har något förslag? (och ja jag har sökt på det men inte hittat någonting detaljerat nog)

Tack på förhand

ps. jag ber om ursäkt om det redan finns en tråd om detta men jag kunde inte hitta någon :/

edit:
Med lite närmare mätningar är jag inte säker på att en cpu fläkt går in i en 8bitars låda
funderar på om man skulle köra med en Atom ändå (var oroad att det inte skulle va nog med kräm i dom. Vill att datorn ska kunna köra emulatorer).
Kollade upp ASUS AT5IONT-I, Intel®Atom D525 (Komplett.se - ASUS AT5IONT-I, Intel®Atom D525) och det såg ju ok ut. Blir ju lite billigare med ett sådant också. En fördel är ju att man kan köra med ett sånt där Pico PSU som ToJa92 tipsade om. Kollade på denna Picopsu 150XT / AC-DC 12v 6,67A 80w adapter - Mini-Box - mini-itx.se . Nån som kan säga om det räcker? Enligt mina egna uträkningar så bör det räcka (men sen är det väldigt sannolikt att mina uträkningar är fel).
Denna dator bör räcka till att kolla på film, spela gamla spel på emulator osv. Om någon tror annat säg gärna till (jag har väldigt lite erfarenhet av så här "klena" datorer).

Och ni som tror att jag slaktat ett Nintendo oroa er inte. Jag hittade ett trasigt i en container för ett par år sedan.

Visa signatur

AMD Athalon64 3000+@2478, ASUS a8n-SLI Deluxe, 2x 512mb Corsair 550mhz, MSI 6800, 74gb WD Raptor + en del till skunkdiskar

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan vara någonting annars? Bra mycket mindre. Dock vet jag inte om det klarar att driva alla komponenter.
picoPSU-160-XT, 160watt (200watt peak) , 12V input DC-DC ATX Power Supply

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

vet inte om det hjälper men här är en grabb som gjort liknande med ett 8bit chassie:
http://www.sweclockers.com/galleri/6023-htpc-emulator-box-i-n...

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Kika annars på At3iont-i deluxe eller zotac ion A series där du får med ett externt nätagg som du kopplar direkt på baksidan av mobot. Underlättar en hel del vid byggandet också.

Skillnaden mellan Ion och Ion2 är så pass marginell att den inte ska spela någon roll för en nintendoemulator.

Visa signatur

Errare human est