Amd Cpu + moderkort (sli/inte sli) + GTX 470 = maxade spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gamleby
Registrerad
Sep 2010

Amd Cpu + moderkort (sli/inte sli) + GTX 470 = maxade spel?

Hej nu vill jag veta om min ide är vettigt!

CPU: https://www.inet.se/artikel/5308642/amd-phenom2-x4-965-3-4ghz-black-edition

grafik: https://www.inet.se/artikel/5408839/sparkle-geforce-gtx-470-1280mb-inkl-mafia2

moderkort: ???

anledningen till att jag tar GTX 470 är för att den är mycket mer värd än en HD5850 just nu som ligger på samma pris.

så frågan lyder:

*vilket moderkort skulle passa bra emellan dessa? (jag vill gärna ha usb 3.0, SLI är bra men inte ett måste)
*angående vilket chip som används i moderkortet skulle jag vilja veta vad skillnaden mellan ett (rätta mig om jag har fel) Ati(?)-chip och ett Nvidia-chip

budgeten för chipset borde ligga runt 800-1600

tack i förhand

----------------------------------------------------------------------EDIT-----------------------------------------------------------------
Lösta frågor:

**Fungerar det bra att ha en AMD CPU och ett Nvidia kort? utveckla gärna varför/varför inte

Mitt system i övrigt:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Maj 2009

Min erfarenhet säger att AMD processor, AMD chipssett, ATI/AMD grafik passar bäst ihop.
Att välja ett nvidia kort för att det är bäst just nu är ingen orsak.
För nästa gång är det ATI/AMD som är lite bättre.
Tillsammans blir det ett både billigare och bättre system för pengarna än att blanda tillverkare.
Jag tycker att det funkar bäst för mig med bara AMD & ATI prylar även före ihopslagningen.

GALLERI AMD_PERA | Define R2,R3,R4 & Mini | FD ARC & ARC Mini | Obsidian800D
Jag har bara bra skit: AMD, ASUS, Gigabyte, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Crucial, WesternDigital, Sapphire, XFX,
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu kommer det en del intel processorer också...intel_pera...kanske...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2009

Har aldrig haft problem förut med blanda Nvidia och AMD

9700k - 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010

Nvidia funkar lika bra med amd cpu som ati kort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av AMD_PERA:

Min erfarenhet säger att AMD processor, AMD chipssett, ATI/AMD grafik passar bäst ihop.
Att välja ett nvidia kort för att det är bäst just nu är ingen orsak.
För nästa gång är det ATI/AMD som är lite bättre.
Tillsammans blir det ett både billigare och bättre system för pengarna än att blanda tillverkare.
Jag tycker att det funkar bäst för mig med bara AMD & ATI prylar även före ihopslagningen.

Man måste väl titta på vad som är bäst vid köp tillfället? Annars köper man ju ingenting då det alltid dyker upp bättre saker.

Server: HPE Gen8 / UNRaid 6.x.x
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gamleby
Registrerad
Sep 2010

jag hittade ett levande exempel på att det skulle kunna fungera!

kolla in denna länk för en dator byggd av komplett med en AMD-CPU och ett GTX 460 kort.
Komplett.se
jag är fortfarande intresserad av vilket moderkort som fungerar bra mellan dessa, men nu vet vi att det fungerar felfritt hursomhelst (annars borde dom inte byggt en dator med det)