Radeon HD 6850, 6870 i prestandatest

Permalänk
Skrivet av Martin_Thorén:

En fråga, varför sätter man så höga siffror som 5870 eller 6870 när det inte (vad jag vet) görs några 5370 eller 6370 kort?

Det blir ju lite trångt med kommande 6970 alt. 6990.
Känns som att det finns lite ont om plats för nya kort, tar ju slut på siffror.

AMD presenterar: Radeon 6999.98 - med plats för minst 1 kort till!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Enligt tidiga tester verkar 6-serien bli vad 2-serien var. en ren flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Tror ni det kommer gå att köra ett 5850 och ett 6870 i X-fire? Jag skulle vara sugen om det funkar

Kanske, kanske inte. Tro gör man i kyrkan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte för dessa siffror är de bästa men ändå. Enligt wikipedia så är Nvidia "fattigare" och har mindre anställda än AMD.
Så Stämmer det så är ju AMD RIKARE och STÖRRE än Nvidia
Nvidia - Wikipedia, the free encyclopedia
Advanced Micro Devices - Wikipedia, the free encyclopedia

Snälla wikipedia är ju lika pålitliga som Aftonbladet :S

Att företaget har fler anställda och anses vara rikare är ju inget gå efter. Fler anställda sämre rutiner kan man med säga att företaget har man då säga.

Nvidia kanske har virtuella arbetare?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Enligt tidiga tester verkar 6-serien bli vad 2-serien var. en ren flopp.

Hur tänker du nu? AMD lämnade en öppning i $200-klassen som nVidia fyllde upp med GTX460-1GB. Nu sätter AMD in en bredsida som ska sänka nVidia även i $200-klassen. Första testerna i meningslösa 3D-mark visar att de lyckats. Hur kan det vara en flopp?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

En fråga, varför sätter man så höga siffror som 5870 eller 6870 när det inte (vad jag vet) görs några 5370 eller 6370 kort?

Det blir ju lite trångt med kommande 6970 alt. 6990.
Känns som att det finns lite ont om plats för nya kort, tar ju slut på siffror.

Av samma anledning till att alla butiker säljer varor för 299kr, 5995kr osv, dvs att lura kunden att tro att produkten är bättre/billigare än vad den egentligen är.

Marknadsföring generellt sett är till 20% att förklara vad en produkt är, och till 80% att lura kunder att tro att den är bättre än vad den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Snälla wikipedia är ju lika pålitliga som Aftonbladet :S

Att företaget har fler anställda och anses vara rikare är ju inget gå efter. Fler anställda sämre rutiner kan man med säga att företaget har man då säga.

Nvidia kanske har virtuella arbetare?

Förstår inte riktigt hur du menar, du påstod att Nvidia var större och och rikare än AMD.
Värde och storlek är ju mätbara dvs inget subjektivt som du nu verkar gå efter.

Ditt eget påstående om att Nvidia är större och rikare gav du heller inga källor på, men kritiserar gärna andras källor?

AMD är Större och rikare än Nvidia. det är fakta.
Gillar du inte wikipedia, checka AMD Nvidia - Wolfram|Alpha

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Snälla wikipedia är ju lika pålitliga som Aftonbladet :S

Wikipedia har oftast källhänvisningar, det väger rätt tungt. Man kan inte generalisera över hela wikipedia, de flesta sidor har hög kvalité på den engelska versionen, på den svenska är det sämre kvalité.

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Ja och skulle inte AMD förlora mer på det om AMD sänker sina kort med 50$ för att hänga med GTX460? Det tar med på AMD än Nvidia om AMD misslyckas med denna gen.

Nvidia ÄR fortfarande RIKARE och STÖRRE än AMD. Nvidia har råd att göra misstag. ÄVen om alla smutskastar och gör det som ATI fanboys gör bäst ''Sprider rykten''

kan vara så att jag missförstod men amd har mindre die, dvs mer deg per wafer aka billigare än nv dito. så var det inan 460 men jag är inte uppdaterad på 460 om den hade liknande dis som 5770 eller 5850. min personliga åsikt är att motsats mot din men om vi båda har otur får vi aldrig veta det.

för övrigt är jag lagom ointreserad av dessa budget kort, lägger mig oftast i performans (ett snäpp under extreme, tex 5970, gtx480) segmentet. precis som resten utan datornördarna är jag sugen på ett maffigt nv kort+ ett sketet phys-x kort men det blir lite trångt på 980a sli korten som för övrigt är ganska så rejält utrotningshotade. tycker det är dags att hosta upp licens pengar till nv så att man kan få vettig sli på amd brädor tror det ligger i nv intresse att amd användare kan köra sli med mer än 2 kort.

the war rages on!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nvidia har säkert större marknadsandel på just grafik. Men AMD är fortfarande störst och han påstod att Nvidia var störst.

Daog jag har faktiskt märkt att AMD gör Processorer Men det hör inte till saken.
Och storleken på ett företag för mig är antalet anställda inget annat.

Å andra sidan så har jag för mej att Nvidia har kontrakt med tillverkaren av Infotainment center enheterna till BMW,Mercedes,Audi och flera andra High end bilmärken. Och de är ju en sjukt stor marknad de oxå.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

AMD tillverkar ju både CPUer och GPUer så känns väl inte jättekonstigt att de har fler anställda...

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Å andra sidan så har jag för mej att Nvidia har kontrakt med tillverkaren av Infotainment center enheterna till BMW,Mercedes,Audi och flera andra High end bilmärken. Och de är ju en sjukt stor marknad de oxå.

Audi skall använda Tegra från 2012 års modell rapporterades det från CES 2010, men övriga har inte jag hört något om. Länka gärna till information om övriga biltillverkare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Audi skall använda Tegra från 2012 års modell rapporterades det från CES 2010, men övriga har inte jag hört något om. Länka gärna till information om övriga biltillverkare.

Med tanke på att ovanstående "äger" andra " bra märken så kommer de väl fixa till dem med.
porsche, maybach mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Att företaget har fler anställda och anses vara rikare är ju inget gå efter.

Det är la det som definerar om man är störst och rikast? Eller kan man vara rikare och större än någon trots att man är fattigare och mindre ?.

Men för att bli ontopic så har jag en fråga. Är det tänkt att denna 6000 serie ska vara en lite optimerad 5000 serie och sedan 7000 serien vara helt ny ? ex 3870 var ju en optimerad 2900 kärna och sen kom 4000 serien och fixa till allt är de en liknande situation här?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Med tanke på att ovanstående "äger" andra " bra märken så kommer de väl fixa till dem med.
porsche, maybach mfl.

Det är Porsche som äger Volkswagen group

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Tror att ni tappat tråden..

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

^Kanske det.....
Men det blir nog ett 6870 om priset ligger rätt

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag avaktar lite och väntar på att 69xx info kommer ut innan jag bestämmer mig. Ang. kortet så skulle den dra väldigt lite ström, kan det vara så att de gjort som 5970 och klockat ner den ? Då borde man väl kunna klocka upp de rejält eller har jag fel

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhuyt:

Det är Porsche som äger Volkswagen group

fel, porsche försökte ta över volkswagen men misslyckades och blev själva övertagna av volkswagen.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanca:

fel, porsche försökte ta över volkswagen men misslyckades och blev själva övertagna av volkswagen.

Uhm, Porsche äger ~32% och har över 50% av rösterna i Volkswagen Group...
Volkswagen Group - Shareholder Structure

Nog med offtopic. Hoppas att ATI prissätter 68xx-serien bra, och jag vill veta mer smaskens om Cayman!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanca:

fel, porsche försökte ta över volkswagen men misslyckades och blev själva övertagna av volkswagen.

Och Audi äger VW-koncernen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Och Audi äger VW-koncernen.

extremt off topic nu... men iaf det är tvärt om:

saxxat från wiki:
"Audi AG today
The largest shareholder of Audi AG is Volkswagen AG, which holds over 99 percent of the share capital. "

Audi - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Volkswagen-koncernen äger även Lamborghini som gör jättefina bilar \o/. Lite OnT med Porsche är det dock för efter Barts kommer Cayman om jag inte minns fel, och Cayman heter en av Porsches bilmodeller. Apropå bilar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Och Audi äger VW-koncernen.

Nej tvärtom är det.... Men ah ska vi kanske avsluta den där diskussionen.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Nog om bilar!

Om det här är ATIs nya mellansegment så kommer det här nog bli riktigt bra. Jag hoppas på en prislapp runt 2000:- så har vi nog ett krig fram till jul. När man läst den här tråden så verkar ju folk ha lite svårt att lära sig. När ska det gå in för er att HD6870 inte är nästa HD5850. Det kortet kommer i november och då som HD69xx

Permalänk
Medlem

Jag är nog mer av ett BMW fan... Men nu lägger vi ner hela bilgrejen.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på priset nu efter som dessa kort inte kan konkurrera om top prestandan.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Cerd Moyen:

3DMark Vantage (Performance-preset)/3DMark06:

GeForce GTX 480: P18376/19671
ATI Radeon HD 5870: P17924/19433
AMD Radeon HD 6870: P16270/19480
ATI Radeon HD 5850: P15593/18762
AMD Radeon HD 6850: P14872/18750
ATI Radeon HD 5830: P14014/17298
GeForce GTX 460 (256-bit & 1 Gt): P13623/18601
GeForce GTX 460 (192-bit & 768 Mt): P13386/18259
ATI Radeon HD 5770: P11017/16358
GeForce GTS 450: P9792/15793
ATI Radeon HD 5750: P9124/14966

Och plötsligt sjönk 460 ett par pinhål i listan. Och nej, jag sörjer faktiskt inte fast mitt 5870 förlorar mot 6870 i 3DMark 06

Det var väntat att 6870 skulle hamna mellan 5850 & 5870. Då det faktiskt ser ut att bli lite bättre än 5850 så kan det bli helt ok med rätt prisättning. Något som är intressant annars är om vi får se ett kort som går om GTX 480 nästa månad som snabbaste single-gpu.

Om ni tänker efter var det ungefär likadant förra gången med 4890/4870 vs 5770 etc.

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X

Permalänk
Medlem

Eftersom vi inte har priset på dessa kort så är ju alla jämförelser helt irrelevanta eftersom vi inte har någon aning om vad de skall jämföras med. Allt handlar om pris/prestanda i detta segment av mainstream kort.

Permalänk
Medlem

Inte alls illa om det är sant, lite smart prissättning nu bara.